×
×

غفلت در فرهنگ‌سازی

  • کد نوشته: 9348
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۲ام فروردین ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • قانون کپی رایتی وجود ندارد می توانید بی خیال وجدانتان شوید و آلبومی را کاملا رایگان گوش کنید و لذت ببرید…

    کافی ست جستجوی کوتاهی از آلبوم موسیقی هنرمند دلخواهتان در محیط مجازی نمایید… هیچ زحمتی ندارد، اولین آدرس یافته شده، آدرس دانلود آن اثر است

  • موسیقی ایرانیان – محمد جواد صحافی: وجود برخی محدودیتها در کشورمان باعث رواج عاداتی ناپسند در جامعه گردیده است. به عنوان مثال زمانی که دسترسی به برخی محصولات نرم افزاری شرکتهای معتبر دنیا بنا به دلایلی به صورت اصل، ناممکن باشد، علاقمندان برای رفع نیاز خود ناچار به کپی و استفاده غیر قانونی از آن می شوند که این نوع استفاده ممکن است تبعات سنگینی نیز داشته باشد از جمله عدم استفاده کامل از برنامه و یا پایان یافتن مدت زمان برنامه.

    این نوع استفاده از محصولات خارجی را به نوعی می توان با دلیل غیر قابل دسترس بودن نسخه اصل آن توجیه نمود. اما زمانی که محصولی در کشور تولید می گردد، کپی نمودن آن عملی ست که هیچ توجیهی نمی توان برای آن داشت.
    متأسفانه کپی و استفاده غیر قانونی از آثار فرهنگی آفتی است که سالهاست به جان فرهنگ این مرز و بوم افتاده و هنرمندان و زحمتکشان این عرصه را به ورطه ی نابودی می کشاند. استفاده رایگان از آثار سینمایی، بسته های فرهنگی و آثار موسیقایی می تواند باعث نابودی تولیدکنندگان این آثار شود. در این بین سینماگران و فعالان این عرصه با فعالیت و همت خود و اهالی خانه سینما و با مساعدت و کمک وزارت ارشاد در این زمینه بسیار فرهنگ سازی نموده و باعث گشته اند تا با پائین آوردن قیمتهای خرید بسته های اصل، علاقمندان به محصولات سینمایی نسبت به خرید آنها اقدام نمایند تا هم نسخه اصلی از یک اثر سینمایی را در دسترس داشته باشند و هم از جوایز ارزنده آن بهره مند شوند!

    اما متأسفانه علیرغم نیاز شدید به فرهنگ سازی جهت خرید آثار موسیقایی جدی (و نه کپی آنها) تاکنون هیچ اقدام موثری در این زمینه انجام نپذیرفته است و تمام آثار موسیقی هنرمندان ایرانی به رایگان و سهولت هر چه تمام تر در اختیار موسیقی دوستان !!! قرار می گیرد. بدون آنکه برای ابتیاع اثری موسیقایی که حاصل زحمات چندین ساله هنرمندی است هزینه ای صرف گردد. دوستی این عزیزان با موسیقی مرا به یاد دوستی خاله خرسه می اندازد، که ندانسته ضربه ای بر پیکره موسیقی وارد می آورند که در نوع خود بسیار سهمگین است.

    عوامل بسیاری در این کم کاری و قصور نقش اصلی را بازی می کنند. آنچه پیداست آنکه متأسفانه مسئولان خانه موسیقی بر خلاف آنان که در خانه سینما نقشی دارند در این زمینه بسیار کم کاری نموده اند و نتوانسته اند تا کنون برخوردی با افرادی که این آثار را در اختیار مردم قرار می دهند نمایند. شکایت از طریق مراجع قانونی و تحت تعقیب قرار دادن متخلفان (از جمله کپی فروشان و افرادی که آثار را به رایگان در محیط مجازی در اختیار مردم قرار می دهند) می تواند عاملی بازدارنده باشد بر ادامه فعالیت این سودجویان. از طرفی بایستی این عزیزان با فرهنگ سازی صحیح در رسانه ها، ضربه های ناشی از کپی غیر قانونی آثار موسیقایی را که بر هنرمندان وارد می گردد، برای علاقمندان بازگو نموده و آنها را در جهت خرید آثار تولید شده ترغیب نمایند که متأسفانه تاکنون اتخاذ چنین تدابیری از جانب مسئولان محترم آن نهاد مشاهده نگردیده است. آنچه واضح و مبرهن است آنکه خانه موسیقی نهادی ست که به جهت حمایت از هنرمندان موسیقی تشکیل شده است و در همین راستا باید فعالیت کند؛ که اگر حمایتی از سوی این نهاد نسبت به هنرمندان صورت نپذیرد ضرورتی برای ادامه حیات آن احساس نمی شود، اگر چه گامهایی نیز در جهت حمایت از هنرمندان و تحت پوشش قرار دادن آنان از طرف این عزیزان برداشته شده است که شایسته تقدیر است. خدماتی چون بیمه نمودن اعضای خانه موسیقی و هنرمندان عضو…

    اما همانگونه که در سطور قبلی نیز بدان اشاره شد کم کاری هایی نیز صورت گرفته است که نمونه آن را می توان غفلت در فرهنگ سازی برای عموم مردم و علاقمندان از طرف این نهاد برشمرد که امید است در برنامه کاری آینده این کانون لحاظ گردد.

    در این بین مردم نیز خود جزو مقصران اصلی هستند، عدم خرید محصولات موسیقایی هنرمندان محبوبشان می تواند لطمات مالی جبران ناپذیری به هنرمندان وارد سازد. بایستی علاقمندان به هنر و هنرمند توجه داشته باشند که بهترین حمایت از هنرمندی که برای تولید اثری سالیان سال متحمل زحمات فراوان گشته است خرید این آثار است و عدم خرید و استفاده غیر قانونی از یک اثر نه تنها میزان علاقمندی این عزیزان را نشان نمی دهد، که چنین افرادی به نوبه خود ضربه ای مهلک به همان هنرمندی وارد نموده اند که علاقه وافری به او دارند. اگر چه تولیدکنندگان و هنرمندان نیز خود در این بین بی تقصیر نیستند. قیمت بالای محصولات و آثار موسیقایی مخصوصا آلبوم های موسیقی های جدی تر و کم فروش تر نسبت به سایر بسته های فرهنگی و سینمایی یکی از عواملی است که هنردوستان را به سمت استفاده رایگان و غیر قانونی از محصولات می کشاند. که شایسته است در این زمینه نیز چاره ای اندیشیده شود. البته نباید این نکته را فراموش نمود که تعداد طرفداران فیلم های سینمایی و یا سایر محصولات فرهنگی بسیار بیشتر از علاقمندان به محصولات موسیقایی هستند و در نتیجه تولیدکنندگان ملزم به افزایش قیمت آثار موسیقایی برای دستیابی به سود مالی مورد نظرشان می گردند. شایسته است علاقمندان با تحریم خرید از کپی فروشان و عدم دانلود این آثار و با فرهنگ سازی و رعایت قانون حق کپی رایت و در جهت حمایت از هنرمندان خود آثار آنها را به صورت اصل خرید نمایند.

    قانون رعایت حق کپی رایت، قانونی ست که در تمام جوامع به درستی انجام می پذیرد و دولتمردان نیز با قاطعیت با متخلفان برخورد نموده و سخت ترین مجازات ها را با متخلفان می نمایند چه فروشندگان و چه خریداران. این درحالی ست که متاسفانه اجرای این قانون در کشورمان به درستی انجام نگرفته یا بهتر است بگوییم اصلا انجام نمی گیرد، که شایسته است این قانون با پرداختن به تمام اموری که در آن رعایت قوانین کپی رایت ضروری ست اجرا شود.

    حال که قانون کپی رایتی وجود ندارد می توانید بی خیال وجدانتان شوید و آلبومی را کاملا رایگان گوش کنید و لذت ببرید…

    کافی ست جستجوی کوتاهی از آلبوم موسیقی هنرمند دلخواهتان در محیط مجازی نمایید… هیچ زحمتی ندارد، اولین آدرس یافته شده، آدرس دانلود آن اثر است ….

    برای مشاهده‌ی صفحه‌ی اصلی این مطلب در نهمین شماره مجله موسیقی ایرانیان بر روی عکس‌ زیر کلیک کنید، از اینجا هم می توانید به شماره نهم و آرشیو مجله موسیقی ایرانیان دسترسی داشته باشید.

    • طراحی و صفجه آرایی: ابراهیم مولائی

    https://musiceiranian.ir/?p=9348
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *