×
×

«میلاد عمرانلو» در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» عنوان کرد:

  • کد نوشته: 91370
  • حمیده موسوی
  • پنجشنبه, ۷ام آبان ۱۳۹۴
  • ۰
  • «میلاد عمرانلو» رهبر «گروه آوازی تهران» از آماده سازی آلبوم تصویری آخرین کنسرت تابستانی شان با همراهی رهبر کُر و موسیقیدان نروژی، «پروفسور توماس کاپلین» خبر داد. این در حالی ست که طبق گفتهء عمرانلو، این گروه دستخوش تغییراتی نیز خواهد شد.
    میلاد عمرانلو:

    +تصویر برداری این کنسرت بسیار حرفه ای و با تعداد حدوداٌ پانزده دوربین از زوایای مختلف صورت گرفته است

    +تا آغاز بهار آتی، مجموعهء تصویری مقبولی را به عنوان عیدانه به مخاطبانمان تقدیم کنیم

    «میلاد عمرانلو» در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» عنوان کرد:
  • میلاد عمرانلو

    میلاد عمرانلو

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: «میلاد عمرانلو» رهبر «گروه آوازی تهران» از آماده سازی آلبوم تصویری آخرین کنسرت تابستانی شان با همراهی رهبر کُر و موسیقیدان نروژی، «پروفسور توماس کاپلین» خبر داد. این در حالی ست که طبق گفتهء عمرانلو، این گروه دستخوش تغییراتی نیز خواهد شد.

    میلاد عمرانلو، کارشناس ارشد آهنگسازی، سرپرست و رهبر گروه آوازی تهران با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» عنوان کرد: «در حال حاضر مشغول آماده سازی آلبوم تصویری کنسرت اخیرمان هستیم که مرداد ماه امسال با حضور موسیقیدان سرشناس نروژی «توماس کاپلین» به عنوان رهبر میهمان در «تالار وحدت» تهران انجام پذیرفت.»

    وی افزود: «تصویر برداری این کنسرت بسیار حرفه ای و با تعداد حدوداٌ پانزده دوربین از زوایای مختلف صورت گرفته که کیفیت و نتیجه آن رضایت بخش بوده است. صدابرداری مجموعه نیز از کیفیت بالایی برخوردار بوده و ما میکس و مسترینگ صداها را به تازگی آغاز کرده ایم. طبعاٌ تدوین اثر با توجه به تعدد دوربین ها و پیچیدگی نسبی کار، مستلزم زمان قابل توجهی ست لذا امیدوارم شرایط به گونه ای پیش برود که -با وجود هزینه های هنگفتی که برای این کار صورت گرفته و در مقابل موفق به جذب حمایت اسپانسر نشده ایم-  تا آغاز بهار آتی، مجموعهء تصویری مقبولی را به عنوان عیدانه به مخاطبانمان تقدیم کنیم. فکر می کنم این اتفاق بازتاب مثبتی خواهد داشت چرا که جذابیت هایی در تصویرِ آمیخته با موسیقی نهفته است که شاید در صدایِ تنها چندان نمود پیدا نکند. همچنین این آلبوم اولین اثر تصویری از گروه ما خواهد بود و از مدت ها پیش علاقمندان و مخاطبانی که لطفشان همیشه متوجه حال ما بوده خواستار انتشار آلبومی در این قالب از گروه آوازی تهران بوده اند.»

    عمرانلو با اشاره به اینکه تصمیم به عضو گیری مجدد در گروه آوازی تهران دارد، در توضیح بیشتر این اقدام ادامه داد: « با توجه به تغییراتی که تا چند وقت دیگر در شکل سابق گروه ایجاد خواهد شد، در حال برگزاری آزمون هایی برای جذب نیروهای تازه و با استعداد نیز هستیم. دلیل این تغییر، عازم شدن یکی از خوانندگان گروه در آینده برای ادامهء تحصیل به خارج از کشور می باشد و بنده ترجیح دادم که گزینش های فوق هرچه زودتر صورت گیرد تا عضو جایگزین وارد گروه شده، با اتمسفر و شرایط کاری مجموعه آشنا شده و تا زمان آغاز فعالیتش، آمادگی های لازم را کسب کرده باشد. طی چند مرحله آزمون را اعمال خواهیم کرد و امیدوارم که تا هفتهء آینده نتیجهء مطلوب دریافت شود.»

    وی همچنین در خصوص فعالیت های پیش روی گروه آوازی تهران و همکاری دوباره با توماس کاپلین گفت: « طی پیشنهادی به خانهء موسیقی درخواست کردم که همزمان با برپایی جشنوارهء موسیقی فجر سال جاری، از پروفسور کاپلین به همراه یک آنسامبل آوازی شش نفرهء نروژی که همگی از خوانندگان مجرب و موفق اروپایی هستند، دعوت به عمل آید تا مستر کلاس هایی برگزار نمایند و بی شک این دوره ها با توجه به تخصص و توانایی مدرسین دعوت شده، بسیار مفید و حائز اهمیت می توانست باشد. ما حتی برنامه ریزی کرده بودیم که روزهای شنبه و یکشنبه، موعد برگزاری مستر کلاس ها باشد و پروفسور کاپلین و دیگر دوستان نروژی عنوان کرده بودند که این دوره ها اگر همزمان با سفرشان به ایران و حضور در جشنواره صورت بگیرد، دستمزدی در قبال آنها نخواهند گرفت. با توجه به تعداد اعضای گروه هم می شد هزینهء مناسبی برای مدت اقامتشان در ایران برآورد کرد. همچنین برآن بودیم تا در راستای این اقدامات به اجرایی مشترک با این گروه در جشنوارهء موسیقی فجر بپردازیم. لیکن تا به امروز از وضعیت جشنواره اطلاعات دقیقی نداریم و برگزاری آن از لحاظ زمانی در بلاتکلیفی به سر می برد، لذا من حتی از شرکت گروهمان در فجر امسال مرددم و اطمینان چندانی ندارم. به هر روی در سال جاری اگر موفق به اجرای این برنامه ها نشدیم، دست از تلاش بر نخواهم داشت و برای سال آینده مجدداٌ اقدام خواهم کرد.»

    میلاد عمرانلو و توماس کاپلین

    میلاد عمرانلو و توماس کاپلین

    میلاد عمرانلو از نتیجهء موفق و پربار حضور توماس کاپلین چه در برگزاری مستر کلاس های تدارک دیده شده و چه در کنسرت گروه آوازی تهران به نیکی یاد کرده و افزود: « این اولین دورهء تخصصی رهبری گروه های کُر در ایران بود که با حضور این موزیسین برجسته و در آموزشگاه موسیقی «تُنال» انجام می پذیرفت و از نکات قابل توجه و تحسین، حضور ۱۰ رهبر از گروه های آوازی شهرهای مختلف کشور برای شرکت در این دوره ها بود که پس از آن ارتباطمان با یکدیگر بیشتر شده و دائماً دوستان پیگیر دوره های آتی و دیگر برنامه های ما بوده و هستند. در این کلاس ها داوطلبان به وضوح در می یافتند که رهبری کُر چه تعاریف و چارچوب هایی دارد و تا چه اندازه با رهبری هایی که در اینجا رواج دارد متفاوت است. امیدوارم بتوانیم هر چه بیشتر سطح کیفی رهبری را در کشور ارتقا دهیم.»

    در پایان ازتولیدات موسیقایی مذهبی- محرمی گروه آوازی تهران و ارزیابی کلی عمرانلو از آثار منتشر شدهء اخیر در این زمینه جویا شدیم و وی پاسخ گفت: «از آنجا که گروه آوازی تهران در طول مدت فعالیتش به انواع سبک ها و شاخه های رایج موسیقایی ایران و جهان -از ژانر سنتی ایرانی با فواصل «ربع پرده» گرفته تا دیگر موارد- سری زده و تجربه ای داشته، می توان گفت ارائهء آثاری در چارچوب موسیقی عاشورایی و محرمی نیز از حیطهء توانایی این گروه خارج نیست. گواه این امر نیز ساخت قطعاتی در دو-سه سالِ گذشته بوده که یکی به درخواست معاونت هنری وقت ارشاد و دیگری به سفارش مجموعه ای از آستان قدس رضوی به اجرا و ضبط رسید. یکی از قطعات را در آواز شور نوشته بودم برای تک خوان و گروه کُر و قطعهء دوم برای تک خوان مرد و گروه کُر آقایان. یعنی قطعه ای مخصوص آوازهای مردانه که خوشبختانه از صدادهی عالی و کیفیت نهایی درخوری برخوردار بودند اما چنین آثاری نیاز به حمایت های مالی دارند و چه بسا با حمایت و البته نظارت بیشتر و بهتر آثاری بسیار ارزشمند و معتبر را بتوان در آینده ارائه داد. متولیان امور فرهنگی و هنری خاصّه حوزهء محترم هنری، اگر علاوه بر سرمایه گذاری های مالی، با اتخاذ حساسیت و سنجیده گزینی بیشتری به قطعات موسیقی محرمی اجازهء انتشار دهند، شاید تا حدودی از ناهنجاری ها و نازیبایی های ایجاد شده در چهرهء این نوع موسیقی ها کاسته و خدشه های وارد بر آن را درمان کند. یکی از اتفاقات رایج امروز در موسیقی های محرمی که از دید ما موزیسین ها بیشتر به معضل شبیه است تا یک حرکت فرهنگی و حتی اعتقادی، همانا انتشار بی رویه و بدون نظارت اینگونه آثار است. چرا با هر سبکی به ارائهء موسیقی مذهبی پرداخته می شود بی آنکه توجه داشته باشیم که این امر حرمت و اعتبار آیین های ما را زیر سؤال می برد؟ چرا ما به عنوان یک ایرانی باید یک ملودی لوس آنجلسی سطحی را با شعری بسیار سطحی تر وارد موسیقی های مذهبی کنیم و بپذیریم که این ها با نواهای اصیل و کهن مذهبی کشورمان برابری می کنند؟ و چرا هیچ نفوذی جهت خلق آثاری فکر شده تر و موجه تر اعمال نمی گردد؟ جالب اینجاست که این دگرگونی ها غالباٌ در تهران اتفاق می افتد و سبک های عجیب و غریب و ناهمگون را در این شهر شاهدیم تا شهرهای دیگر. لازم است که حتی در زمینهء مداحی بعضاٌ آموزش هایی ارائه، چارچوب هایی تعیین شده و رعایت گردد.»

     

     

     

     

     

     

    https://musiceiranian.ir/?p=91370
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *