×
×

ده سالگی یک آلبوم

  • کد نوشته: 8664
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۳ام اسفند ۱۳۸۹
  • ۰
  • امید محمودزاده ابراهیمی: ظهور جدی پاپ سه سال پس از تولدش بود یعنی ۱۳۸۰. سالی هیچ فصل آن آن رنگ خزان نداشت و بهار موسیقی پاپ محسوب می شد. خواننده های پاپ کم کم داشتند در میان مردم شناخته می شدند و جوان ترهای پاپ هم با فضای بازی که ایجاد شده بود انگیزه روزافزون […]

  • امید محمودزاده ابراهیمی: ظهور جدی پاپ سه سال پس از تولدش بود یعنی ۱۳۸۰. سالی هیچ فصل آن آن رنگ خزان نداشت و بهار موسیقی پاپ محسوب می شد. خواننده های پاپ کم کم داشتند در میان مردم شناخته می شدند و جوان ترهای پاپ هم با فضای بازی که ایجاد شده بود انگیزه روزافزون برای پیشرفت داشتند. کم کم فضای رقابت هم در حال شکل گرفتن بود. روزهایی که شادمهر عقیلی در جمع جوان‌های پاپ آن روزها نفر اول بود و به سینما هم راه پیدا کرده بود و آهنگسازانی چون فواد حجازی و بهروز صفاریان هم در جلد آلبوم ها به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده یکه تازی می کردند. در همان سال‌ها یعنی  ۱۳۸۰ بود که بهروز صفاریان برادرش را برای قدرت نمایی در پاپ وارد موسیقی کرد تا بهنام صفاریان و آلبوم دورنگی‌اش تکانی اساسی به موسیقی پاپ آن روزها بدهند. «دورنگی» با ملودی ها و تنظیم هایی از پدرام کشتکار،بهروز صفاریان و امیر قدیانی و ترانه هایی از یغما گلرویی،فرهاد مهرآوا(فرید احمدی)،پویا صمیمی،اشکان رحیمی و رها شایان در پاییز ۸۰ به بازار عرضه شد. با عرضه «دورنگی» به بازار، غوغایی جدی در موسیقی پاپ  ایجاد شد. آلبومی با ۱۰قطعه شامل ۹قطعه سراسر شاد و یک قطعه آرام که تا قبل از آن، آلبومی بدین شکل عرضه نشده بود. روی جلد آلبوم هم اسم یک خواننده مهمان به چشم می خورد؛ «فریدون» که آن زمان تازه به ایران آمده بود و قرار بود پس از دورنگی، یک آلبوم مستقل با بهروز صفاریان کار کند که سرانجام سه سال به طول انجامید و آلبوم غریبه در مردادماه ۸۳پس از کش و قوس های فراوان به بازار عرضه شد.

    پس از عرضه این آلبوم به صورت رسمی حساسیت ها نسبت به عرضه آلبوم های موسیقی پاپ بالا گرفت و حتی شایعه شد که وزارت ارشاد پس از چند ماه تمامی نسخه های این آلبوم را از فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی جمع کرده است. ادعایی که البته چندان واقعیت نداشت و شاید هنوز بتوان در چند فروشگاه بزرگ عرضه محصولات فرهنگی، «دورنگی» اورجینال را تهیه کرد.
    ترتیب قرار گیری قطعات آلبوم دورنگی که با نظارت بهروز صفاریان انجام شد یکی از دقیق ترین چینش های قطعات در آن زمان بود. دورنگی با یک آهنگ شاد آغاز می شد و سپس با قطعه آرام هم آشیون ادامه می یافت و در ادامه قطعه اصلی یعنی «دورنگی» قرار داشت اما یک ایراد بزرگ در این چینش وجود داشت. دو قطعه فانتزی «ستاره» و «خواستگاری» در زمانی که کاست هنوز فروش وسیع تری داشت به کلیت آلبوم ضربه می زد چون این دوقطعه در روی B کاست قرار می گرفتند و به نظر نمی رسید مخاطب اسقبال چندانی از دوقطعه فانتزی پشت سر هم داشته باشد.
    چینش قطعات در دورنگی بدین شکل بود:
    چوب لای چرخ،هم‌آشیون،دورنگی،قصرعشق،قفس/ ستاره،خواستگاری،سنگ و شیشه،اشاره،میکس

    پس از عرضه آلبوم دورنگی؛ بهنام صفاریان سیاست سکوت را در پیش گرفت و چند سال از وی خبری نشد. حتی صدای او در قطعه میکس آلبوم غریبه فریدون آسارایی، که می خواند «پشت پا زدی به قلبم تا بیفتم،اما موندم» خیلی ها را خوشحال کرد که بهنام هنوز هم در موسیقی حضور دارد و باز خواهد گشت اما این موضوع هم باعث نشد بهنام صفاریان زودتر به عرصه موسیقی برگردد و این بازگشت تا زمستان سال ۸۶ادامه داشت تا آلبوم «شبح» که جزو آلبوم های پرخرج محسوب می شد به بازار عرضه شود.
    خیلی ها معتقدند دورنگی خط دهی جدیدی برای موسیقی پاپ ایران بود و توانست خیلی از خط قرمزها را جا به جا کند. کاری که تا آن زمان بی سابقه بود و این بهروز صفاریان بود که با تکیه بر شناخت خود از موسیقی پاپ آن زمان، ریسک ساخت این آلبوم را قبول کرد و اگر منصفانه نگاه کنیم، نگاه بهروز صفاریان هربار فصل جدیدی را در موسیقی پاپ به وجود آورده است. پس از دورنگی، آلبوم «غریبه» فریدون آسارایی؛ هر کدام به نوعی آغازگر فصل جدیدی در موسیقی به حساب می آمدند.
    در ده سالگی آلبوم دورنگی هستیم…

    تک‌نگاری برای «دورنگی»:

    (۱) مرحوم استاد مجتبی میرزاده نوازنده ویلن این آلبوم بود. تک نوازی او را می توانید در قطعه هم‌آشیون بشنوید. وی همیشه در آلبوم هایی که بهروز صفاریان مدیریت هنری آن را بر عهده داشت، حضور بهم می رساند و ویلن می نواخت. این استاد کرمانشاهی ساز ویلن در  ۲۶تیرماه سال ۱۳۸۴ در سن ۶۰ سالگی به علت ایست قلبی درگذشت. روحش شاد

    (۲) قطعه قفس یکی از بحث برانگیزترین قطعات کار بود. این قطعه ریتمیک با چندین بار تنظیم بالاخره در آلبوم قرار گرفت. اما نکته قابل توجه این قطعه این بود که تنظیم این قطعه در قالب سی‌دی و کاست متفاوت بود. در سی‌دی این آلبوم قطعه قفس چند هم خوانی را تجربه می کرد. بهنام صفاریان در این هم خوانی های اضافه شده عبارت انگلیسی Dance را اضافه کرده بود و چند هم خوانی زن هم به قطعه اضافه شده بود اما در کاست این آلبوم این سمپل ها به دلایل نظارتی حذف شده بودند. همان زمان گفته می شد قفس یکی از قطعاتی است که در پارتی های تهران مورد استفاده قرار می گیرد !

    (۳) آلبوم دورنگی هم از این شایعه که «باید قطعه ای با روح مذهبی و یا در وصف امامان در آلبوم وجود داشته باشد تا مجوز بگیرد» مستثنا نشد. قطعه «قصر عشق» همان قطعه ای بود که می گویند مجوز آلبوم را برای دورنگی به ارمغان آورد.

    (۴) در تمام هم خوانی ها غیر از فریدون آسارایی، بهروز صفاریان هم حضور داشت.

    (۵) قطعه اشاره بهترین قطعه برای وصل شدن به قطعه میکس بود. قطعه میکس یک ریسک و نوآوری در زمان خود یک ریسک و نوآوری بود که تمام تنظیم آن بر عهده بهروز صفاریان بود. بهروز این عادت میکس گذاشتن انتهای هر آلبومی که مدیریت هنری اش با خودش بود را حفظ کرد. آلبوم های غریبه از فریدون آسارایی و بی خوابی از سعید شهروز قطعات میکس را تجربه کردند که در کل تجربه خوبی بود.

    کاور آلبوم «دورنگی» با صدای بهنام صفاریان، ناشر:موسسه نغمه داوودی
    https://musiceiranian.ir/?p=8664
       
    برچسب ها بهنام صفاریان

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *