×
×

اصفهانی، خاطره ها را به صحنه برد

  • کد نوشته: 8660
  • شادروان موسوي
  • دوشنبه, ۲۳ام اسفند ۱۳۸۹
  • ۰
  • به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران؛ این برنامه ابتدا با پخش کلیپی از محمد اصفهانی با عنوان «پنج سال انتظار» آغاز شد و سپس اصفهانی در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد و بدون هیچ صحبتی در تاریکی سالن، قطعه نخست این کنسرت را با عنوان «منو صدا کن» از آلبوم جدیدش (بی واژه) […]

  • به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران؛ این برنامه ابتدا با پخش کلیپی از محمد اصفهانی با عنوان «پنج سال انتظار» آغاز شد و سپس اصفهانی در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد و بدون هیچ صحبتی در تاریکی سالن، قطعه نخست این کنسرت را با عنوان «منو صدا کن» از آلبوم جدیدش (بی واژه) اجرا کرد.

    پس ازآن، با روشن شدن نورسالن، اصفهانی قطعه خراسانی«ملا ممد جان» را با تنظیم جدید توسط ارکستر و با نظارت «پویا نیک پور» وهمچنین اشعاری جدید اجرا کرد.

    قطعه ای با ترجیع بند «یاعلی ، ملاممدجان»؛ علی ای شیر خدا دردم دوا کن / مراعات مرا پیش خدا کن / بیا بریم به مزار، یاعلی، ملا ممد جان / مزار ما …………… یاعلی، ملا ممد جان.

    سپس اصفهانی قطعه مشهور«بوی باران» به آهنگسازی همایون خرم و ترانه سرایی مرحوم قیصر امین پور را میان تشویق های تماشاگران اجرا کرد. قطعه ای که مدتی بر زبان مردم جاری بود و همه آن را دوست داشتند.

    «باغ من بهار من / بهشت من کجایی ؟ / جان من کجایی که بی تودل شکسته ام / سربه زانوی غم نهاده ام به گوشه ای نشسته ام».

    درادامه این کنسرت محمد اصفهانی بابیان اینکه «در این لحظه می خواهم از کسی دعوت کنم که مدت هاست برصحنه دیده نشده است»، آریا عظیمی نژاد را به صحنه آورد تا با گیتارنوازی خود، قطعه «چه آرام در خود شکستم» را که تیتراژ یکی از سریال های تلویزیونی بود، اجرا کند.

    اصفهانی همچنین قطعات «باور نکن» و «اگه باشی» را که آهنگسازان آن به ترتیب «علیرضا کهن دیری» و« تهی جان آتابای» وبا ترانه سرایی «اهورا ایمان» بود را اجرا کرد.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، درادامه این کنسرت اصفهانی قطعه «زخم پنهان» یعنی تیتراژپایانی سریال «ارمغان تاریکی» را با شعری ازعبدالجبارکاکایی وموسیقی فرید سعادتمند اجرا کرد. سپس باردیگر به سراغ آلبوم بی واژه رفته و قطعه «معجزه» را با شعری از «ترانه مکرم» وموسیقی «پوریا حیدری» اجرا کرد.

    پس از آن، اصفهانی تیتراژ سریال امام رضا (ع) را باعنوان «آسیمه سر» اجرا کرد که مورد توجه مخاطبان حاضر در سالن قرا گرفت.

    این خواننده پاپ کشور پس از اجرای این قطعه، اظهار داشت: مقدمه شکایت هجران با شعری از «هوشنگ ابتهاج»، سه تار«آریا عظیمی نژاد»، ترانه سرایی «اکبر آزاد» و موسیقی جاودانه زنده یاد «بابک بیات» است.

    درادامه این کنسرت، اصفهانی قطعه «شب افروز» به آهنگسازی خود، شعرمحمد اقبال لاهوری، تنظیم فواد حجازی وبازنگری «پویا نیک پور» را به مخاطبانش هدیه داد.
    وی درتوضیح واژه «بازنگری در موسیقی»، گفت: بازنگری یعنی نیک پور براساس ظرفیت ارکستر، به بازسازی برخی از قطعات می پردازد. هرچند که این دگردیسی موسیقایی با حفظ اصالت این قطعات همراه است.

    بنابراین گزارش، درادامه این کنسرت بدون آنتراکت، اصفهانی بالاخره به تقاضای مخاطبان حاضر در سالن پاسخ داده و قطعه مشهور دلقک را خواند.

    پس از اجرای این قطعه، اصفهانی خطاب به مخاطبان گفت: می خواهم قطعه ای خاطره انگیزی را با همراهی شما اجرا کنیم. صدای شما باید بلندتر ازما باشد.

    وی پس ازبیان این سخنان قطعه «غوغای ستارگان» و سپس «گل گلدون» را به شکل سوال و جواب با مخاطبان اجرا کرد.

    به گفته برخی ازمخاطبان، اجرای این دو قطعه اگرچه که خاطره ها را درذهن مخاطبان حاضر دربرج میلاد زنده کرد اما به هیچ وجه کیفیت اجرا در حد اجراهایی که پیش از این توسط هنرمندان گوناگونی اجرا شده بود، نبود و این نکته ای بود که حسرت را دردل های مخاطبانش جاری و خاطرات شیرین اجراهای گذشته دیگر هنرمندان را برای آنان زنده کرد.

    پایان بخش این برنامه، اجرای قطعه «ای ایران» بود که توسط اصفهانی وگروهش خوانده شد.
    یادآور می شود،«امیر نیکزاد» کیبورد، « شهرام رکوعی» فلوت، «پوریا نیک پور» رهبر ارکستر، «شاهرخ پور بیانی» گیتار الکتریک، «بابک ریاحی» گیتار باس، «سهراب رمضان زاده» درامر و «محمد شعبانی» نوازنده پرکاشن؛ محمد اصفهانی را دراین کنسرت همراهی می کردند.
    …………………………………
    حاشیه ها:
    ۱- خبرنگاران پیش از آغاز برنامه و حتی تا دقایقی پس از شروع اجرای کنسرت از داشتن جایگاه مشخص و مناسب محروم بودند؛
    ۲- برخلاف انتظار، بروشور برنامه در میان مخاطبان توزیع نشد؛
    ۳- محمد اصفهانی پس از پایان اجرای قطعات، به معرفی قطعه می پرداخت.
    ۴- در اجرای موسیقی به جای استفاده تنها از سازهای مختلف و نوازندگان، سمپل و موسیقی رایانه ای با موسیقی زنده مخلوط شده و صدای اصلی سازها را تحت تاثیر خود قرار می داد به شکلی که در نواختن سه تار توسط آریا عظیمی پور، صدای سه تار با صداهای الکترونیک مخلوط شده و تغییر کرده بود.
    ۵- در تعدادی از قطعات و برخی صحنه های منقطع اجرا، هیچ نوازنده ای به نواختن سازش مشغول نبود به جای سازهای زنده، تنها صدای سمپل ها بود که به گوش می رسید.

    https://musiceiranian.ir/?p=8660
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *