×
×

با ۲۸ میلیون کجا خانه بخرم!؟

  • کد نوشته: 85137
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۸ام مرداد ۱۳۹۴
  • ۰
  • نوازنده و خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی هرمزگان که قصد دارد کارگاه‌های آموزشی در زمینه نوازندگی ساز «جفتی» را برگزار کند از برخی مشکلات پیش آمده برایش در زمینه مسکن، سخن گفت. استاد خالو قنبر راستگو نوازنده و خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی هرمزگان با اشاره به فعالیت‌های موسیقایی خود توضیح داد: به تازگی به صورت کاملا شخصی […]

    با ۲۸ میلیون کجا خانه بخرم!؟
  • استاد خالو قنبر راستگو

    استاد خالو قنبر راستگو

    نوازنده و خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی هرمزگان که قصد دارد کارگاه‌های آموزشی در زمینه نوازندگی ساز «جفتی» را برگزار کند از برخی مشکلات پیش آمده برایش در زمینه مسکن، سخن گفت.

    استاد خالو قنبر راستگو نوازنده و خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی هرمزگان با اشاره به فعالیت‌های موسیقایی خود توضیح داد: به تازگی به صورت کاملا شخصی تصمیم گرفتم که برای جلوگیری از نابودی کامل موسیقی و سازهای مرتبط با آواهای جنوب کشور کارگاه‌های آموزشی را به صورت خصوصی در زمینه نوازندگی ساز جفتی برگزار کنم که حداقل بتوانم به سهم خود آنچه به صورت سینه به سینه آموختم به نسل جوان تر و علاقه مند به موسیقی نواحی آموزش دهم.

    وی بیان کرد: متاسفانه همانطور که استاد محمدرضا درویشی در اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی «آینه‌دار» گفت کف گیر موسیقی نواحی به ته دیگ خورده و ما به دلیل ناملایمات و نامهربانی هایی که این گونه موسیقایی به خود دیده نباید انتظاری فراتر از این داشته باشیم، اما من به نوبه خودم نمی توانم شاهد نابودی کامل موسیقی بومی سرزمین مادری‌ام باشم و دست روی دست بگذارم و به همین جهت برگزاری این کارگاه‌های آموزشی کوچک‌ترین کاری است که می توانم برای جا نماندن موسیقی منطقه ای که در آن زندگی می کنم، انجام دهم.

    این جفتی‌نواز پیشگام موسیقی هرمزگان که مردم وی را با شروه خوانی او در قطعه «هیچ جا بندر نابو» با صدای رضا صادقی می شناسند، تصریح کرد: هنوز آن قدر توان و نیرو دارم که بخواهم در آثار موسیقایی متعددی به عنوان خواننده و یا جفتی نواز حضور داشته باشم و امروز بسیار خوشحالم که مردم شریف ایران با صدای من و سازم در برخی از آثار رضا صادقی آشنا هستند. به هر حال من باز هم اعلام می کنم که آمادگی همکاری با گروه‌های مختلف موسیقی نواحی و حتی خواننده های پاپ را دارم زیرا بر این عقیده ام که برای اعتلای موسیقی بومی آن هم در این شرایط بحرانی نباید از هیچ تلاشی دریغ کرد و باید از هر جایی برای معرفی این نوع موسیقی استفاده کرد.

    قنبر راستگو که اخیرا از ناحیه چشم تحت عمل جراحی قرار گرفته است با اشاره به وضعیت جسمانی خود نیز گفت: خوشبختانه با تلاشی که پزشکان انجام دادند مشکلی در زمینه چشم ندارم. البته بماند که در این مدت غیر از مواردی معدود هیچ یک از دوستان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و دفتر موسیقی وزارت ارشاد سراغی از ما نگرفتند و فقط با حضور در یک برنامه تجلیل بسیار مختصر در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی «آینه دار» که آن هم توسط بخش خصوصی برگزار شد جویای احوال من بودند. متاسفم که باز هم باید به این نکته اشاره کنم که برای برگزاری همین کارگاه‌های آموزشی که در زمینه ساز جفتی اقدام کردم هیچ گونه کمک و حمایتی از سوی اداره ارشاد هرمزگان انجام نگرفته زیرا آنجا به قدری شرایط آشفته ای دارد که اصلا کسی یاد من نیست.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اخیرا به دلیل اینکه منزلم در جریان یکی از طرح های شهرداری بندرعباس قرار دارد مجبور شدم آنجا را ترک کنم و مسوولان شهرداری هم لطف کردند و این منزل را به مبلغ ۲۸ میلیون تومان از من خریداری کردند اما نکته ناراحت کننده ماجرا این است که پیدا کردن منزلی با این قیمت در بندر عباس با توجه به شرایطی که من دارم یک امر محال است و هم اکنون نمی دانم با این مبلغ که فقط می توان منزلی را رهن و اجاره کرد چه کار کنم. همین شرایط نابسامان و کم توانی مالی که برای خرید منزل دارم تمرکز زیادی از من گرفته و اصلا حواسم به هیچ چیزی جمع نیست. البته می دانم که برای مسوولان وزارت ارشاد هم چنین چیزی موضوع مهمی نیست. به هر ترتیب امیدوارم مشکل مسکن حل شود تا بتوانم با تمرکز بیشتری به کارهای موسیقایی ام بپردازم.

    این استاد پیشکسوت موسیقی نواحی که تاکنون با گروه‌های مختلف موسیقایی در داخل و خارج از کشور برنامه های مختلفی را اجرا کرده است، تصریح کرد: من به عنوان یک هنرمند از همه مسوولان توقع دارم که در این شرایط مساعدت‌هایی را داشته باشند. برای من جالب است که در مراسم، رویدادها و برنامه های مختلف از من و امثال من تقدیر می کنند و به ما مدارک رنگارنگ و وعده های زیبا می دهند اما وقتی کار به مرحله عمل می رسد همه چیز به یکباره فرق می کند.

    آیین اختتامیه فستیوال موسیقی نواحی آینه دار

    استاد قنبر راستگو از برجسته‌ترین نوازندگان موسیقی جنوب ایران است. او از۱۲ سالگی نوازندگی را آغاز کرد و در سن ۲۲ سالگی ضمن آشنایی با نهادهای فرهنگی شهرستان محل اقامت خود به کار‌های هنری‌اش ادامه می‌دهد. در آنجا وظیفه‌اش نواختن ساز جفتی و خوانندگی در پشت صحنه تئاتر بود. نخستین تئاتری که راستگو در آن همکاری داشته «پتوروک» بوده با موضوع زار که این تئاتر را در میناب، سیرجان، کرمان، تهران و بندرعباس اجرا کرده‌اند. حدود پنج سال در گروه موسیقی علی‌خان حبیب‌زاده به نوازندگی ساز جفتی و ساز‌های کوبه‌ ای و البته ترانه‌سرایی اشتغال داشت. تا اینکه انقلاب می‌شود و پس از آن جنگ تحمیلی شروع می‌شود که در این مدت راستگو هیچ‌گونه فعالیت موسیقی نداشت. بعد از تمام شدن جنگ گروهی تشکیل می‌دهد به نام کالنگ که در آن هنرمندانی چون احمد عبدالهی نوازنده کسر، سلیمان اسلامی نوازنده پی‌په، عبدالعلی جمالی نوازنده دهل و جعفر روزبازار نوازنده عود همکاری می‌کردند که وظیفه راستگو در این گروه خوانندگی و نوازندگی جفتی بود. راستگو همچنان به عنوان نوازنده‌ ای شاخص مورد احترام نوازندگان نسل جدید موسیقی جنوب است.

    https://musiceiranian.ir/?p=85137
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *