×
×

همیشه خوب باش

  • کد نوشته: 83416
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۰ام مرداد ۱۳۹۴
  • ۰
  • دومین کنسرت «شب آهنگسازان ایرانی» با اجرای آثاری از لوریس چکناواریان آهنگساز پیشکسوت ایرانی، در آستانه ۸۰ سالگی او، پنجشنبه ۸ مردادماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. سهراب کاشف رهبر ارکستر سمفونیک البرز در ابتدای این اجرا گفت: قطعاتی که امشب برای شما عزیزان اجرا می‌کنیم، آثاری منتخب از استاد لوریس چکناواریان است […]

    همیشه خوب باش
  • ۱۷۸۰۳۱۲دومین کنسرت «شب آهنگسازان ایرانی» با اجرای آثاری از لوریس چکناواریان آهنگساز پیشکسوت ایرانی، در آستانه ۸۰ سالگی او، پنجشنبه ۸ مردادماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

    سهراب کاشف رهبر ارکستر سمفونیک البرز در ابتدای این اجرا گفت: قطعاتی که امشب برای شما عزیزان اجرا می‌کنیم، آثاری منتخب از استاد لوریس چکناواریان است که خوشحالیم در دومین کنسرت «شب آهنگساران ایرانی»، میزبان او هستیم. البته قطعاتی که در این کنسرت تقدیم شما خواهد شد، نیمی آثار کلاسیک و نیمی آثار ایرانی خواهد بود.

    وی ادامه داد: در همین ابتدا از شما می‌خواهم تا برای حفظ تمرکز گروه و خودتان، فقط در بین اجرای قطعات، گروه را تشویق کنید و از تشویق کردن در بین موومان‌ها جداً خودداری کنید. البته یک نکته دیگر هم لازم است در اینجا بگویم مبنی بر اینکه طی این چند روز پدر تهیه‌کننده این کنسرت، آقای محمدحسین تفرشی دار فانی را وداع گفت و گروه قبل از اجرای کنسرت به احترام این بزرگوار، یک دقیقه سکوت اعلام می‌کند.

    کاشف در معرفی قطعه «سوئیت آرارات» گفت: این قطعه یکی از آثار استاد چکناواریان است که محتوای مضمونی آن به داستان فرو آمدن کشتی نوح در کوه آرارات بازمی‌گردد که ما ۵ موومان این قطعه را امشب برای شما اجرا خواهیم کرد.

    کنسرت موسیقی گروه البرز

    رهبر ارکستر سمفونیک البرز بعد از اجرای این قطعه، در معرفی قطعه اول و دوم «سوئیت پردیس و پریسا»، گفت: این قطعات سال ۱۳۵۰ زمانی که استاد چکناواریان رهبر اپرای تهران بود، نوشته شده و از قطعات بسیار مشهوری است که در همان سال‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت به طوری که کمپانی بینوه از آن در تبلیغات خود استفاده کرد؛ ضمن اینکه در کشورهایی نظیر مکزیک نیز بارها و بارها پخش شد. این در حالی است که از این اپرا، دو سوئیت استخراج شد که ما در این کنسرت، بخش‌هایی از آن را اجرا می‌کنیم.

    کاشف بعد از اجرای این قطعه بود که به معرفی قطعه اپرای «رستم و سهراب» پرداخت و توضیح داد: همانطور که علاقه‌مندان موسیقی می‌دانند، ساخت اپرای «رستم و سهراب» ۲۵ سال طول کشید که استاد چکناواریان بالاخره آن را چند سال پیش به طور کامل اجرا کرد و ما در این کنسرت، یک صحنه عاشقانه مواجهه تهمینه با رستم و ابراز عشق او را انتخاب کردیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

    او در معرفی قطعه «صداهای عشق» گفت: این مجموعه بسیار زیبا شامل ۱۶ قطعه است که ما در این کنسرت ۵ بخش آن را تقدیم شما خواهیم کرد. این بخش یکی از قطعه‌های مورد علاقه من در دوران بچگی بود که امشب بسیار خوشحالم در قالب رهبر ارکستر سمفونیک البرز، آن را اجرا می‌کنم. البته آقای چکناواریان در طول تمرین‌ها به من گفت این بخش را طوری رهبری کن که همه عاشق یکدیگر شوند. البته او توضیح دیگری هم به من داد؛ اینکه آنقدر خوب رهبری نکن که همه عاشق تو شوند.

    وی در معرفی قطعه «کوروش کبیر» هم گفت: این قطعه در ۳ قسمت بزرگ نوشته شده که ما فقط بخش‌هایی از آن را برای شما اجرا می‌کنیم و البته همانطور که می‌دانید اولین اجرای این قطعه به ۲ سال پیش در سانفرانسیسکو بازمی‌گردد که خوشبختانه این قطعه نیز با استقبال مخاطبان مواجه شده بود.

    رهبر ارکستر سمفونیک البرز در بخش‌های پایانی کنسرت دومین شب «آهنگسازان ایرانی» بیان کرد: امشب یک سورپرایز کوچک هم برای شما داریم، البته به نظر من سورپرایز کوچکی نیست؛ قطعه‌ای که هم‌اکنون برای شما اجرا می‌کنیم «ایران» نام دارد که شعر آن را علی عبداللهی و بخش اعظمی از قطعه را گروه کُر علیرضا شفقی‌نژاد با ما همراه خواهد شد.

    کاشف بعد از پایان این قطعه حماسی بود که از لوریس چکناواریان که در بین تماشاگران نشسته بود، دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و به صورت افتخاری بار دیگر این قطعه را رهبری کند.

    کنسرت موسیقی گروه البرز

    چکناواریان بعد از به دست گرفتن چوب رهبری ارکستر این قطعه، خطاب به تماشاگران گفت: یک دنیا از شما عزیزان تشکر می‌کنم. شما آنقدر فوق‌العاده هستید که توصیف آن سخت است. شما امشب در آستانه ۸۰ سالگی من، به من دوباره زندگی دادید و من چنین هدیه‌ای از شما را هیچ‌گاه فراموش نخواهم کرد.

    وی ادامه داد: امروز دوستان من در گروه اجرایی نیز فوق‌العاده بودند که من در طول اجرا، به شدت تحت تاثیر آنها قرار گرفتم؛ ضمن اینکه امروز سهراب کاشف را رهبر ارکستر جوان، فوق‌العاده پرحرارت و دینامیکی دیدم که خیلی چیزها را همین امشب از او یاد گرفتم.

    چکناواریان تصریح کرد: اصولاً زندگی همین است، زندگی یعنی اینکه ما از یکدیگر باید یاد بگیریم؛ به ویژه اینکه این افراد، جوان‌ها باشند. آنها دنیا را جور دیگری می‌بینند و این بهترین فضایی است که می‌توانیم به آن اشاره کنیم.

    ارسلان کامکار، علی جعفری پویان، شهره مهرآبادی، آوا شادمانی، حمیدرضا مختاری، بهراد سوخکیان، آرش جامع، یگانه حسینی‌نیا، عاطفه سادات حسینی، عرفان شریف‌زاده، امین عطایی، علیرضا چهره‌قانی ویولون یک، نیما زاهدی، مونیکا لوران، شاهرخ قائم‌مقامی، آرمین قضاتی، سارا بیرمزادگان، آنیتا واحدی، پیمان شامی، احسان شامی ویولون دوم، سهراب برهمندی، پریسا پیرزاده، دانیال جورابچی، داریوش حجازی، پژمان اختیاری، مسعود پوربخت، امین زمان‌خواه ویولا، کریم قربانی، داوود منادی، مهرداد عالمی، نگار نوراد، محمدحسین غریبی، زهرا ساجدی ویولونسل، پرویز بیات، وحید وفایی، هادی اسماعیلی، محمدرضا جبار کنترباس، شهرام رکوعی، ماه‌سیما فلاح فلوت، غزاله میرزاده پیکولو، فرشید حفظی‌فر، حسین تاجیک، حسام صدفی‌نژاد آبوا، حسین پورمعین، داریوش بیژنی کلارینت، امیرحسین محمدیان، امیر ملکی‌زاده، علیرضا متوسلی فاگوت، فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، میلاد عباسی، حسام سید احمد هورن، علیرضا میرآقا، علی ضرابی، مهسا خطیب‌زاده، کامیار ماندگاریان ترامپت، حسین شریفی، سیامک کریم‌پور، سپهر عباسی ترمبون، بابک میردادیان توبا، محمود منتظم تیمپانی، پیمان مدنی، کاوه میرحسینی، مهیار منتظم سازه‌های کوبه‌ای و تیگران مسروپیان پیانو، نوازندگان ارکستر سمفونیک البرز در این کنسرت را تشکیل می‌دادند.

    هوشنگ کامکار، کامبیز روشن‌ روان، علی ترابی، حمید اسفندیاری، سینا حجازی، میترا حجار، محمدرضا خاتمی، عبدالحسین مختاباد، هانا کامکار، آرمان گرشاسبی و افشین معصومی از میهمانان ویژه کنسرت دومین «شب آهنگسازان ایرانی» بودند.

    https://musiceiranian.ir/?p=83416
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *