×
×

شاهین فرهت گفت

  • کد نوشته: 817
  • 28 فروردین 1389
  • ۰
  • شاهین فرهت در خصوص وجه تمایز علی تجویدی نسبت به موسیقیدانان زمان خود گفت: مرحوم علی تجویدی را می‌توانیم به عنوان یکی از مهم‌ترین تصنیف سازان ایران بعد از دوره قاجار بدانیم. به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، شاهین فرهت در خصوص وجه تمایز علی تجویدی نسبت به موسیقیدانان زمان خود گفت: مرحوم علی […]

  • شاهین فرهت در خصوص وجه تمایز علی تجویدی نسبت به موسیقیدانان زمان خود گفت: مرحوم علی تجویدی را می‌توانیم به عنوان یکی از مهم‌ترین تصنیف سازان ایران بعد از دوره قاجار بدانیم.

    به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، شاهین فرهت در خصوص وجه تمایز علی تجویدی نسبت به موسیقیدانان زمان خود گفت: مرحوم علی تجویدی را می‌توانیم به عنوان یکی از مهم‌ترین تصنیف سازان ایران بعد از دوره قاجار بدانیم. اگر ما در دوره معاصر موسیقی را مورد بررسی قرار دهیم، به اندازه تعداد انگشتان دستمان کارهای ماندگار در زمینه تصنیف سازی نداریم. ما در تاریخ موسیقی ایران کسانی چون شیدا، عارف، مهدی خالقی، مجید وفادار و همایون خرم را داریم و از میان این استادان، علی تجویدی از جمله کسانی است که، دارای مکتب خاص خود بود. او ملودی‌هایی را خلق می‌کرد که می‌توانست در روح و ذهن انسان اثر ماندگاری از خود باقی بگذارد. تجویدی در مقام تصنیف سازی در تاریخ موسیقی ایران، جزء طراز اول‌ها قرار دارد.
    این استاد موسیقی ادامه داد : بعضی از موسیقیدانان بر این اعتقاد هستند که ویولن، سازی است که با موسیقی ایرانی همخوانی ندارد و اصولا آن را برای اجرای موسیقی ایرانی ساز جالبی نمی‌دانند؛ اما کسی مانند استاد تجویدی با خلاقیتی که در حوزه موسیقی داشت، نشان داد که این اعتقاد درست نیست و با ویلن می‌توان، تمامی فواصل کروماتیک مخصوص موسیقی ایرانی را، به راحتی اجرا کرد.
    وی در خصوص آشنایی استاد تجویدی با دیگر سازها گفت :شایستگی‌های استاد تجویدی کم نیستند. باید متذکر شد ایشان به جهت علاقه و عشقی که به موسیقی داشتند، همواره تلاش می‌کردند در این حیطه دانش و آگاهی به دست آوردند. البته استاد به جز ویولن، به سازهای دیگری چون تار هم اشراف داشتند؛ اما حوزه تخصصی ایشان ویولن بود. همچنین با موسیقی‌های غربی نیز آشنایی داشتند و دوره‌هایی نیز در این زمینه دیده بودند.
    عضو پیوسته فرهنگستان هنر، در خصوص آثار خاص و جاویدان علی تجویدی گفت: باید این مطلب را اضافه کنم که تصنیف سازی از جمله موسیقی‌های تک صدایی یا مونوفونیک است، اما ایشان به لحاظ دارا بودن دانش، آگاهی و خلاقیت، توانستند تصنیف‌های ماندگاری چون «یادکودکی» از خود بر جای بگذارند. در این اثر سیر آهنگ از بیات اصفهان به سه گاه و سپس به شور و برگشت فرود به بیات اصفهان است، که اوج خلاقیت و عشق و علاقه استاد را نشان می‌دهد.
    استاد فرهت در پایان افزود: تز فارغ التحصیلی من، مربوط به آنالیز برخی از این آثار بود که تعدادی از این تصانیف را هارمونیزه کردم. این تصانیف شامل آثار استادان تجویدی، خالقی، شیدا و عارف است که تعدادی از آن‌ها بارها و بارها اجرا شده و به زودی کتابی نیز از این آثار به چاپ خواهد رسید.
    مراسم تجلیل از خاندان تجویدی، از ۷ اردیبهشت تا ۶ خرداد به مدت یک ماه برگزار خواهد شد و هر هفته به یکی از هنرمندان این خاندان اختصاص خواهد داشت.
    آیین تجلیل از علی تجویدی چهارم خرداد، از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در تالار ایران برگزار خواهدشد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در این مراسم به نشانی ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر، به نشانی خیابان ولی‌عصر، تقاطع طالقانی، شماره ۱۵۵۲ مراجعه کنند.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *