×
×

به تألیف «عیسی غفاری»

  • کد نوشته: 81419
  • حمیده موسوی
  • دوشنبه, ۲۲ام تیر ۱۳۹۴
  • ۳ دیدگاه
  • سه گانهء «کتاب تار و سه تار» تازه ترین آثار مکتوب «عیسی غفاری» آهنگساز، نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی منتشر شد.
    +غفاری: آزارنده ترین موردی که بی شک پررنگ ترین دلیل من برای نوشتن این دفتر شد، تدوین نارسای درس های کتب آموزشی موجود بود

    به تألیف «عیسی غفاری»
  • عیسی غفاری

    عیسی غفاری

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: سه گانهء «کتاب تار و سه تار» تازه ترین آثار مکتوب «عیسی غفاری» آهنگساز، نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی منتشر شد.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، این سه مجموعه با عناوین «کتاب اول، دورهء ابتدایی، میزان های ساده»، «کتاب دوم، دورهء ابتدایی، میزان های ترکیبی» و «کتاب سوم، دورهء متوسطه، میزان های لنگ و تکنیک های تکمیلی» به چاپ رسیده و در دسترس علاقمندان، نوازندگان و هنرجویان این سازها قرار گرفته است.

    عیسی غفاری، نوازندهء تار و سه تار در خصوص انگیزهء پرداختن به تألیف این سه کتاب چنین نگاشته است: «انگیز ه ی نوشتن کتابی آموزشی برای تار و سه تار -سازهایی که حالا دیگر کتاب های بسیاری پیرامون شان در سطوح مختلف، به انگیز ه های گوناگون و توسط هنرمندان و مولفان متعدّدی نگاشته شده است- برای من برطرف ساختن نیاز هنرجویانی مبتدی بوده است که از آغاز راه نوازندگی می بایست مسائلی ابتدایی و بنیادی را پلّه پلّه، با ترتیب و چیدمانی درست و منطقی بیاموزند. نیازی که در کتاب های آموزشیِ ابتدایی تار و سه تار کاملا برطرف نمی شد.

    در نقد یک متُد آموزشی سه مورد را می توان از هم بازشناخت; یکی اندیشه ی موسیقایی مولّف در نوشتن آن متُد است. منظور، نوع نگرش وی به موسیقی است، که می توان آن را حتّا با شیوه ی نوازندگی وی نیز مرتبط دانست که برای مثال می تواند بر مبنای آموزش های سنّتی باشد یا نه. دو دیگر چگونه از عهده ی بیان این اندیشه بر آمدنش است، و این به کیفیّت ارائه ی مطالب موجود در آن کتاب باز می گردد و این که درس ها تا چه اندازه حاوی نگرش مولّف اند. سه دیگر نحوه ی تدوین و کنار هم گذاردن این دروس است.

    پرداختن به مسئله ی اندیشه و نگرش موسیقایی مولّفان، البته نه در این مقال می گنجد و نه در صلاحیّت من است. اما آزارنده ترین موردی که بی شک پررنگ ترین دلیل من برای نوشتن این دفتر شد، تدوین نارسای درس های کتب آموزشی موجود بود. آ نچنانکه همچون بسیاری از دوستان معلّم اَم، ناگزیر به ارائه ی مطالبی پراکنده و گزیده از هر یک از این کتاب ها برای هنرآموزانی بودم که طلبِ جمعیّت و یکپارچگی مطلب را داشتند.

    نه این که ارائه ی مطلب از کتب گوناگون به خودی خود ایرادی به شُمار آید، بلکه در سطح ابتدایی آموزش یک ساز، با توجه به نیاز و اندازه ی شناخت یک هنرآموز از موسیقی ، برای معلّمی که هر هفته یا هر ماه با هنرآموزی تازه روبه روست که هیچ از علم و عمل موسیقی نمی داند ، این تشتّتِ ارائه را می توان به حداقل رساند.

    انگیزه ی نوشتن این کتاب که از کلاس های آموزش ساز من ریشه می گرفت، در کلاس های درس استادم شریف لطفی، بی اندازه قوّت گرفت، از آنجا که به اعتقاد وی به تعداد معلّم های موسیقی و به ازای اندیشه های گوناگون شان، می توان کتاب و شیوه ی آموزشی داشت ؛ شیوه هایی که مکتوب و تجربه می شوند.»

    شایان ذکر است که سه کتاب تازه منتشر شدهء عیسی غفاری در حال حاضر در مرکز موسیقی «نوای شهر آشوب» به مدیریت «علی قزانی» تدریس می شوند.

    «درآمدی بر نوازندگی تار و سه‌تار»، «ردیفی دیگر» (معرفی و اجرای گوشه‌هایی برای آواز بیات کرد) و «موسیقی سوگ در ایل بختیاری» از دیگر آثار مکتوب عیسی غفاری، در سال های گذشته می باشد.

    https://musiceiranian.ir/?p=81419
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *