×
×

توسط انتشارات «ماهور»

  • کد نوشته: 79734
  • حمیده موسوی
  • چهارشنبه, ۳ام تیر ۱۳۹۴
  • ۰
  • آلبوم موسیقی بی کلامِ «روایت» اثر تازهء «مهدی تیموری» از سوی مؤسسهء فرهنگی-هنری «ماهور» به بازار موسیقی کشور عرضه شد.
    +پوستر و جزئیات کامل

    +خرید دیجیتال این اثر از طریق سایت «بییپ تونز»
    +ساز نی در این اثر علاوه بر اجرای تم ها و ملودی ها، نقشی افکتیک، ریتمیک و کاراکتریک داشته است

    توسط انتشارات «ماهور»
  • آلبوم روایت

    آلبوم روایت

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: آلبوم موسیقی بی کلامِ «روایت» اثر تازهء «مهدی تیموری» از سوی مؤسسهء فرهنگی-هنری «ماهور» به بازار موسیقی کشور عرضه شد.

    مهدی تیموری، نوازندهء نی، آهنگساز و کارشناس ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» گفت: «آلبوم «روایت» شامل ۸ قطعهء موسیقی و آوا، با عناوین «تردید»، «سرآغاز»، «سرور»، «آغاز تنهایی»، «بازگشت»، «بحران»، «هوای تازه» و «حکایت»، با محوریت ساز نی می باشد که به طور کلی اساس آن برخاسته از تم ها، گوشه ها و مُدهای موسیقی کلاسیک و نواحی ست و سازبندی نی در خطوطی یگانه الی پنجگانه – سُلو، دوئت، تِریو، کوارتِت و کوینتت- انجام پذیرفته است.»

    وی افزود: «یکی از ویژگی های این اثر که از نظر بنده می توان به عنوان شاخصهء بارزی آن را مورد توجه قرار داد این است که ساز نی علاوه بر اجرای تم ها و ملودی ها، نقشی افکتیو، ریتمیک و کاراکتریستیک داشته و لازم است اشاره کنم که فضای مجموعه در عین آنکه بی کلام است لیکن در برخی قطعات از آواهای سوپرانو و آلتو نیز استفاده شده است. به طور مثال در قطعهء پنجم –قطعهء بازگشت- آوای سوپرانوی مژگان چاهیان شنیده می شود و در چند قطعهء دیگر آوای آلتوی فریدون محمد بیگی. همچنین علاوه بر نی که غالب نوازندگی اثر را برعهده دارد، دو ساز دهل و دف نیز به نوازندگی سهیل سعادت به قطعاتی از این مجموعه رنگ و لعابی خاص بخشیده است. از ویژگی های دیگر این اثر تفکر منسجم و پیام مرتبط در میان کلیهء قطعات آن است. به طور مثال در آلبوم پیشین یعنی «دور دست آوایی ست» به خوانندگی محمد معتمدی یا شاید بسیاری از آلبوم های دیگر فضای چندان واحد و زنجیره وار در بین قطعات کار شده احساس نشود یا به ندرت اتفاق بیفتد. قطعاتی برای یک اثر انتخاب می شوند که مجزا و مستقل از یکدیگرند و تنها در انتخاب شعر به طور مثال یا فضای موسیقایی کلی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. لیکن در «روایت» هر قطعه به مثابهء پلان و صحنه ای از یک فیلم است که با ارائه شدن، در نهایت تصویری واحد از یک زندگی، یک تجربه و یک دورهء خاص را به سمع مخاطب رسانده و چه بسا داستان را در ذهن او تداعی نیز کنند.»

    تیموری در خصوص فضای دستگاهی تازه ترین اثر خود ادامه داد: «می توان گفت که مجموعه در مُدِ واحدی به اجرا در نیامده و پاره ای از قطعات روی به سویِ موسیقی چند مُدی و پُلی مُدال داشته است. هر قطعه با تمِ خاصی آغاز می شود و در میانهء اجرا در آن واحد چند مد نواخته می شود که از آن میان می توان به اجرای مدهای دشتی، شوشتری و نهفت به طور همزمان اشاره کرد.»

    این آهنگساز و نوازنده که نوازندگی کلیهء خطوط نِی را با کوک ها و انواع مختلف این ساز بر عهده داشته است، در اشاره به روند ضبط، مدت زمان ضبط، انتشار اثر و دیگر جزئیات خاطر نشان کرد: «در مورد این موضوع که بنده عهده دار اجرای کلیهء خطوط ساز نی بوده ام باید عرض کنم که این پروژه در استودیو و به هنگام ضبط به این شکل پیش رفته است و شاید به این شکل هم می بایست اتفاق بیفتد. به طور مثال قطعهء «آغاز تنهایی» که در قالب سُلو اجرا شده است، به دریافت بنده، در حالتی از خلسه و مدیتیشن از گوشه ای به گوشه و گوشه های دیگر در جریان است که بر روی کاغذ نت نگاری نشده و به بیانی دیگر بداهه نوازی شده است. اتفاقی که در لحظه صورت می پذیرفت و حضور دیگر نوازندگان نی شاید مسیر این اتفاق را تغییر می داد و نتیجهء کار نیز متفاوت می بود. البته اشارهء بنده به بد بودن یا حتی خوب بودن ماحصل کار نیست بلکه اشاره به دریافت های آنی و اجراهای آنی شخص بنده بر این ساز می باشد و این روند از آنجا که ارتباط این روزهای نوازندگان با یکدیگر، برای همکاری در یک مجموعه کمی دشوار می نُماید، فکر می کنم تا حدودی از برخی مشکلات کار می کاست. ضبط «روایت» حدود یک سال و انتشار آن از زمان ارائه به انتشارات «ماهور» تا عرضه به بازار موسیقی حدوداٌ ۳ ماه به طول انجامیده است.»

    شایان ذکر است که «مهدی تیموری» همچُنان به همکاری با آثاری از هنرمندان موسیقی کشور و انتشار آلبومی دیگر از خود در آینده مشغول است که از آن میان می توان به نوازندگی نی ایشان در پروژه ای با عنوان «گریز» ساختهء حسین مهرانی -نوازندهء سه تار و پژوهشگر موسیقی- و آغاز ضبط آلبوم با کلامی با فضایی نسبتاٌ مشابه به آلبوم روایت -که نی محور است- اشاره نمود. عنوان آلبوم، خواننده و دیگر جزئیات این اثر متعاقباٌ اعلام خواهد شد.

    علاقه مندان برای تهیه آلبوم «روایت» به صورت نسخه اصلی می توانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه نمایند، همچنین این اثر از طریق سایت «بییپ تونز» قابل خریداری دیجیتال و دانلود قانونی است.

    +شنیدن دموی تمام قطعات این اثر به همراه خرید دیجیتال و دانلود قانونی از «بییپ تونز»

    کاورهای آلبوم (برای بزرگنمایی هر یک از تصاویر، روی عکس مربوطه کلیک کنید):

    https://musiceiranian.ir/?p=79734
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *