×
×

در هفته آخر خرداد ماه و در تالار رودکی

  • کد نوشته: 79601
  • حمیده موسوی
  • شنبه, ۳۰ام خرداد ۱۳۹۴
  • ۰
  • کنسرت گروه موسیقی «اورانوس» به آهنگسازی و سرپرستی «آیدین علیانسب» جمعه ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۴ در تالار رودکی برگزار و با استقبال خوب مخاطبین مواجه شد.
    +آوازی از «علیرضا وکیلی منش» در این کنسرت به شادروان استاد «مهران دوستی» تقدیم شد

    در هفته آخر خرداد ماه و در تالار رودکی
  • کنسرت اورانوس

    کنسرت اورانوس

    موسیقی ایرانیان: کنسرت گروه موسیقی «اورانوس» به آهنگسازی و سرپرستی «آیدین علیانسب» جمعه ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۴ در تالار رودکی برگزار و با استقبال خوب مخاطبین مواجه شد.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، برنامه شامل دو قسمت دونوازی تار و سنتور با نوازندگی آیدین علیانسب و آرزو رضوانی بود و گروه نوازی دردستگاه سه گاه به خوانندگی علیرضا وکیلی منش شامل میشد.

    دو نوازی با مقدمه تار آغاز شد و سپس قطعه «مرثیه» به اجرا در آمد که در واقع گفتگویى میان تار و سنتور و روایتگر وقایع جانسوزی بود. این قطعه به یاد بازگشت پیکر پاک شهیدان گمنام اجرا شد که گاه و بی گاه فریادهایی محزون از ملودیها بر می خواست. پس از آن قطعه چهار مضراب «وسوسه» که در فضایی راز آلود و آمیخته به شک و تردید ساخته و تنظیم شده و نهایتا با دل سپردن به معبود و رسیدن به آرامش خاتمه می یافت.

    قطعه «نگاه» بخش دیگری از این کنسرت بود که صرفا برای تار و سنتور در ریتم لنگ ساخته و تنظیم شده بود. «نگاه» خبر از بی شمار پیام هایی می داد که کلام در آن وجود نداشته و عاشق و معشوق در سکوت به راز و نیاز می پردازند. قطعه «جدال» همانگونه که از نامش پیداست مجادله ای هراسان توأم با منطق  وشکوه می باشد که پس از آن گفتگوی بسیار به تفاهم و همصدائی می رسد. در این بخش از اجرا قدرت نوازندگی تار و سنتور اعم از بیان سونوریته دینامیک و سرعت وتکنیک به معرض نمایش گذاشته شد که از تشویق گرم حاضرین برخوردار بود.

    در بخش دوم اعضاء گروه «اورانوس» سینا علم (کمانچه)، آرزو رضوانی (سنتور)، شایان یزدی زاده (تنبک)، مازیار شریفی (قیچک)، پانیذ مجاهد نیا (تار)، ستاره احمدی (عود)، وفا مصباحی (نی)، شاهین صفائی (تار)، مهرداد نیستانی (رباب)، رسول مدنی (تار باس)، مریم هاتف (دف)، آیدین علیانسب (تار) وعلیرضا وکیلی منش (آواز) به روی سن آمده و تصنیف «ترسیم بهشت» را به عنوان اولین قطعه این بخش که برروی شعری عاشقانه از دکتر غلامرضا علیزاده ساخته شده بود به اجرا در آوردند. تصنیف دیگر بر روی مخالف سه گاه ساخته شده بود که در آخر تصنیف به سه گاه فرود می آمد. قطعه بعدی تصنیف «رویای فردا» از دیگر سروده های دکتر غلامرضا علیزاده بود که تنظیم آن به گونه ای بود که سازها بیشتر به افکت می پرداختند و کلام بیشتر در سکوت گنجانده شده بود.

    ساز و آواز بخش بعدی این اجرا بود که تار، علیرضا وکیلی منش را همراهی می کرد. وکیلی منش این آواز را در دستگاه سه گاه و در گوشه های درآمد,زابل,مخالف، حزین و فرود بر روی شعری از رهی معیری طراحی کرده بود و این آواز را به شادروان استاد «مهران دوستی» تقدیم کرد. در چهار مضراب سه گاه که برای ارکستر ایرانی تنظیم شده بود به غیر از گوشه های معمول درسه گاه به مدل های دیگری همچون ماهور,دشتی,شور,جامه دران، افشاری و… اشاره شد.

    تصنیف «پنجره» بر روی شعری از احمد شاملو ساخته شده بود که مضمون کنسرت هم به حساب می آمد. -این شعر برگرفته از شعر آشیانه (احمد شاملو) می باشد.-

    قطعه «نفوذ» در حقیقت در فرمی ساخته شده بود که کنسرتینو برای ارکستر ایرانی را تداعی می کرد که با سرعت بالا، محتوای تکنیکال و دارای داستان به نظر میرسید, در این قطعه به غیر از ارکستر که تکنیک نوازندگی خود را به معرض نمایش می گذاشت ،هر یک از نوازندگان هم به تنهایی به اجرای سلویی می پرداختند که از قبل توسط آهنگساز ساخته شده بود. قسمت های سلو را به ترتیب سینا علم (کمانچه)، وفا مصباحی (نی)، ستاره احمدی (عود)، آرزو رضوانی (سنتور) و پانیذ مجاهدنیا (تار) اجرا کردند که از سطح نوازندگی خوبی برخورداربودند. قطعه آخر تصنیفی بود بر روی شعرمولانا که در این قطعه نیز به مدهای دیگری که در دستگاه سه گاه معمول نبوده مثل بیات راجه و بیداد همایون…اشاره شد.

    کنسرت اورانوس

    کنسرت اورانوس

    از نکات شایان توجه در این اجرا می توان به سطح نوازندگی اعضاء گروه «اورانوس» به ویژه آرزو رضوانی، سینا علم و پانیذ مجاهدنیا اشاره کرد که به حق از پس قطعات سخت و پیچیده آهنگسازان برآمده بودند. همچنین در بخش اول بیان سونوریته، تکنیک و هماهنگی آیدین علیانسب و آرزو رضوانی تاکید بسیار جالب توجه و حائز اهمیت بود. البته می توان انتظار داشت که اعضاء گروه «اورانوس» با هماهنگی و دقت بیشتر اجراهایی با کیفیت بهتر و مطلوب تر به نمایش درآورند. بطور مثال وقتی خواننده مشغول خواندن تصنیف بود صدای ارکستر زیاد بود، در حالیکه بهتر بود نوازندگان با شدت کمتری می نواختند تا صدای خواننده و معنی شعر واضح تر شنیده می شد و یا اینکه از اواسط قسمت دوم گوئی ارکستر خسته شده و نواختن ها کمرنگ می شد بنابراین قطعات را بدون فراز و نشیب می نواختند.

    شایان ذکر است که آیدین علیانسب در آبان ماه ۱۳۵۴ در شهر تهران متولد شد از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۲ نزد آقایان جمال سماواتی, زیدالله طلوعی, ارشد طهماسبی, حسین علیزاده و داریوش طلائی به فراگیری ساز تار پرداخت و در سال ۱۳۷۸ در کنسرواتور تهران به نوازندگی مشغول شد. همچنین در کنسرواتور ایالتی ارمنستان «کومیتاس» در رشته پیانوی کلاسیک به عنوان رشته دوم به تحصیل پرداخت. از استادان پیانوی  وی می توان به پروفسور تنیگز شاولو خاشویی , دکتر صوفی میکائیلیان و پروفسور سرگوئیچ ساراچیان اشاره کرد.

    آلبوم های ضبط شده در گذر، سرگشته و کمین گاه، جدال، رد پا؛ شینود، پنجره و عکس ماه از آثار او می باشد که در آینده منتشر خواهد شد.

    آیدین علیانسب در سال ۱۳۸۶ گروه اورانوس را تشکیل داد و پس از تغییر اعضاء در سال ۱۳۹۱ اولین کنسرت را برگذار نمود و این کنسرت پنجمین کنسرت گروه اورانوس می باشد. چند سالیست که تمرین های گروه اورانوس در آموزشگاه «نوای شهر آشوب» به مدیریت «علی قزانی» انجام می گیرد و می توان از مصطفی علیانسب، بابک زند، سعید میرزائی و همچنین علی قزانی به عنوان حامیان این گروه نام برد.

    https://musiceiranian.ir/?p=79601
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *