×
×

درویشی: موسیقی نواحی را رها کرده ایم

  • کد نوشته: 78722
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۰ام خرداد ۱۳۹۴
  • ۰
  • توجه به موسیقی نواحی حتما جزو برنامه های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به طوری که با برپایی هفته های فرهنگی ایران در کشورهای خارجی گروه های مختلف موسیقی نواحی در این رویدادها حضور پر رنگی داشته باشند.
    +تشکیل صندوق حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی
    +بزرگان موسیقی نواحی ایران تقدیر شدند

    درویشی: موسیقی نواحی را رها کرده ایم
  • آیینه دار

    آیینه دار

    توجه به موسیقی نواحی حتما جزو برنامه های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به طوری که با برپایی هفته های فرهنگی ایران در کشورهای خارجی گروه های مختلف موسیقی نواحی در این رویدادها حضور پر رنگی داشته باشند.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان» و به نقل از روابط عمومی دومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی آینه دار، مراسم اختتامیه این دوره از فستیوال آینه دار شب گذشته ۱۹ خردادماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری ارشاد، محمدرضا درویشی دبیر علمی فستیوال، علی مغازه ای دبیر هنری فستیوال، داریوش طلایی، ساسان فاطمی،احسان رسول اف مدیر فستیوال، کیاوش صاحب نسق، حمید اسفندیاری و تنی چند از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

    * موسیقی نواحی را رها کرده ایم

    در ابتدای این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی و آیاتی از قرآن کریم، محمدرضا درویشی دبیر علمی فستیوال آینه دار به توضیحاتی درخصوص چگونگی برگزاری دوره اول و دوم این اتفاق موسیقایی پرداخت و گفت: یک سال ونیم پیش نخستین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار با اختصاص به مناطق شرقی کشور برگزار و امسال نیز دومین دوره با ۶ سانس اجرا به موسیقی های ۳ استان جنوبی و ساحلی ایران اختصاص داشت که بیش از ۱۰۰ اجرا کننده ، هنرمند و پیشکسوت طی آن به روی صحنه رفتند.

    وی ادامه داد: فستیوال موسیقی آینه دار توسط بخش خصوصی برنامه ریزی شده و برگزار می شود به گونه ای که نهادی دولتی هیچ دخالتی در زمینه اقتصادی و برنامه ریزی آن ندارند.

    دبیر علمی دومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار با اشاره به حضور بزرگان موسیقی جنوب کشور در این دوره گفت: کسانی که در این ۶ سانس به اجرا پرداختند افراد کلیدی موسیقی نواحی جنوب هستند که دیگر جایگزینی برای آنها وجود ندارد.

    این آهنگساز بیان داشت: ریشه های فرهنگی اقوام ما در موسیقی نواحی است و از آنجایی که زبان و موسیقی هویت یک ملت را تشکیل می دهد، اگر این دو آسیب ببیند دیگر قابل جبران نخواهد بود کما اینکه هم اکنون نیز این دو مقوله ضربه خورده و دیر یا زود شاهد ضربات بیشتری خواهیم بود چرا که با ورود اولین وسایل تکنولوژی در یک روستا اولین قدم برای نابودی فرهنگ آن منطقه برداشته شده است.

    درویشی با اشاره به تشکیل مدارس موسیقی قومی در برخی کشورها اظهار داشت:در بسیاری از کشورها مدارسی برای پرورش و آموزش موسیقی قومی راه اندازی شده که این نوع موسیقی را به نسل جوانشان آموزش دهند و به آیندگان منتقل کنند اما ما در کشورمان نه تنها چنین چیزی را نداریم بلکه موسیقی نواحی مان را نیز رها کرده ایم.

    وی افزود: این قبیل جشنواره ها و همایش ها به این خاطر برگزار می شود که موسیقی های نواحی کشورمان توسط نسل جوان دیده شود که فکر نکنند فقط موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی است.

    درویشی در پایان صحبتهای خود خاطر نشان کرد: تلاش برای نشان دادن باقی مانده موسیقی نواحی به نسل جوان و ثبت و ضبط آن برای آیندگان از اهداف ما در برگزاری این فستیوال است.

    * برگزاری فستیوال نواحی آینه دار با نگاه حمایتی

    آیینه دار

    آیینه دار

    بعد از صحبتهای درویشی نماهنگی از روند برگزاری دومین دوره فستیوال موسیقی آینه دار پخش و سپس علی مغازه ای دبیر هنری این دوره با بیان اینکه در یادمان نگاه داریم چیزی که دارد از یادمان می رود، گفت: این فستیوال با انگیزه حمایتی و نه رقابتی بر اساس یک ایده کوچک دیرینه در حمایت از تعدادی بزرگان موسیقی نواحی که درمعرض از میان رفتن بودند، طراحی شد .
    وی افزود: این فستیوال قدم های نرمی بر می دارد که مبادا خودش آسیبی به موسیقی نواحی بزند چرا که طی سالهای اخیر با ورود برخی سازها و رسانه ها ضرباتی به این موسیقی وارد شده است .
    مغازه ای بیان داشت: ما برای اینکه یادمان بماند که چه داشته ایم و چه از دست می دهیم این بزرگان را دعوت کرده ایم که البته تلاش داریم سال بعد برنامه های متنوع تری داشته باشیم.

    * تشکیل صندوق حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی

    بخش دیگری از مراسم اختتامیه دومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار به پخش نماهنگی از درگذشتگان دوره اول فستیوال و نیز اجرای فرزند زنده یاد سمندری دوتار نواز خراسان و ابراهیم شریف زاده خواننده خراسان اختصاص داشت که در ادامه احسان رسول اف رئیس این فستیوال پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی خطاب به درویشی گفت:شما عمرتان را بی دریغ خرج فرهنگ و هنر بومی کشور کردید و برای ما باعث مباهات است که در این فستیوال کار می کنیم و قطعا اگر تجربه و دانش شما نبود برگزاری چنین فستیوالی ممکن نبود.

    وی ادامه داد: با درگذشت برخی هنرمندان موسیقی بومی بعد از اولین دوره فستیوال آینه دار تیم مدیریتی این جشنواره به ایده ای رسیدم مبنی بر راه اندازی «صندوق حمایتی از هنر و هنرمندان موسیقی نواحی و آیینی ایران» که بتواند در لحظه هایی که تنگناهای اقتصادی برای این عزیزان پیش می آید کمکی باشد.

    رسول اف افزود: دوست داریم با دریافت مجوزهای قانونی و هموار کردن مسیر قانونی آن توسط مسوولان محترم و البته حضور هیات امنایی خوش نام بتوانیم گامی اساسی در جهت حمایت از هنرمندان صاحب نام موسیقی نواحی برداریم. البته این را هم می دانیم هم اکنون صندوق اعتباری هنرمندان در وزارت ارشاد مشغول به فعالیت است، اما ایده تاسیس این صندوق صرفا پیشنهادی از سوی بخش خصوصی است که می خواهد کمکی در حمایت از نام آوران موسیقی نواحی داشته باشد. من امیدوارم که این اتفاق با هموار کردن مسیر اداری توسط مسوولان هر چه زودتر به مرحله اجرایی برسد.

    وی ادامه داد : ما در قدم اول عواید حاصل از آنچه در این فستیوال به عنوان لوح فشرده تولید می شود را به این صندوق اهدا می کنیم البته مدیران دولتی بدانند که ما هیچ چشم داشت مالی نه از این فستیوال و نه از دولت داریم فقط خواهش ما این است که برای تشکیل چنین صندوقی در روند مراحل اخذ مجوز قانونی از ما حمایت کنند.

    رسول اف در پایان صحبتهای خود گفت: امیدواریم بخشی از این میراث را به بیرون از ایران صادر کنیم و نشان دهیم که این تمدن بر چه پایه هایی استوار است.

    * برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کرمان

    در ادامه این مراسم علی مرادخانی معاون هنری ارشاد گفت: در سال هایی که بار جشنواره موسیقی فجر زیاد شد به این نتیجه رسیدیم که موسیقی نواحی به اندازه ای ارزشمند و گسترده است که باید جشنواره ای مستقل برای خود داشته باشد به همین دلیل جشنواره موسیقی نواحی کرمان را برگزار کردیم که استاد درویشی نیز دبیری چند دوره آن را بر عهده داشتند . در آن دوران که بنده هم افتخار خدمتگزاری در مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشتم ۹۶ ساعت کار در حوزه موسیقی نواحی ثبت و ضبط شد که واقعا گنجینه ای از موسیقی نواحی کشورمان به حساب می آید؛ گنجینه ای که با درگذشت هنرمندانی چون حاج قربان، نورمحمد درپور، غلامعلی پور عطایی و بسیاری از استادان دیگر اکنون ارزش بیشتری پیدا کرده است.

    وی ادامه داد: در سال‌های گذشته ما شاهد این بودیم که به موسیقی نواحی توجه چندانی نمی شد اما همین موسیقی به جایی رسید که حالا بعد از چند سال مردم برای شنیدن آن پول هزینه می کنند. به اعتقاد من موسیقی نواحی به درجه ای رسیده است که می توان روی آن حساب ویژه ای باز کرد و این موضوع حتما جزو برنامه های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با برپایی هفته های فرهنگی ایران در کشورهای خارجی گروه های مختلف موسیقی نواحی در این رویدادها حضور پر رنگی داشته باشند. ضمن اینکه امسال ما برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کرمان هم برنامه ریزی ویژه ای کرده ایم که بتوانیم کماکان این گونه ارزشمند موسیقایی را پیگیری کنیم.

    آیینه دار

    آیینه دار

    معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان داشت: من امیدوارم این فستیوال همواره پایدار بماند چرا که اعتقاد نداریم همه کارها را باید دولت انجام دهد. ما وظیفه داریم امکانات خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا یک مجموعه بتواند به درستی کار خود را انجام دهد. به همین دلیل آمادگی کامل داریم که این حمایت را ادامه دهیم و البته امیدوار هم هستیم بنگاه های اقتصادی این علاقه را داشته باشند تا در این حمایت ما را همراهی کنند.

    بعد از صحبتهای مرادخانی نماهنگی از اجراهای دومین فستیوال موسیقی آینه دار پخش و سپس گروه موسیقی نیمه از بوشهر به اجرای موسیقی کار دریانوردان پرداختند.

    با پخش فیلمی از زندگی هنری غلام مارگیری ، پسر و نوه های او نیز به صحنه آمدند و بخشی از موسیقی آیینی خود را اجرا کردند.

    * بزرگان موسیقی نواحی ایران تقدیر شدند

    بخش دیگری از مراسم اختتامیه دومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی آینه دار به تقدیر از استادان این ژانر از موسیقی اختصاص داشت به طوری که علی مرادخانی ، محمدرضا درویشی ،داریوش طلایی، ساسان فاطمی و احسان رسول اف به روی صحنه آمدند و تندیس فستیوال و لوح تقدیر خود را به غلام مارگیری از میناب، رجب سپهری پور معروف به بدری مون نوازنده نی جفتی از بوشهر، خدر شیخ ابولی خیام خوان از بوشهر، قنبر راستگو استاد نی جفتی از هرمزگان، عبدالرسول غریبی به نمایندگی از گروه نیمه بوشهر، احمدعلی شریفی نوازنده نی انبان و نی جفتی از بوشهر ، بابا عیسی قادری بابا زار از قشم ، بابا سگر اقلیما بابا زار از بندر لنگه، کرامت قنبری نژاد شروه خوان از بوشهر، محمود وطن خواه به نمایندگی از گروه نحله از بند کنگ، ابو مرجان نوازنده گلن و ربابه از اهواز، مجید پاکدل نوازنده نی جفتی از بوشهر ، عبدالکریم پاک سیرت نوازنده، خواننده و پژوهشگر شوشتر و دزفول، ماما کاظمیه ماما زار از خوزستان، حیدر نوایی لوطی برجسته از میناب و ابراهیم شریف زاده خواننده خراسان اهدا کردند.

    دومین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی آینه دار با اجرای گروه موسیقی زار از قشم شب گذشته در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

    https://musiceiranian.ir/?p=78722
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *