×
×

در ۲۳۷ صفحه با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه

  • کد نوشته: 78414
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۷ام خرداد ۱۳۹۴
  • ۰
  • ویراست دوم کتاب «کهنه‌های همیشه نو» (ترانه‌های تخت حوضی) با گردآوری مرتضی احمدی با ۴۰ ترانه افزوده منتشر شد. این کتاب که در سال ۹۲ به چاپ نهم رسیده ویراست دومش بعد از درگذشت مرتضی احمدی انتشار یافته است. ترانه‌های عروسی، ضربی‌های سرگرم‌کننده، ضربی‌های طنز اجتماعی و ترانه‌های شادی‌بخش سنتی بخش‌های مختلف این کتاب هستند. […]

    در ۲۳۷ صفحه با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه
  • ۱۴۳۳۴۰۷۲۶۴۲۸۴_۵ویراست دوم کتاب «کهنه‌های همیشه نو» (ترانه‌های تخت حوضی) با گردآوری مرتضی احمدی با ۴۰ ترانه افزوده منتشر شد.

    این کتاب که در سال ۹۲ به چاپ نهم رسیده ویراست دومش بعد از درگذشت مرتضی احمدی انتشار یافته است.

    ترانه‌های عروسی، ضربی‌های سرگرم‌کننده، ضربی‌های طنز اجتماعی و ترانه‌های شادی‌بخش سنتی بخش‌های مختلف این کتاب هستند.

    بخشی از پیش‌گفتار کتاب: «این کتاب مجموعه‌ای است فراهم‌آمده از اشعار ترانه‌هایی که در نمایش‌های شادی‌آور موسوم به «تخت حوضی» (یا «روحوضی») اجرا می‌شده است. همچنین نُت‌های تنظیمی برخی از ترانه‌ها، واژه‌نامه توضیحی مربوط به اصطلاحاتِ هنر تخت حوضی و نیز عکس برخی از هنرمندان قدیمی به پیوست کتاب آمده است. در اواخر دوران قاجار کارِ نمایش در خانه‌ها به تدریج گسترش یافت و مردم عادی نیز برای جشن‌های خود – از قبیل جشن عروسی، ختنه‌سوران و… – گروه‌های نمایشی را به خانه دعوت می‌کردند. صحنه نمایش در این خانه‌ها حوضِ وسط حیاط بود که روی آن را با تکه‌های بزرگ تخته می‌پوشاندند و روی تخته‌ها قالی یا گلیم می‌انداختند… نام تخت حوضی یا روحوضی نیز به همین سبب به این‌گونه نمایش‌ها اطلاق شد.»

    «کهنه‌های همیشه نو» در ۲۳۷ صفحه با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۹ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=78414
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *