×
×

رقص محلی یک جانباز جنگ برای اولین بار در اجرای لیان

  • کد نوشته: 7777
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۷ام اسفند ۱۳۸۹
  • ۰
  • در ادامه توجه شما را به گزارش متنی موسیقی ایرانیان و سری سوم عکس‌های حنانه شفیعی از این اجرا جلب می‌کنیم

  • موسیقی ایرانیان- امین ریزباف: گروه موسیقی بوشهری لیان به سرپرستی محسن شریفیان در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداخت، در ادامه توجه شما را به گزارش متنی موسیقی ایرانیان (بر اساس گزارش مهر و پانا) و سری سوم عکس‌های حنانه شفیعی از این اجرا جلب می‌کنیم. همچین برای مشاهده‌ی قسمت اول و دوم عکس‌های موسیقی ایرانیان از این کنسرت می‌توانید به اینجا و اینجا مراجعه نمایید.

    چهارشنبه شب هفته پیش اجرای گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان با  ۳۰ دقیقه تاخیر در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد، از نکات جالب این اجرا توضیحات محسن شریفیان در مورد قطعات بود که با این کار قصد داشت مخاطبان پایتخت‌نشین را بیشتر با موسیقی بوشهر آشنا کند، او در مورد ریتم موسیقی بوشهر در قسمتی از صحبت‌هایش گفت: «نمی توانیم ریتم را از موسیقی بوشهر حذف کنیم چرا که موسیقی بوشهر همواره با ریتم همراه بوده است.»

    شریفیان در ادامه با اشاره به خصوصیات موسیقی بوشهر اظهار داشت: «موسیقی  و فرهنگ بوشهر فرهنگی پلی ملیتی است که از اکثر فرهنگ‌ها وام گرفته؛ ‌به همین خاطر ما می‌توانیم ردپایی از فرهنگ آفریقایی، عربی، هندی تا اقوام ایرانی مثل ترک، لر و غیره را در آن ببینیم.»

    پس از این سخنان گروه لیان قطعه پنجه‌بنکی و چوپی را با رقص چوبی هادی منوچهری و اصغر صفایی اجرا کرد. پس از آن شریفیان در بخش دیگری از این اجرا با اشاره به تغییر فرم گروه لیان در این اجرا افزود: «در این برنامه تصمیم گرفتیم تا جایی که ممکن است اشاره‌ای به ریتم‌ها، رقص‌ها و حرکات آیینی بوشهر داشته باشیم.»

    در ادامه‌ی این کنسرت، گروه لیان قطعه‌ی خیامی را با حرکات آیینی خدر عزیززاده جانباز جنگ ایران و عراق ارائه کرد که مورد استقبال بسیاری از حضار قرار گرفت چرا که در این اثر محسن شریفیان به صورت کامل به معرفی حرکات آیینی منطقه بوشهر که به دست فراموشی سپرده شده بود پرداخت.

    شریفیان در بخش دیگری از این کنسرت و قبل از اجرای قطعه رقص دستمالی با اشاره به این آیین قدیمی گفت: «این یک رقص گروهی است که در گذشته و در اکثر مناطق جنوب زنان و مردان به نشانه اتحاد این حرکت را انجام می دادند که البته بیشتر در مراسم‌های جشن و عروسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.»

    وی ادامه داد: «امروزه با فراموش شدن این سنت، حرکاتی جایگزین شده‌اند که متأسفانه در شأن فرهنگ و مردم ایران نیست و من غبطه می‌خورم که چرا ما از اصالت‌های خود دور افتاده‌ایم.»

    در ادامه‌ی این کنسرت، محسن شریفیان سرپرست گروه لیان با دعوت از همایون نصیری نوازنده سازهای کوبه‌ای که مهمان ویژه‌ی این اجرا بود قطعه بوق شاخی را با نوازندگی علی حیدری اجرا کرد.

    بخش دیگری از اجرای گروه لیان به موسیقی مذهبی بوشهر اختصاص داشت که به گفته شریفیان این ژانر از موسیقی در منطقه جنوب با حرکات آیینی همراه است و زنان نیز در ارائه آن نقش دارند. او در ادامه با اشاره به موسیقی فیلم مختارنامه گفت: «بخشی از موسیقی مختارنامه آواز یک زن بوشهری است و کاری از بنده است که در این سریال از آن استفاده شده است.»

    بر اساس گزارش پانا، گروه لیان بعد از اجرای قطعه مذهبی موسیقی زار را که برگرفته از موسیقی هندی و آفریقایی بود با حرکات آیینی این دو کشور قطعه حنابندان و یزله که از فرم‌های باستانی بوشهر است را نواخت.

    اجرای پایانی گروه، قطعه‌ای بندری با حرکات آیینی این نوع موسیقی بود، در واقع شریفیان قصد داشت در قالب یک اجرا به معرفی آیین‌های بومی بوشهر بپردازد که خوشبختانه در این اجرا توانست از عهده آن برآید.

    این گروه همچنین، قطعاتی چون ناخدا، محله خمونی و غیره را نیز در معرفی بیشتر موسیقی بوشهر اجرا کرد.

    حاشیه های برنامه:

    – مهمانان زیادی از بازیگران و هنرمندان رشته های مختلف هنری و مسئولان در سالن حضور داشتند که می توان به علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد ، لیلی افشار و نمایندگان سفارت سوئد اشاره کرد.

    – سرپرست گروه لیان در بخش هایی از صحبت های خود به کم و کیف حضور خود در جشنواره موسیقی فجر در سالهای مختلف اشاره کرد و گفت :«من از نهمین جشنواره موسیقی فجر در این رویداد فرهنگی شرکت کرده ام در آن زمان که در بخش  جوان شرکت داشتم خوب یادم هست که تمام شرکت کننده ها که روی صحنه می رفتند فقط به گل روی صحنه نگاه می کردند و بعد هم اجرای خود را قطع می کردند و این قضیه برای من سئوال شده بود تا اینکه نوبت خودم رسید وقتی می خواستم روی صحنه بروم یک مسئول گفت که وقتی روی صحنه رفتم اول باید به گل روی صحنه نگاه کنی بعد هم چراغ قرمز که روشن شد اجرا را قطع می کنی و بعد من فهمیدم قضیه از چه قرار است و حالا باید بگویم که ما هنرمندان فعال در عرصه موسیقی چراغ قرمزهای متعددی را پشت سر گذاشتیم که به اینجا رسیدیم. کلا با رنگ سبز هم که کاری نداریم، همیشه حواسمان به چراغ قرمز است»

    https://musiceiranian.ir/?p=7777
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *