×
×

در گفتگویی با مجله فیلم

  • کد نوشته: 7744
  • 05 اسفند 1389
  • ۰
  • کیهان کلهر که در ساختن موسیقی فیلم «جوانی بدون جوانی» فرانسیس کاپولا نقش داشته است، در گفتگویی با مجله فیلم از این همکاری سخن گفت. به گزارش خبر آنلاین، کلهر در این‌باره گفته است: فیلم «جوانی بدون جوانی» کاپولا بر اساس یک داستان فلسفی ساخته می‌شد و شخصیت اصلی داستان در آن نمایان‌گر انسانی نمادین […]

  • کیهان کلهر که در ساختن موسیقی فیلم «جوانی بدون جوانی» فرانسیس کاپولا نقش داشته است، در گفتگویی با مجله فیلم از این همکاری سخن گفت.

    به گزارش خبر آنلاین، کلهر در این‌باره گفته است:

    • فیلم «جوانی بدون جوانی» کاپولا بر اساس یک داستان فلسفی ساخته می‌شد و شخصیت اصلی داستان در آن نمایان‌گر انسانی نمادین بود که مدام در زمان و مکان به دنبال هویت گم‌شده خودش می‌گشت و در تاریخ گم بود و گذشته تاریخی‌اش را در زمان‌های مختلف مرور می‌کرد.
    • در دیدارهایی که کاپولا و آهنگساز قبل از فیلمرداری و در جریان آن داشتند، نیاز به وجود یک صدای کهنه و باستانی در قسمت ‌هایی از موسیقی مطرح شده بود و ازوالدو گلیوف،آهنگساز این فیلم، چند کار از موسیقی ملل مختلف با سازهای قدیمی را پیشنهاد کرده بود که کمانچه هم یکی از آن‌ها بود. کاپولا هم کمانچه را به خاطر هم‌خوانی بیشترش با چیزی که در ذهنش بود پسندید. آن‌ها با من تماس گرفتند و قرار شد برای ضبط موسیقی که در همان محل فیلمبرداری یعنی بخارست انجام می‌شد ملاقات و مشورت کنیم.
    • کاپولا خودش داستان را انتخاب کرده و فیلم‌نامه را هم نوشته بود. دوست داشت تمام مراحل کار هم در رومانی انجام شود که علاوه بر نزدیک شدن فیلم به فضای ذهنی نویسنده، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها نیز می‌شد، البته من از این که برای همکاری در این پروژه انتخاب شده بودم خوشحال شدم، ولی بیشتر کنجکاو بودم تا نقش خودم را در موسیقی پیدا کنم.
    • وقتی کاپولا را ملاقات کردم، تقریبا نود درصد فیلم تدوین شده بود. ما باهم فیلم را تماشا کردیم و بعد صحبت کردیم. او بسیار عمیق با موسیقی آشنایی داشت و وسواس خاصی در مورد موسیقی داشت. بنابرایی ایرادهای گاه به گاه او و توصیف‌هایش حتا زمزمه کردن‌های ملودی خاصی که برای صحنه خاصی در ذهنش داشت، همه برای ما که کارمان موسیقی بود، بسیار با معنا بود. او در همان جلسه و نیز جلسه‌های بعدی ضمن توضیح داستان فیلم و منظور خودش، نقش موسقی را هم تشریح می‌کرد. کاپولا از کمانچه توقع داشت که در جریان مسافرت‌های شخصیتی داستان به گذشته ‌های دور نماینده صدای تاریخ باشد.
    • وقتی با کاپولا بیشتر صحبت کردم او گفت که شیفته تاریخ ایران بود و به واسطه سی‌دی‌هایی که ازوالدو به اود داده بود، تحت تاثیر صدای کمانچه قرار گرفته بود.
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *