×
×

در هفتهء سوم از اردیبهشت سال جاری

  • کد نوشته: 74462
  • حمیده موسوی
  • دوشنبه, ۳۱ام فروردین ۱۳۹۴
  • ۰
  • بزرگداشت زنده یاد استاد «عبدالله دوامی» ردیف دان ارزندهء موسیقی ایرانی، هقتهء سوم از دومین ماه بهاری سال جاری، در آمفی تئاتر «پروفسور حسابی» شهر تفرش، با حضور اساتید مطرح موسیقی سنتی کشورمان، نصرالله ناصح پور و داریوش طلایی برگزار می گردد.
    +جزئیات کامل و نحوه حضور در این مراسم

    در هفتهء سوم از اردیبهشت سال جاری
  • عبدالله دوامی

    عبدالله دوامی

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: بزرگداشت زنده یاد استاد «عبدالله دوامی» ردیف دان ارزندهء موسیقی ایرانی، هقتهء سوم از دومین ماه بهاری سال جاری، در آمفی تئاتر «پروفسور حسابی» شهر تفرش، با حضور اساتید مطرح موسیقی سنتی کشورمان، نصرالله ناصح پور و داریوش طلایی برگزار می گردد.

    الهام فاضلی، مدیر انجمن موسیقی تفرش و دبیر اجرایی بزرگداشت این استاد فقید، با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» گفت: «این مراسم در ساعت ۱۱ از صبح روز پنج شنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری در سالن آمفی تئاتر پروفسور حسابی تفرش برگزار می گردد.»

    وی افزود: «از آبان ماه ۱۳۹۳ با مساعدت همکاران، پیگیری های لازم  را تا به امروز انجام داده ایم که با حمایت های مالی معاونت محترم وزارت ارشاد جناب علی مرادخانی و مدیر دفتر موسیقی، جناب پیروز ارجمند، این امر میسر شده و انشالله ۱۷ اردیبهشت بتوانیم مراسم را به خوبی و در خور جایگاه و منزلت اساتید نامبرده به مرحلهء اجرا برسانیم.»

    فاضلی در خصوص بخش های در نظر گرفته شده برای این مراسم ادامه داد: «این بزرگداشت در قالب مصاحبه آغاز شده و با روند پرسش و پاسخ بین مجری و استادان نصرالله ناصح پور و داریوش طلایی ادامه خواهد داشت. ابتدای مراسم جناب بهروز مبَصِّری – از دست اندرکاران انجمن موسیقی تفرش – به خواندن مقاله ای از بیوگرافی و زندگینامهء زنده یاد دوامی می پردازند. پس از آن استاد ناصح پور به عنوان یکی از شاگردان مستقیم این استاد فقید، به روی سن دعوت خواهند شد تا از خاطراتشان با استاد دوامی برای حضار سخن بگویند. علاوه بر آن، ایشان گذشتهء زنده یاد استاد دوامی در زمینهء آواز، آموزش هایی که دیده اند و افراد آموزش دهنده، اهمیت ردیف آوازی ایشان در موسیقی ایرانی و اینکه چرا تأکید می شود که این ردیف آوازی جزء معتبرترین، اصلی ترین و غنی ترین ردیف ها می باشد را مورد اشاره و بحث و بررسی قرار خواهند داد. استاد داریوش طلایی بعد از این گفتگوها دعوت شده تا به این جمع پیوسته و این بار از اهمیت این ردیف ها و کاربردشان در بخشِ سازی و نوازندگیِ موسیقی ایرانی و البته خاطراتشان – از آنجا که ایشان نیز از شاگردان مستقیم زنده یاد دوامی بوده اند – اطلاعات مفید و بی شک شنیده نشده یا کمتر شنیده شده ای در اختیار میهمانان این همایش قرار دهند. بی شک مقالات و مطالب گوناگونی تا به امروز دربارهء استاد دوامی منتشر شده است، با این حال ناگفته های دیگری نیز وجود دارد که تنها می توان از زبان شاگردان ایشان شنید. در بخش آخر این مراسم دکتر محمد میر شُکرایی ایران شناس و رئیس سابق پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، از تفرش سخن خواهند گفت و موقعیت و اهمیت روستای «طا» – زادگاه استاد عبدالله دوامی ویکی از روستاهای تفرش – را از نظر اجتماعی و فرهنگی تشریح خواهند کرد.»

    مدیر انجمن موسیقی تفرش با اشاره به اینکه تورهایی برای علاقمندان و بویژه دانشجویانی که مایلند در این مراسم شرکت کنند، در نظر گرفته شده است به خبرنگار ما عنوان کرد: «طی گفتگویی با دانشگاه تهران، درخواست کرده ایم که وسیلهء نقلیه ای در اختیار دانشجویان با هزینهء شخصی خودشان قرار داده شود تا بتوانند در این مراسم حضور داشته و پس از آن از رستوران – موزهء معروفِ «هفت خوان» و همچنین طبیعت زیبا و بکر شهر تفرش به همراهی تور لیدرهای مجرب بازدید کرده و استفاده نمایند.»

    شایان ذکر است که علاقمندان شرکت در این مراسم برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تماس ۰۸۶۳۶۲۲۲۸۱۵(ادارهء ارشاد شهرستان تفرش) تماس حاصل نمایند.

    عبدالله خان دوامی – زادهء ۱۲۷۰ در روستای طا یکی از روستاهای تفرش – از استادان بنام و ردیف دان برجستهء آواز و موسیقی اصیل ایرانی ست که به گفتهء زنده یاد روح‌الله خالقی، استاد برگزیدهء نواهای ضربی و تصنیف بوده‌ است. زنده یاد دوامی در مکاتب استادانی نظیر علی خان نایب السلطنه، میرزا عبدالله، میرزا حسین قلی، حسین‌ خان اسماعیل‌زاده و ملک‌الذاکرین پرورش یافته‌ و شاگردانی نظیر استادان محمدرضا شجریان، فاخره صبا، محمود کریمی، نصرالله ناصح‌پور، رضوی سروستانی، فرامرز پایور، مجید کیانی، محمدرضا لطفی، داریوش طلایی و شهرام ناظری از محضرش بهره برده اند. وی مسافرت‌هایی همراه با ابوالحسن اقبال‌آذر، درویش خان، طاهرزاده و باقرخان رامشگر برای ماندگاری موسیقی اصیل ایرانی به خارج از کشور داشته‌اند. تاریخ درگذشت استاد دوامی ۲۲ دی ماه ۱۳۵۹ می باشد.

    https://musiceiranian.ir/?p=74462
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *