×
×

حاتم عسگری: آوازهای «مقاصد الحان» را بازسازی می‌کنم

  • کد نوشته: 72243
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • پژوهشگر و استاد ردیف آوازی موسیقی ایران بیش از ۲۳ آواز برگرفته از کتاب «مقاصد الحان» را برای پژوهشگران موسیقی آماده می کند. حاتم عسگری در تشریح تازه ترین فعالیت‌های خود گفت: خوشبختانه مدتی است که بیماری را پشت سر گذاشته ام و هم اکنون در مرحله استراحت هستم که بعد از طی دوران نقاهت […]

    حاتم عسگری: آوازهای «مقاصد الحان» را بازسازی می‌کنم
  • حاتم عسگری

    حاتم عسگری

    پژوهشگر و استاد ردیف آوازی موسیقی ایران بیش از ۲۳ آواز برگرفته از کتاب «مقاصد الحان» را برای پژوهشگران موسیقی آماده می کند.

    حاتم عسگری در تشریح تازه ترین فعالیت‌های خود گفت: خوشبختانه مدتی است که بیماری را پشت سر گذاشته ام و هم اکنون در مرحله استراحت هستم که بعد از طی دوران نقاهت تصمیم دارم بیش از ۲۳ آواز قبل از موسیقی دستگاهی ایران برگرفته از کتاب مقاصد الحان عبدالقادر مراغی را بازسازی کنم که تصور می کنم یکی از اتفاقات خوب در عرصه پژوهش های موسیقایی باشد.

    وی بیان کرد: این آوازها دارای ویژگی های خاصی است که تاکنون کمتر شنیده شده و می تواند هم برای خوانندگان و هم برای پژوهشگران عرصه موسیقی قابل توجه باشد البته من پیش از این تجربیاتی را پیرامون ردیف های مهجور موسیقی ایرانی انجام داده بود که در یک بازه زمانی مشخص روانه بازار موسیقی شده بودند. باید این نکته را هم در نظر داشت که بحث شناخت ناکافی برخی از هنرمندان نسیت به ردیف موسیقی یکی از بزرگترین معایب این سال‌های موسیقی کشورمان است که باید بیشتر از اینها به آن توجه کرد.

    این پژوهشگر صاحب نام موسیقی تعزیه در پایان عنوان کرد:‌ من قبلا هم به این موضوع اشاره کرده بودم اما متاسفانه کسی توجهی نکرد اینجا هم دوباره تکرار می کنم که کم توجهی تعدادی از خوانندگان موسیقی ایرانی به ردیف های موسیقی اصیل ایرانی واقعا آزاردهنده است و به دلیل همین بی توجهی هاست که آثار بی کیفیت تولید می‌شود؛ آثاری که فقط تکرار در آن شنیده می شود.

    حاتم عسگری از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی است که در ابتدا آواز را نزد پدر و سپس نزد ضیا الذاکرین که بر گوشه‌های آوازی و ضربی‌های موسیقی ایران اشراف داشت آموخت. وی از سال ۵۵ با عنوان ستاد ردیفِ آوازی وزارت فرهنگ و هنر و پس از آن استادیار دانشگاه هنر و دانشگاه تهران به آموزش ردیف آوازی موسیقی ایران پرداخت. عسگری که دارای نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است دارای مدرک معادل دکترای ردیف آوازی موسیقی ایران نیز هست.

    مجموعه آلبوم آموزشی «ردیف موسیقی سنتی ایرانی» به روایت و آواز حاتم عسگری و همراهی تار زنده یاد استاد داریوش صفوت از جمله آثار این هنرمند در عرصه موسیقی است.

    https://musiceiranian.ir/?p=72243
       
    برچسب ها حاتم عسگری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *