×
×

در نخستین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی عنوان شد؛

  • کد نوشته: 72238
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۴ دیدگاه
  • انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران با همکاری گروه تاریخ دانشگاه تهران و نشریه دانشجویی جنگل، به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، مراسم یادبودی را در تالار استاد باستانی پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار کرد. به گزارش جماران، در این مراسم حجت الاسلام سید محمود دعایی، […]

    در نخستین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی عنوان شد؛
  • n00071713-bانجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران با همکاری گروه تاریخ دانشگاه تهران و نشریه دانشجویی جنگل، به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، مراسم یادبودی را در تالار استاد باستانی پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار کرد.

    به گزارش جماران، در این مراسم حجت الاسلام سید محمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات، با گرامی داشت یاد مرحوم دکتر جلیل خطیب رهبر و مرحوم دکتر محمود روح الامینی، به بیان ویژگی های باستانی پاریزی پرداخت و گفت: ایشان دو صفت بارز داشتند، یکی تواضع در مقابل کسی که مقامی نداشت و دوم، مقاومتشان در مقابل کسانی که قدرت داشتند. در دوره اصلاحات، زمانی که رییس جمهور قصد اهداء نشان لیاقت را به او داشت، از حضور در مراسم اجتناب کرد و قبل از انقلاب، زمانی که از طرف ملکه، پیشنهاد ریاست اداره فرهنگ کرمان به ایشان شد، با درج آگهی در روزنامه، از پذیرش این سمت عذرخواهی کردند.

    دعایی به بیان خاطرات باستانی پاریزی در دیدار با امام خمینی (س) پرداخت و گفت‌: بعد از انقلاب و در جریان تسویه اساتید دانشگاه ها، پیشهاد داده شد که عده ای از اساتید مطرح دانشگاه، برای اثرگذاری به دیدار امام (س) بروند. مقرر شد دکتر باستانی پاریزی، دکتر مدرسی، دکتر زریاب خویی و دکتر بهبهانی بروند. امام چشمشان به شاگردشان، دکتر زریاب خورد و گفتند که ملا عباس، شما شروع کن! زریاب بحث را آغاز می کند و از تاثیر خواجه نصیرالدین طوسی و خصلت هایش برای مهار هلاکو خان مغول می گوید و تاکید می کند که اگر ما به دولت نزدیک شدیم ولی اثرگذار بوده است و وابستگی نداشته ایم. امام (س) به شوخی در پاسخ آنها می گویند که البته خواجه نصیر از هلاکو مردی فرهیخته ساخت اما محمدرضا از شما کسی را ساخت که خدمت دولت باشید. در پایان هم این دیدار، دکتر باستانی کتاب «حماسه کویر» خود را به امام (س) تقدیم می کند.

    دعایی افزود: یکی از چیزهایی که دکتر باستانی، امام (س) را به واسطه آن ستایش می کند، فتوای امام (س) مبنی بر پذیرفتن هنر و موسیقی بود و اگر این نبود، چیزی از هنر باقی نمی ماند و این بهترین خدمت به هنر و موسیقی بود. در همان ایام برنامه ای به نام گل های جاویدان از تلویزیون پخش می شد که موسیقی را با تمام آلات آن نمایش می دادند و امام (س) هم آن را تماشا می کردند. عده ای از متحجرین مخالف پخش آن بودند و می خواستند نظر امام (س) را به خود نزدیک نشان دهند ولی امام (س) دستور دادند که در حسینیه جماران و در حضور ایشان، سرود «ای مجاهد شهید مطهر» را با تمام آلات موسیقی و با گروه کر، به صورت زنده اجرا کنند تا به مخالفین پاسخ دهند. این را لازم هم بود که در پاسخ به لغو کنسرت های آقای قربانی عرض کنم.

    https://musiceiranian.ir/?p=72238
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *