×
×

مراسم یادبود زنده یاد «علیرضا خورشیدفر» برگزار می‌شود

  • کد نوشته: 71030
  • حمیده موسوی
  • جمعه, ۸ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۰
  • هنرمندان و نوازندگان موسیقی کلاسیک کشورمان، در هفته ی دوم از اسفند ماه سال جاری، مراسم یادبودی برای زنده یاد علیرضا خورشید فر، هنرمند فقیدِ کنترباس نواز و یکی از قدیمی ترین اعضای ارکستر سمفونیک تهران، در تالار رودکی برگزار می کنند.
    +در این مراسم، قطعه ی سمفونیکِ «آفتاب عشق» برای اولین بار توسط ارکستر مجلسی نواخته خواهد شد

    مراسم یادبود زنده یاد «علیرضا خورشیدفر» برگزار می‌شود
  • امیرحسین خورشیدفر

    خورشیدفر

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: هنرمندان و نوازندگان موسیقی کلاسیک کشورمان، در هفته ی دوم از اسفند ماه سال جاری، مراسم یادبودی برای زنده یاد علیرضا خورشید فر، هنرمند فقیدِ کنترباس نواز و یکی از قدیمی ترین اعضای ارکستر سمفونیک تهران، در تالار رودکی برگزار می کنند.

    امیر حسین خورشیدفر – روزنامه نگار ادبی، داستان نویس و فرزند زنده یاد خورشید فر – با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» گفت: «در ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه، دهم اسفند ماه – چند روز مانده به زاد روز این هنرمند – مراسمی به یاد پدرم برگزار خواهد شد.»

    وی افزود: «این مراسم به صورت عمده شامل دو بخش است که در یک بخش نوازندگان قدیمی ارکستر سمفونیک تهران و برخی هنرجویان پدرم در ارکستر مجلسی به رهبری نادر مرتضی پور «موومان دوم سمفونیِ ۷ بتهوون» که در واقع موومانِ محزونی ست و قطعه ی سمفونیک «آفتاب عشق» تنها قطعه یِ سمفونیکِ ساخته ی پدرم را به اجرا در می آورند. این قطعه یک بار در ۱۳۶۸ به رهبری فریدون ناصری اجرا شده و پس از آن دیگر نه کسی به اجرای آن پرداخته و نه کسی از وجود آن مطلع بوده است تا به امروز. لذا می توان گفت سوایِ آن تاریخ، قطعه ی سمفونیکِ «آفتاب عشق» برای اولین بار توسط ارکستر مجلسی نواخته خواهد شد. همچنین نوازندگان کنترباس که همگی از شاگردان پدرم  بوده اند، قطعات متنوعی را در قالب اجراهای «دوئت»، «تریو» و «کوارتت» ارائه خواهند داد که فکر می کنم این اجراها در نوع خود متفاوت و جدید باشند. در بخش دیگر نیز برنامه های دیگری همچون سخنرانی و پخش کلیپی که مختص و متناسب با این روز تهیه و ساخته شده است، ارائه خواهد شد.»

    در خصوص زمینه سازی و ایده پردازی این یادبود و متولیان آن از امیرحسین خورشیدفر جویا شدیم و وی پاسخ گفت: «بی شک برای به اجرا در آمدن این برنامه همچون گذشته و دیگر همایش های مشابه، دفتر موسیقی و کادر مدیریتیِ تالار وحدت دخیل و متولی بوده و با ما بسیار همکاری کرده اند اما به طور مشخص می توانم بگویم پورنگ پورشیرازی و پروانه انارکی – نوازندگان کنترباس و از هنرجویان زنده یاد علیرضا خورشید فر- و نادر مرتضی پور، ایده ی مرکزی این همایش را داده و پس از آن هنرمندان و اساتیدی چون سیاوش ظهیرالدینی، کریم قربانی، جاوید مجلسی و… نیز این ایده را پیگیری کرده و از همکاری در این زمینه دریغ نکردند. از حدود دو ماه و نیم پیش بنده عنوان کردم که چنین قطعه ای را از پدر در اختیار دارم و اگر مقدور است دوستان زمینه ای برای اجرای آن فراهم سازند. آنان نیز از آن روز تا این لحظه زحمت کشیده و تمام تلاششان را مبذول کرده اند که ماحصل این زحمات را یکشنبه شاهد خواهیم بود.»

    با جاوید مجلسی یکی از شاگردان زنده یاد مرتضی حنانه و نوازنده ی هورن اول در ارکستر سمفونیک تهران نیز – که خود یکی از ایده پردازان این مراسم بوده و امید می رود پس از ۱۵ سال در این گردهمایی به نوازندگی پرداخته و خاطره ای خوش رقم زنند – گفتگوی کوتاهی داشتیم. از وی جویا شدیم که آیا در این روز نوازندگی خواهند کرد یا خیر و ایشان پاسخ گفت: «خیر. متأسفانه توان این کار را ندارم. دلم می خواهد اما نمی توانم در این روز ساز بزنم. به هر حال در نوازندگی حرفه ای یک هنرمند باید قدرت این را داشته باشد که ۴-۳ ساعت در روز را به تمرین مفید بپردازد که این موضوع در شرایط فعلی از توان بنده خارج است. در هنرستان برای هنرجویان می نوازم و … همین. اما خوشبختانه برای این روز مهم و در برنامه ریزی های مربوطه در کنار دوستان بوده و تلاش کرده ایم که آنچه از دستمان بر آید انجام دهیم.»

    شایان ذکر است که علیرضا خورشیدفر (متولد ۱۳۲۶- تهران) بنا به علاقه ای که به موسیقى داشت از سن ۹ سالگى شروع به یادگیرى ساز آکوردئون کرد، سپس از سن ۱۲ سالگى وارد هنرستان عالى موسیقى شد و در رشته کنترباس مشغول تحصیل گردید و در سال ۱۳۵۱ با درجه لیسانس در رشته کنترباس فارغ‏ التحصیل شد. وى از نوازندگان قدیمی و پیشکسوتان کنترباس نواز ارکستر سمفونیک تهران بود  و در طرح ارزشیابى هنرمندان در ۱۳۶۷ به عنوان هنرمند درجه یک شناخته شد. طنین سوت زیبا و دلنشین خورشیدفر در موسیقی فیلم «از کرخه تا راین» یادگاری فراموش ناشدنی با پژواکی همیشگی خواهد بود. وی در چهارم آذر ماه سال جاری در سن ۶۷ سالگی و بر اثر سکته ی قلبی، درگذشت.

    علیرضا خورشیدفر

    علیرضا خورشیدفر

    https://musiceiranian.ir/?p=71030
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *