×
×

گروه آمریکایی «انیمیشن» در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت

  • کد نوشته: 70549
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۲ دیدگاه
  • «باب بلدن» سرپرست گروه آمریکایی «انیمیشن» که شامگاه ۳۰ بهمن ماه میهمان جشنواره موسیقی فجر بود، آنچنان از شور مخاطبان ایرانی‌اش به وجد آمده بود که در پایان اجرا، دوربینش را برداشت و از تماشاگران حاضر در تالار وحدت عکس یادگاری گرفت. دیشب تالار وحدت میزبان گروه آمریکایی پنج نفره به سرپرستی «باب بلدن» موسیقی‌دان […]

    گروه آمریکایی «انیمیشن» در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت
  • ۱۵۹۷۶۲۷«باب بلدن» سرپرست گروه آمریکایی «انیمیشن» که شامگاه ۳۰ بهمن ماه میهمان جشنواره موسیقی فجر بود، آنچنان از شور مخاطبان ایرانی‌اش به وجد آمده بود که در پایان اجرا، دوربینش را برداشت و از تماشاگران حاضر در تالار وحدت عکس یادگاری گرفت.

    دیشب تالار وحدت میزبان گروه آمریکایی پنج نفره به سرپرستی «باب بلدن» موسیقی‌دان برنده سه جایزه معتبر «گرمی» بود و به نظر می‌رسید هم نوازندگان و هم تماشاگران از این اجرا راضی بودند.

    سرپرست گروه «انیمیشن» پس از اجرای قطعه اول، رو به موسیقی‌دوستان ایرانی گفت: می‌خواستم بدانید که چقدر خوشحالیم از این‌که اینجا هستیم و برای شما می‌نوازیم. ما می‌خواستیم به اینجا بیاییم و بین این مردم باشیم. نمی‌دانید بودن در این‌جا چه تجربه شعف‌انگیزی برای ماست.

    «بلدن» سپس اعضای گروهش را معرفی کرد و «درامر» و نوازنده گیتار الکتریک «انیمیشن» بیش از دیگر اعضا مورد توجه مخاطب ایرانی قرار گرفتند.

    سرپرست این گروه موسیقی جاز در توضیح قطعه‌ای که نواخته شد، گفت: این یکی از قطعات جدیدترین سی‌دی ما بود که به تجربه ورود به یک شهر برای اولین‌بار پرداخته است.

    این نوازنده آمریکایی سپس کار بعدی را به عنوان یکی از آثار «مایلز دیویس» که یکی از بزرگترین آهنگسازان موسیقی «جاز» به حساب می‌آید، معرفی کرد.

    «قلب شفاف»قطعه بعدی بود که درباره جست‌وجوی خوشبختی در جای‌جای یک شهر تنظیم شده بود‌.

    «بلدن» پس از ارائه این اثر گفت: ما خیلی دوست داشتیم به ایران بیاییم. وقتی به کشورم برگردم به دوستانم خواهم گفت که ایران جای بسیار زیبایی است. ما با تمام قلبمان به ایران آمدیم.‌

    او خاطرنشان کرد: استاد دانشگاهی داشتم که روزی به من گفت؛ باید به من قول بدهی وقتی یک گروه موسیقی تشکیل دادی، به ایران بیایی و کنسرت برگزار کنی. الان این قول ادا شده است‌.

    به گزارش ایسنا، اظهارات پرهیجان «بلدن» با تشویق مداوم تماشاگران تالار وحدت روبرو می‌شد. این گروه سپس قطعه‌ای از آلبوم نامزد جایزه «گرمی» خود نواختند و اثر بعدی خود که «روح ماشین» نام داشت، را این‌گونه معرفی کردند:« این قطعه درباره زمانی است که کامپیوترها کنترل همه‌چیز را در دست می‌گیرند. در این اثر سعی شده احساس یک ماشین اگر هیچ احساسی داشته باشد را به گوش شما برساند.»

    «باب بلدن» ‌بعد از نواختن این قطعه، از تمام افرادی که باعث شدن سفر آن‌ها به ایران میسر شود‌، تشکر کرد و از «حمیدرضا ملکی‌»، «فواد فریدزاده‌»، «پیروزپی»‌ و «رامین صدیقی»یاد کرد.

    او درباره سفرش به شهرهای دیگر ایران گفت: اصفهان واقعا فوق‌العاده است! یک دنیای دیگر است. زندگی مردم این شهر تحت تاثیر زیبایی فضایی که در آن زندگی می‌کنند، قرار گرفته است. کاشان با بافت تاریخی‌اش شهر بسیار زیبایی است. وقتی در اصفهان بودیم، با گروهی از کودکان ۶ تا ۱۲ ساله که در حال آموزش موسیقی بودند، هم‌نوازی کردیم که تجربه‌ای بسیار جالب و تعامل فوق‌العاده‌ای بود.

    بلدن با خنده ادامه داد: این کار باعث شد یک لحظه فکر کنم در شهر خودم، نیویورک هستم!

    این نوازنده ساکسیفون در ادامه اظهار داشت: نسل جدید در ایران بسیار بااستعداد است. من در این روزها دوستان بسیار زیادی پیدا کردم و دلیل اصلی آن موسیقی است. موسیقی باعث می‌شود همه احساس خوب و دوستانه‌ای نسبت به هم داشته باشند. وقتی به دوستانم گفتم می‌خواهم به ایران بروم هرکدام به نوعی واکنش نشان دادند؛ از شگفت‌زدگی گرفته تا تشویق برای رفتن به ایران. بسیاری از موسیقی‌دان‌ها به من گفتند: حتما برو. و حالا رویای من به حقیقت پیوسته است. رویای من این است که همه ما در هر جنبه زندگی با هم برابر باشیم.

    سخنان بلدن در این لحظه با تشویق تماشاگران قطع شد، او در ادامه گفت: همه این‌ها با اعتماد شروع می‌شود. من آدمی نیستم که وقت قدم زدن، به دیگران لبخند بزنم یا با آن‌ها دست بدهم، در شهر من همه از کنار هم رد می‌شوند. اما این روزها زیاد لبخند زدم و با آدم‌های بسیاری دست ‌دادم. البته پول زیادی هم برای غذا پرداختم!! فکر کنم دیگر نتوانم بدون کباب ادامه دهم.

    مخاطبان با خنده، بلدن را همراهی کردند و او پس از اجرای قطعه‌ای دیگر، گفت: این موسیقی جاز است که مرا به سرتاسر جهان برده‌. این برای ما خیلی مهم است، چون موسیقی جاز در کشور ما بسیار معنادار است و پذیرفته شدن آن در کشورهای دیگر به معنی ارتباط گرفتن ما با آن‌ها است.نمی‌توانم احساسم را به طور کامل بیان کنم؛ من دوباره و دوباره به ایران برمی‌گردم. اجرایمان در ایران را ضبط می‌کنم، آن را در اینترنت منتشر می‌کنم تا به همه بگویم که ایران پذیرای موسیقی تمام جهان است و این موسیقی است که تمام مردم را به هم پیوند می‌دهد.

    او پس از پایان اجرا با شور و شوقی خاص دوربینش را برداشت و از تمام تماشاگرانی که در تالار وحدت به پا خواسته بودند، عکس‌برداری کرد.

    ***

    در سابقه گروه موسیقی «انیمیشن»آمده است: «انیمیشن» گروهی منحصربه‌فرد است که شیوه خلق و ارائه آثارش برپایه به کارگیری زیبایی‌شناسی‌فیلم و شور موسیقی است. این گروه که تا به حال سه‌بار نامزد جایزه «گرمی» شده، در سال ۱۹۹۳ توسط «باب بلدن‌» (برنده سه جایزه گرمی) و در راستای مفاهیم آهنگسازی و تنظیم او شکل گرفت.

    «انیمیشن» تکاملی است از موسیقی جاز بر پایه میراث موسیقی و زبان‌های آوایی مشترک جهانی و اثرگرفته از کنجکاوی و راستین‌گرایی.‌ این گروه انرژی جوانی را توام با خرد تجربه به کار می‌گیرد و در قالب الگوهای مفهومی، جهان میهنی و موسیقی فولک به صورت بداهه می‌آفریند. «انیمیشن» به گروهی خلاق در زمینه هنر هم‌گرایی بدل شده است. این خصیصه به آن مجال داده تا موسیقی را در بسترهای گوناگون، خارج از رویکرد سنتی به اجراهای موسیقی ارائه دهد.»

    «باب بلدن» نوازندگی فلوت آلتوی الکتریک و ساکسیفون سوپرانو را در این گروه برعهده داشت. «پت کلاگت» (تورمپت الکتریک)،«روبرتو وراستگی» (کیبورد) ، «مت یانگ» (درامز)،‌« جرروم ولز» (باس الکتریک) و «هنری کیسر» (گیتار الکتریک) اعضای گروه پنج نفره «بلدن» بودند.

    «پیتر سلیمانیپور‌»، «طهمورث پورناظری‌»، اعضای گروه «دنگشو‌»،«امید نعمتی» (خواننده گروه پالت)،‌«وارطان ساخاکیان‌»، «علی مرادخانی» (معاون وزیر)،‌ «لوریس چکناواریان‌»، «عباس سجادی‌»، «فریبرز لاچینی‌» و «حسن ریاحی» دبیر جشنواره از چهره‌های سرشناسی بودند که شامگاه ۳۰ بهمن ماه در این اجرا حضور داشتند.

    https://musiceiranian.ir/?p=70549
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *