×
×

در جشنواره سی‌ام موسیقی فجر

  • کد نوشته: 70522
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • گروه موسیقی «پارس» به سرپرستی ناصر نظر دومین گروهی بود که در بخش کودک و نوجوان سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در تالار ایوان شمس روی صحنه رفت. این برنامه در ۳ قسمت گروه نوازی ایرانی، گروه نوازی هارپ و گروه کر پارس اجرا شد. در بخش گروه نوازی ایرانی ۴ قطعه به سرپرستی و تنظیم نایان صحیحی اجرا […]

    در جشنواره سی‌ام موسیقی فجر
  • گروه موسیقی «پارس» به سرپرستی ناصر نظر دومین گروهی بود که در بخش کودک و نوجوان سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در تالار ایوان شمس روی صحنه رفت.

    این برنامه در ۳ قسمت گروه نوازی ایرانی، گروه نوازی هارپ و گروه کر پارس اجرا شد. در بخش گروه نوازی ایرانی ۴ قطعه به سرپرستی و تنظیم نایان صحیحی اجرا شد که ۲ قطعه آن «خزان» نام داشت، اولی ساخته حسین علیزاده و دومی اثری از پرویزمشکاتیان.

    قطعه دیگر این بخش «لاله بهار» نام داشت که با همخوانی آواز نگین موسوی و ملینا پورغلامی همراه شد. همچنین این دو نوجوان در قطعه «محبوب من وطن» نیز آواز خواندند. اجرای این بخش بسیار منظم و بی نقص بود. سازهای تار، عود، سنتور، قانون، کمانچه، نی، تمبک و دف  هماهنگ و روان یکدیگر را همراهی کردند و اجرای صحیح و دلنشین قطعات آوازی نیز از بخش‌های قابل تامل و تاثیرگذار این بخش بود.

    قسمت دوم به گروه نوازی هارپ اختصاص داشت. برنامه ۲۰ دقیقه متوقف شد تا صحنه برای این بخش آماده و سازهای حجیم و بزرگ هارپ حمل و چیده شود. در این فاصله کودکانی که در سالن حضور داشتند و تعدادشان زیاد هم نبود، مدام در حال رفت و آمد و تولید سر و صدا بودند تا جایی که این همهمه در آغاز اجرای اولین قطعه تک نوازی هارپ توسط طناز بیگی همچنان ادامه داشت و با اضافه شدن صدای گریه کودکان کوچکتر، چند دقیقه پایانی اجرای این نوجوان با استعداد، تحت الشعاع قرار گرفت.

    گروه موسیقی پارس

    بعد از اعتراض یکی از اولیا نوجوانانی که اجرای برنامه داشتند، تعدادی از همان معدود کودکان حاضر در سالن هم خارج شدند تا بزرگ‌ترها با خیال راحت به تماشای اجرای نوجوانان برای بزرگسالان بنشینند. قطعه دوم این بخش سونات شماره ۴ نام داشت و شمیم مینو آن را سرشار از احساس و به زیبایی اجرا کرد، سپس قطعه سیسیلیانا به صورت دو نوازی اجرا شد و بعد گروه نوازی سازهارپ آغاز شد و هنرجویان آموزشگاه پارس قطعات لاراگاتزا- ساری گلین و والس گلها را اجرا کردند.

    تک خوان این قسمت نیکا افکاری بود که روی قطعه ساری گلین اجرایی فراتر از سن و سالش را به نمایش گذاشت و لحظاتی تاثیرگذار را به وجود آورد.

    سرپرست این بخش فتانه شاهین بود که هارپ را در کنسرواتور زوریخ و آکادمی موسیقی و پداگوژیکی سوییس آموخته است و برای احیای هارپ در ایران از ویکتورسالوی دیپلم افتخار دریافت کرده است.

    گروه موسیقی پارس

    بعد از پایان بخش دوم ۲۰ دقیقه تنفس در نظر گرفته شده بود تا سازهای هارپ به بیرون منتقل و صحنه برای اجرای گروه کر پارس آماده شود. در قسمت پایانی، گروه کر پارس با همراهی گروه کر فیلارمونیک ایران، روی صحنه آمدند و ۵ قطعه را به رهبری علیرضا شفقی نژاد اجرا کردند.

    بعد از قطعه‌های آزادی و جای آهو، کوارتت آوازی make us one و  sally de fordتوسط چهار نوجوان از گروه کر و همراهی هنرمندانه نوازنده پیانو اجرا شد. سپس قطعه برف بازی اجرا شد که شعر و آهنگ آن هردو ساخته ثمین باغچه بان است و حال و هوایی کودکانه دارد.

    آخرین قطعه‌ای که در کنسرت گروه پارس اجرا شد اثری از لوریس چکناواریان بود که ایران نام داشت. برنامه گروه «پارس» در مجموع اجرایی کم نقص داشت اما به نظر می‌رسید مخاطب کودک در آن دیده نشده بود. انتخاب قطعه ها، سازها و حتی لباس‌های گروه نشانی از اولویت مخاطب کودک نداشت.

    سالن پر شده بود اما به نظر می‌رسید اغلب حاضران خانواده‌های اعضا گروه هستند که آمده‌اند میزان توانایی نوجوان‌شان را محک بزنند. گروه موسیقی پارس از چهارمین جشنواره موسیقی فجر تا به حال به اجرای برنامه پرداخته است و امسال همزمان با سی امین سال تاسیس این گروه در سی امین جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده است.

    ناصر نظر سرپرست این گروه کارنامه درخشانی از کارهای ویژه کودک و نوجوان دارد که می‌تواند مخاطب خود را میخکوب کند او همواره آموزش مربیان موسیقی کودک را از ارکان مهم موسیقی در ایران قلمداد کرده است و با اجرایی که امسال ارایه داد به نظر می‌رسد به افق‌های متفاوتی می‌نگرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=70522
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *