×
×

حاشیه‌های روز پنجم جشنواره موسیقی فجر

  • کد نوشته: 70253
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۸ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۰
  • پنجمین روز از برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر در حالی میزبان مخاطبان پایتخت‌نشین بود که کنسرت های اجرا شده در بخش رقابتی همچنان از کمبود تماشاگر رنج می‌برد. دوشنبه ۲۷ بهمن ماه در پنجمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر، کوارتت کشور هلند به هنرمندی یوری هونینگ ساعت ۱۸:۱۵ بار دیگر در تالار وحدت […]

    حاشیه‌های روز پنجم جشنواره موسیقی فجر
  • ۱۵۹۵۵۵۶پنجمین روز از برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر در حالی میزبان مخاطبان پایتخت‌نشین بود که کنسرت های اجرا شده در بخش رقابتی همچنان از کمبود تماشاگر رنج می‌برد.

    دوشنبه ۲۷ بهمن ماه در پنجمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر، کوارتت کشور هلند به هنرمندی یوری هونینگ ساعت ۱۸:۱۵ بار دیگر در تالار وحدت میزبان علاقه‌مندان موسیقی جاز بود که با توجه به اجرای موفقیت آمیز این گروه در اجرای شب قبل خود تماشاگران بیشتری از کنسرت دیدن کردند این در حالی است که بسیاری از مخاطبان برای بار دوم بود که به دیدن کنسرت می آمدند.

    ارکستر استونی به رهبری سیگرید کولمان هم روز گذشته در بخش بین الملل سی امین جشنواره موسیقی فجر بدون همراهی حمیدرضا آفریده نوازنده کمانچه به اجرای برنامه خود پرداخت، البته پیش از این در رسانه ها اعلام شده بود که این نوازنده ایرانی در هر دو کنسرت استونی به عنوان نوازنده حضور خواهد داشت که طبق آخرین خبرها آفریده فقط در اجرای امروز گروه استونی در تالار وحدت حضور خواهد داشت.

    در این کنسرت ارکستر استونی متشکل از سیگرید کومان، ژلنا لاس، کریستی تیما ویولن یک، مارلیس اوبو، کایدی اوگاندی، مای روزنروث ویولن دو،  ژوزف آهان، تالوی نورگاما ویولا،  آره تامسلو، مارکوس آلترو ویولن سل، هایکوژوزف رمل کنترباس، کارل یوهان لاتیکاس پرکاشن قطعاتی چون نغمه وطن، پنج آهنگ محلی استونیایی برای ارکستر زهی، راه دهکده کودکی مان، وقتی هنوز جوان بودم، در مسیرتان، لک لک ها، زمانی که غرق در افکار نشسته بودم، خانه آرام و دوست داشتنی ام، گالینا گریگورجوا را اجرا کردند.

    این ارکستر در سال های اخیر اجراهای زیادی در سوئیس، اتریش، ایتالیا، فنلاند، آلمان، بلژیک، برزیل، شیلی، آرژانتین و اروگوئه داشته و در جشنواره های بین المللی چون جشنواره موسیقی بروکسل، جشنواره بین المللی پیانو بریسا و برگامو، میتلفست و امیلیا رومانا در ایتالیا، جشنواره بین المللی موسیقی اولگ کاگان در آلمان، جشنواره ایستر سن پترزبورگ در روسیه، جشنواره موسیقی ایتی در فنلاند و جشنواره موسیقی ریگا (آرتیمیسو) در لتونی نیز شرکت کرده است.

    سیگرید کولمان رهبر نوازندگان گروه، فارغ التحصیل آکادمی موسیقی استونی، هنرستان موسیقی و نمایش گیلدهال لند و هنرستان رابرت شومان در دوسلدرف آلمان است. کومان همچنین از محضر استادی ایگور برتزونی، مایکلا مارتین و دیمیتری سیتکوتسکی بهره برده است. او به تازگی به مقام استادی آکادمی موسیقی و تئاتر استونی دست یافته است.

    اجراهای بخش استعدادهای درخشان

    دوئت کلارینت و پیانوی کیمیا روهینا و آنیتا یعقوبی، تک‌نوازی پیانوی سارا صوفی سیاوش و دونوازی ویولن و پیانوی پوریا اوصانلو آثار اجرایی بخش استعدادهای درخشان جشنواره را در این روز تشکیل می دادند که تمامی این اجراها از ساعت ۱۵ در تالار رودکی به صحنه رفت و مانند همیشه حسن ریاحی دبیر جشنواره سی ام از مهمانان ویژه و همیشگی این بخش بود.

    در  ساعت ۱۸:۳۰ نیز دوئت پیانو و فلوت فیروزه نوایی در بخش‌ بین‌الملل و ساعت ۲۱:۳۰ دونوازی پیانو و بربت سامان احتشامی‌پور و مجید ناظم‌پور و کنسرت گروه «عود زریاب» به سرپرستی مجید ناظم‌پور در همین تالار پذیرای علاقه‌مندان بود.

    نکته جالب توجه در دوئت پیانو و فلوت فیروزه نوایی و آریینه ایسرایلیان صحبت های مکرر تعدادی از تماشاگران حین اجرای برنامه بود که پچ پچ های این افراد، نوایی را وادار کرد که کنسرت خود را متوقف و از آنها بخواهد با رعایت سکوت در اجرای هرچه بهتر برنامه آنها را یاری کنند.

    البته در اجرای مجید ناظم پور و سامان احتشامی بود که برخی از مهمانان خارجی حاضر در سالن به محض شروع کنسرت با تلفن های همراه خود شروع به فلیمبرداری از برنامه کردند که این موضوع سبب بر هم ریختن نظم سالن شد چرا که تماشاگرانی که تصور می کردند فیلمبرداری از کنسرت ممنوع است به محض دیدن این کار مشغول فیلمبرداری شدند که این موضوع مغایر با قوانین موجود بود.

    در بخش موسیقی نواحی نیز گروه «شبدیز» به سرپرستی محسن حیدری ساعت ۱۸:۱۵ و گروه «آگرین» به سرپرستی عادل نادری ساعت ۲۱ در تالار ایوان شمس کنسرت‌های خود را در حضور مدیر عامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان اجرا کردند.

    در بخش موسیقی بانوان نیز گروه کُر هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی شهلا میلانی ساعت ۱۸:۱۵ در فرهنگسرای نیاوران برنامه خود را اجرا کرد.

    در فرهنگسرای ارسباران تکنوازی تار امیر شریفی و «همنوازان رها» به سرپرستی سعید کُرد مافی ساعت ۲۰ در بخش نسلی دیگر جشنواره آثار خود را ارائه دادند. البته در بخش رقابتی نیز گروه «همنوازان ایران» به سرپرستی کاوه پیمان، گروه «همنوازان چکاو» به سرپرستی مهدی مرتضایی، گروه کُر «صبای مشهد» به سرپرستی محمد یوسفی و گروه کُر «آوای ماهان» به سرپرستی نیما فاتحی در میان استقبال کم تماشاگران ساعت‌های ۱۸:۱۵ و ۲۱ در برج آزادی برنامه‌های خود را اجرا کردند.

    محسن یگانه، خواننده موسیقی پاپ کشورمان نیز بعد از مدت‌ها دوری از اجراهای زنده در کشورمان، ساعت‌های ۱۸:۱۵ و ۲۱ کنسرت خود را در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار کرد. این خواننده برای اولین بار قطعه «باور کنم» از آلبوم جدید خود «حباب» را برای مخاطبان اجرا کرد که این قطعه نیز با استقبال قابل توجه مواجه شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=70253
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *