×
×

گزارش از «ایسنا»

  • کد نوشته: 69882
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۵ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۰
  • طبقه‌ی دوم تالار وحدت این روزها در هیاهوی برگزاری جشنواره‌ی موسیقی فجر در قرق دانشجویانی است که آثار هنری خود را به‌نمایش گذاشته‌اند و با دنیاهایی از رنگ، موسیقی، عکس و حجم میزبان علاقه‌مندان هستند. دومین جشنواره‌ی آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر با ارائه‌ی بیش از ۶۰۰ اثر هنری از ۵۶ مرکز آموزشی […]

    گزارش از «ایسنا»
  • ۱۴۲۳۶۵۹۱۶۰۳۳۰_IMG_2682طبقه‌ی دوم تالار وحدت این روزها در هیاهوی برگزاری جشنواره‌ی موسیقی فجر در قرق دانشجویانی است که آثار هنری خود را به‌نمایش گذاشته‌اند و با دنیاهایی از رنگ، موسیقی، عکس و حجم میزبان علاقه‌مندان هستند.

    دومین جشنواره‌ی آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر با ارائه‌ی بیش از ۶۰۰ اثر هنری از ۵۶ مرکز آموزشی علمی – کاربردی از ۲۰ بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار شده است. در این جشنواره، دانشجویانی از سراسر کشور آثار هنری خود را در قالب هنرهای تجسمی، آثار پژوهشی، موسیقی و … در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌اند. از سفر به تهران قدیم با تورهای تهران‌گردی گرفته تا اجرای موسیقی زنده در محیط نمایشگاه و صدها اثر هنری دست‌ساز نقاشی، مجسمه، نگارگری، چرم‌دوزی و هنرهای سنتی در این جشنواره برای نمایش و فروش عرضه شده است.

    یک اقدام نوپا برای اشتغال دانشجویان رشته‌های هنری

    محسن کلانتری، دبیر دومین جشنواره‌ی آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی برپایی این دوره از جشنواره، اظهار کرد: این دومین جشنواره‌ی آثار و تولیدات دانشجویی است. دومین یعنی این‌که این رویداد نوپاست، ولی با تمام نوپایی احساس می‌شود که رضایت‌مندی مراکز و دانشجویان را درپی داشته است. هدف جشنواره، ارائه‌ی توانمندی‌های این مراکز و دانشجویانی است که دانش‌آموخته‌ی این مراکز به‌منظور اشتغال‌زایی و معرفی آن‌ها به عرصه‌ی جامعه هستند. به همین منظور سعی کردیم مخاطبان خاص را دعوت کنیم تا بازدیدکننده‌ی آثار این جشنواره باشند و با پرزنت کردن دانشجویان، آن‌ها را جایگزین هنرمندان نخبه‌ی امروز کنند.

    او ادامه داد: هدف دیگر، رقابت‌پذیری بین مراکز است که موجب توسعه پایدار فرهنگ و هنر کشور می‌شود. در این جشنواره ما ۱۲ دپارتمان از حوزه‌های مختلف داشتیم که آن‌ها را به ۹ دپارتمان تقلیل دادیم. این ۹ دپارتمان ۱۷۳ رشته را شامل می‌شود. به‌صورت دیجیتالی پاورپوینت آن را تحت عنوان انفورماتیک تهیه کرده‌ایم که قابل مشاهده است.

    کلانتری همچنین بیان کرد: در مدتی که فراخوان دادیم این مراکز برای دومین دوره، ۸۲۳۴ اثر فرستادند که بیش از ۶۰۰۰ اثر در حوزه هنرهای تجسمی است. ۸۷ فراخوان رقابتی داشتیم و تعدادی کتاب پژوهشی هم ارائه شده است.

    او گفت: استقبال از این دوره خوب بوده و ما به‌طور کلی، اصل را بر کارهای فرهنگی گذاشتیم. در نمایشگاه، چیزی را به‌عنوان کالای غیرفرهنگی نمی‌فروشیم که درآمد کسب یا فضا را غیرفرهنگی کنیم. هر اثری که فروخته شده، فرهنگی بوده است. بچه‌ها با امکانات کم آثار خود را ارائه داده‌اند و کسانی هم که از حوزه فرهنگ برای بازدید آمده‌اند اظهار امیدواری کرده‌اند که از چنین جشنواره‌ای در دوره‌های بعدی حمایت کنند. توقع داریم این جشنواره به‌صورت جشنواره ملی و در ایام فجر هر سال تکرار و نهایتا به‌صورت بین‌المللی اجرا شود.

    دبیر دومین جشنواره‌ی آثار و تولیدات دانشجویی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی رونمایی از ارکستر سمفونیک این دوره، اظهار کرد: این ارکستر سمفونیک برای واحد ۴۶ است که چند سالی است روی آن کار شده و در اختتامیه با حضور مقام عالی وزارت ارشاد، دکتر علی جنتی رونمایی می‌شود. نظر رییس موسسه این است که این ارکستر را به عرصه‌ی هنر معرفی کنیم تا جایگزینی به‌عنوان تیم امید برای هنرمندان نخبه و تیم ملی هنرمندان‌مان داشته و در مسائل موسیقی و دیگر هنرها جای خالی نداشته باشیم.

    کلانتری همچنین بیان کرد: آن‌هایی که به‌منظور معرفی دانشجویان و پرزنت آن‌ها برای دیدن نمایشگاه آمده‌اند، بدون بستن قرارداد، اینجا را ترک نکرده و از آن استقبال کرده‌اند. ما از اتحادیه‌ی سراسری پوشاک کشور و تولیدی‌های پوشاک بازدیدکننده داشتیم و با آن‌ها در حد قرارداد یا پیش‌قرارداد مذاکره داشته‌ایم.

    او درباره‌ی مکان برگزاری جشنواره نیز گفت: تالار وحدت، مهد فرهنگ و هنر است. این ذهنیت به دانشجوها انگیزه داده که پتانسیل خود را به‌خوبی به نمایش بگذارند. امیدوارم مکان و بودجه‌ای در نظر گرفته شود تا در سال‌های آینده جشنواره‌های بهتری داشته باشیم.

    باید به نمایش‌ها و آیین‌های سنتی هم توجه کرد

    داود فتحعلی‌بیگی، مدیر کانون تعزیه و نمایش‌های آیینی سنتی، از جمله‌ی بازدیدکنندگان جشنواره بود.

    او به خبرنگار ایسنا گفت: این جشنواره، یک اقدام بسیار ارزشمند است. به‌خاطر این‌که میزان فعالیت دانشگاه‌های علمی – کاربردی در قلمرو هنر بازتاب پیدا می‌کند و معلوم می‌شود که چه کار می‌کنند، بویژه در زمینه‌ی موسیقی که متأسفانه خیلی دچار بی‌مهری است و این‌که اقدام کردند به آموزش موسیقی اصیل جای قدردانی و سپاس دارد.

    وی افزود: امیدوارم در زمینه‌ی نمایش‌های آیینی و سنتی هم یک چراغی روشن کنند، چون به‌دست فراموشی سپرده می‌شود. خیلی از این‌ها که به عنوان دانشجو شرکت کرده‌اند، خودشان استادکار هستند و آثار خوبی ارائه کرده‌اند.

    دومین جشنواره‌ی آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر از ۲۰ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=69882
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *