×
×

بسته خبری «موسیقی ایرانیان» برای سی‌امین جشنواره موسیقی فجر – ۲

  • کد نوشته: 69570
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۳ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۰
  • hot-topic-logoجشنواره موسیقی فجر در روز اول میزبان ۱۸ اجرا در سالن‌های وحدت، رودکی، ایوان شمس، فرهنگسرای نیاوران، برج آزادی، فرهنگسرای ارسباران و برج میلاد است. در ادامه دومین بسته خبری «موسیقی ایرانیان» از این رویداد هنری را دنبال کنید.
    +پیام معاون هنری وزیر ارشاد به سی امین جشنواره موسیقی فجر

    +در حاشیه جشنواره موسیقی فجر نمایشگاه ساز برگزار می‌شود

    +سودابه سالم: کودکان از اجرا در جشنواره موسیقی فجر تجربه کسب می‌کنند

    +گروه ایرانی اشعار شاعران معاصر را می‌خواند

    بسته خبری «موسیقی ایرانیان» برای سی‌امین جشنواره موسیقی فجر – ۲
  • پوستر سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

    پوستر سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

    جشنواره موسیقی فجر در روز اول میزبان ۱۸ اجرا در سالن‌های وحدت، رودکی، ایوان شمس، فرهنگسرای نیاوران، برج آزادی، فرهنگسرای ارسباران و برج میلاد است.

    جمعه ۲۴ بهمن ارکس‌تر شهر تهران به سرپرستی نادر مشایخی ساعت ۱۸: ۱۵ در تالار وحدت به صحنه می‌رود. ساعت ۲۱ در همین تالار رسیتال پیانوی آلمان برنامه اجرا می‌کند.

    در این روز ساعت ۱۵ در سالن رودکی میزبان نوازندگان بخش استعدادهای درخشان است. دو نوازی ویلن و پیانو وفاحمیدی، تکنوازی پیانو صدف الماسی و تکنوازی ویلن آوا شادمانی برنامه‌های این بخش از جشنواره است.

    ساعت ۱۸: ۳۰ در سالن رودکی در بخش رقابتی تریو بتهون امیرمحمد کاظمی و هرمس به سرپرستی مهسا قربانی به صحنه می‌روند. در همین سالن ساعت ۲۱: ۳۰ دوئت پیانو و کلارینت اتریش و ایتالیا برنامه اجرا می‌کند.

    ایوان شمس در روز اول جشنواره ساعت ۱۸: ۱۵ میزبان گروه سهند به سرپرستی رشید وطن دوست است و ساعت ۲۱ در همین سالن گروه خنیا به سرپرستی پری ملکی برنامه اجرا می‌کند.

    گروه سیمین سپهر به سرپرستی سوسن سپهری از جمله اجراهای بخش بانوان ساعت ۱۸: ۱۵ در فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود.

    فرهنگسرای ارسباران ساعت ۲۰ دو اجرا از بخش نسلی دیگر را ارائه می‌کند. گروه چهارگان به سرپرستی احسان ذبیحی‌فر و گروه یاد به سرپرستی محمدرضا ابرهیمی و مجتبی عسگری اجراهای روز اول در این فرهنگسرا هستند.

    برج آزادی در اولین روز جشنواره دو اجرا از گروه باران شیراز به سرپرستی امیرحسین دادور و سایه سار به سرپرستی حسین سلیمانی را ساعت ۱۸: ۱۵ ارائه می‌کند. در همین سالن ساعت ۲۱ کروه کر مهر وطن به سرپرستی مسعود نکویی و کر آوای باران به سرپرستی سارا جلایی به صحنه می‌رود. اجراهای این سالن از جمله اجراهای بخش رقابتی جشنواره است.

    در بخش پاپ جشنواره نیز روز اول برج میلاد میزبان گروه چارتار است.

    اجرای بخش پاپ جشنواره فردا امروز می‌شود

    اجراهای پاپ سی‌امین جشنواره موسیقی فجر از امروز در برج میلاد آغاز می‌شود.

    بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر فردا با اجرای فریدون آسرایی و مازیار فلاحی آغاز می‌شود.

    امروز پنجشنبه ۲۳ بهمن ساعت ۱۸:۱۵ فریدون آسرایی در برج میلاد به صحنه می‌رود و بعد از آن مازیار فلاحی ساعت ۲۱ در همین سالن به اجرای برنامه می‌پردازد.

    در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر ۱۳ گروه شرکت دارند که از آن جمله می‌توان به گروه چارتار، سیروان خسروی، احسان خواجه‌امیری، شهرام شکوهی، فرزاد فرزین، محسن یگانه، دنگ شو، بابک جهان‌بخش، بنیامین بهادری، هفت و محمد علیزاده اشاره کرد.

    پیام معاون هنری وزیر ارشاد به سی امین جشنواره موسیقی فجر

    علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر پیام داد.

    علی مرادخانی در این پیام آورده است: آغازین سالهای فعالیت جشنواره موسیقی فجر که به نام «جشنواره سراسری سرود و آهنگهای انقلابی» خوانده می‌شد نهالی نوپا بود که با تمامی حساسیت‌ها و اختلاف سلیقه‌هایی که درباره شیوه برگزاری جشنواره وجود داشت فعالیت خود را با حضور موسیقی دانان و هنرمندانی از سراسر ایران به ویژه در حوزه موسیقی نواحی، ادامه داد و البته کار در چنین فضایی به طور طبیعی با مشکلات و موانعی بسیاری همراه بود.

    اولین اقدامی که در آن زمان برای بهبود وضعیت انجام شد، تاسیس شوراهای تخصصی و تعامل شایسته با کارشناسانی که از جامعه هنری در مرکز موسیقی فعالیت می‌کردند. این رویکرد در مواردی دیگر مانند نحوه برگزاری «جشنواره سراسری سرود و آهنگهای انقلابی» نیز اتفاق افتاده و از دوره پنجم، این جشنواره به «جشنواره موسیقی فجر» تغییر عنوان داد تا در آینده گستره گسترده‌ترین از گونه‌های موسیقی بومی، ایرانی و موسیقی کلاسیک را در برگیرد.

    بعد‌ها حاصل کار برای خود اهالی موسیقی نیز مطلوب‌تر و دلپذیر‌تر شد؛ کنار هم قرار گرفتن گروههایی از موسیقی سنتی ایران، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و نیز بخش «موسیقی جوان» فضایی رقابتی و پویا را برای حرکت رو به جلو فعالان عرصه موسیقی بوجود آورد.
    اکنون پس از گذشت سال‌های متمادی از اولین جشنواره موسیقی فجر و فراز و فرودهای بسیار فرایند رو به تعالی آن، آینده امید بخشی فراروی جامعه هنری ایران اسلامی است.

    در سی امین دوره از جشنواره بین المللی موسیقی فجر شاهد جریان هنری ارزشمندی هستیم که نه تنها درمیان جامعه موسیقی ایران به ویژه نسل هنرجویان جوان کشور، بلکه در عرصه بین المللی نیز فستیوالی شناخته شده و معتبر محسوب می‌شود و هر ساله هنرمندانی از سایر کشور‌ها، با افتخار به ایران عزیمت و در جشنواره فجر می‌ه‌مان مخاطبان ایرانی می‌باشند. بر اساس این پیشینه و حضور پرنشاط و امید بخش هنرمندان ارجمند کشورمان در عرصه فعالیتهای هنری، امیدوارم جشنواره سی‌ام با شکوه بیشتر و کیفیت بهتر برگزار شود و محصولی پربار‌تر برای مردم شریف و هنردوست کشور به ارمغان آورد.

    علی مرادخانی
    معاون امور هنری
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

    اجرای سه سوئیت سمفونی از باخ و راپسودی در تالار رودکی

    دونوازی ویلنسل و پیانو در بخش استعدادهای درخشان این دوره از جشنواره با حضور محمد حسین غریبی نوازنده ویلنسل و آلوین آوانسیان روی صحنه می‌رود و سه سوئیت سمفونی از باخ و راپسودی را اجرا می‌کند.

    دونوازی ویلنسل و پیانو در بخش استعدادهای درخشان این دوره از جشنواره با حضور محمد حسین غریبی نوازنده ویلنسل و آلوین آوانسیان روی صحنه می‌رود.

    محمد حسین غریبی درباره این اجرا گفت: سال‌های گذشته در دیگر بخش‌های جشنواره حضور داشته‌ام، اما این نخستین بار است که در بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌روم.

    وی افزود: در این اجرا من به همراه آلوین آوانسیان نوازنده پیانو روی صحنه می‌روم و دونوازی ویلنسل و پیانو را اجرا می‌کنم.

    این نوازنده اظهار کرد: باخ ۶ سوئیت سمفونی دارد، سه تای آن برای ویلنسل نوشته شده است. من این سه سوئیت سمفونی را در جشنواره اجرا می‌کنم و سپس اجرای راپسودی را همراه با پیانو ارائه می‌کنم. راپسودی فرمی موسیقی است که برای تم‌های محلی نوشته می‌شود.

    غریبی جشنواره موسیقی فجر را فرصتی مناسب برای گروه‌های جوان موسیقی دانست و گفت: جشنواره موسیقی فجر فرصت بسیار خوبی برای اجرای گروه‌های جوان است. آن‌ها برای اجرا در جشنواره با فرصتی خوب و بدون دغدغه مواجه می‌شوند و می‌توانند در شرایطی بی‌نظیر اثرشان را روی صحنه ببرند.

    وی همچنین درباره برگزاری جشنواره‌های موسیقی در کشورمان بیان کرد: من در جشنواره موسیقی جوان هم که امسال برگزار شد، شرکت کردم. اجرا در جشنواره‌ها فرصتی خوب است که جوان‌ها باید قدر آن را بدانند چرا که علاوه بر مزیت‌های اجرایی در جشنواره حس رقابتی که میان گروه‌ها وجود دارد به اجرای بهتر می‌انجامد و همین حس رقابت می‌تواند آن‌ها را به سمت بهتر شدن سوق دهد.

    دونوازی ویلنسل و پیانو در بخش استعدادهای درخشان با حضور محمد حسین غریبی نوازنده ویلنسل و آلوین آوانسیان ساعت ۱۵ یکشنبه ۲۶ بهمن در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

     بخش استعدادهای درخشان سی‌امین جشنواره موسیقی فجر میزبان ۲۴ نوازنده است.

    در حاشیه جشنواره موسیقی فجر نمایشگاه ساز برگزار می‌شود

    برای چهارمین سال نمایشگاه ساز محسن شاملو در حاشیه جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود.

    در این دوره از جشنواره نیز نمایشگاه ساز در لابی تالار وحدت برگزار می‌شود.

    محسن شاملو درباره این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ساز ویلن، ویلنسل، ویولا یا آلتو، ویلن دو کاسه ابداع استاد ابراهیم قنبری مهر از ساخته‌های محسن شاملو به نمایش در می‌آید.

    وی ادامه داد: ویولن سازی جهانی است که با ابعاد و اندازه‌های استاندارد در تمام دنیا ساخته می‌شود و ازحدود ۳۰۰ سال پیش که به تکامل رسیده تا کنون تغییری در ساختار آن ایجاد نشده بود اما ویولن دوکاسه از این منظر جالب است که با وجود تغییر در شکل ظاهری آنکه مرزبندی در میان دارد و جای گوشی‌هایش روی دسته ویولن تغییر کرده، همچنان طبق گفته بسیاری کار‌شناسان‌‌ همان صدا را به مراتب زیباترایجاد می‌کند. دسته ویولن در این ساز، جای گوشی‌هاش با ویولن‌های معمولی فرق دارد.

     محسن شاملو از نمایش ویلنسل، آلتو و ویلن نیمه کاره و رنگ و مصالح و چوب خام مخصوص ساخت ساز خبر داد و گفت: سعی داریم در این نمایشگاه مخاطبان را با روش ساخت ویولن آشنا کنیم.

    به گفته شاملو این نمایشگاه طی سال‌های برگزاری با استقبال هنرمندان خارجی شرکت کننده در جشنواره قرار می‌گیرد.

    وی در این باره توضیح داد: مدیر اپرای عمان، آنیا لخنر از آلمان و بسیاری دیگر از هنرمندان داخلی و خارجی از این نمایشگاه بازدید و استقبال کرده‌اند.

    گفتنی است شاملو همین نمایشگاه را فروردین ماه سال آینده در آلمان برگزار می‌کند. سازهای شاملو از خانواده ویلن و دست ساز هستند.

    یگان موزیک امین «نام جاوید وطن» و «خمینی‌ای امام» را اجرا می‌کند

    «یگان موزیک دانشگاه علوم انتظامی امین» در سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر قطعاتی چون «نام جاوید وطن»، «خوشه چین»، «خاک مهرآئین» و چند قطعه دیگر را اجرا می‌کند.

    این یگان ترکیبی از رپرتوار موسیقی کلاسیک و نظامی را برای اجرا در جشنواره در نظر گرفته است.

    سرگرد علیرضا بحرینی فرمانده یگان موزیک دانشگاه علوم انتظامی امین در این باره گفت: طی شش دوره گذشته در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته‌ایم و امسال نیز متناسب با دهه مبارک فجر و جشنواره موسیقی فجر رپرتواری را آماده کرده‌ایم که امیدواریم مخاطبان از این برنامه‌ها لذت ببرند.

    وی در ادامه افزود: ترکیبی از قطعات موسیقی کلاسیک و نظامی را آماده کرده‌ایم که از آن جمله قطعه «برخیزید» و «خمینی‌ای امام» از ساخته‌های حمید شاهنگیان، «نام جاوید وطن»، «خوشه چین» از ساخته‌های روح خالقی که اصل آن را استاد بنان اجرا کرده، قطعه «خاک مهرآئین»، و چند مارش نظامی مانند «مارش قهرمان» اثر تقی ضرابی، «مارش سوار نظام» یا‌‌ همان «سواران رود ولگا» و چند قطعه دیگر را می‌توان نام برد.

    ارکس‌تر موزیک دانشگاه علوم انتظامی امین از ۴۰ نفر تشکیل شده که شامل ۲۴ نوازنده و ۱۶ خواننده کر تشکیل شده است.

    فرمانده این یگان درباره سازهای این ارکس‌تر گفت: ما در این ارکس‌تر مجموعه‌ای از سازهای بادی برنجی و بادی چوبی و سازهای کوبه‌ای استفاده می‌کنیم.

    سرگرد علیرضا بحرینی ادامه داد: علاوه بر اعضای گروه کر، دو نفر از همکارانمان داوود سعادت شایسته و تهمورث شاهمراد نیز در بخش وکال ارکس‌تر را همراهی می‌کنند.

    وی درباره سابقه یگان موزیک دانشگاه علوم انتظامی امین گفت: یگان موزیک نظامی با تاسیس دانشگاه پیلس در سال ۱۳۲۴ کار خودش را در قالب موزیک شهربانی آغاز کرد. بعد‌ها در سال ۱۳۷۰ ادغامی در نیروهای انتظامی صورت گرفت که شامل ادغام نیروهای شهربانی سابق، ژاندارمری و کمیته می‌شد. این ادغام در واحد موزیک نیز اتفاق افتاد و از سال ۱۳۷۰ یگان موزیک دانشگاه علوم انتظامی امین به وجود آمد. در این سال‌ها نیز یگان موزیک امین در جشنواره‌های مختلف نیروهای مسلح شرکت کرده که در اکثر این جشنواره‌ها عنوان اول را به دست آورده است.

    بحرینی افزود: ۸ اجرا برای سی امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم بتوانیم در اجرایمان رضایت مخاطبان و مردم عزیز کشورمان را جلب کنیم. ما قصد داریم این اجرا‌ها را در بطن مردم و در فضای باز اجرا کنیم؛ شاید بسیاری از مردم توان خرید بلیت کنسرت‌ها و یا فرصت حضور در چنین سالن‌ها را نداشته باشند و این اجراهایی می‌تواند اتفاق جالبی باشد.

    سودابه سالم: کودکان از اجرا در جشنواره موسیقی فجر تجربه کسب می‌کنند

    کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۷ ساله با گروه موسیقی آموزشگاه ودا در سی‌امین حشنواره موسیقی فجر حضور دارند.

    گروه موسیقی آموزشگاه ودا به سرپرستی سودابه سالم در بخش موسیقی کودک و نوجوان جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود.

    سودابه سالم درباره اجرای کودکان و نوجوانان در جشنواره موسیقی فجر گفت: شرکت در این جشنواره به کودکان و نوجوانان فرصت دیده شدن و اجرا بر روی صحنه را می‌دهد و این امر تاثیر خوبی بر آن‌ها دارد و به آن‌ها انگیزه بیشتری برای فراگیری موسیقی و ورود به دنیای حرفه‌ای می‌دهد.

    سالم که یکی از بنیان گذاران موسیقی کودک و از فعالان این عرصه است در ادامه گفت: این موقعیت باعث می‌شود کودکان بیاموزند که احساسات و عواطف خود را کنترل کنند و این تجربه بزرگ و مهمی برای آنهاست.

    وی افرود: این اجرا‌ها در حالی که باعت شادی کودکان می‌شود، به تقویت و رشد تمرکز بچه‌ها در سنین پایین‌تر هم کمک می‌کند و همکاری در انجام یک کار گروهی را به آن‌ها آموزش می‌دهد.

    سالم که تجربه فراوانی در به روی صحنه بردن کنسرت‌های کودک و نوجوان دارد، در ادامه گفت: قرار گرفتن نوجوانان در چنین محیط‌هایی و توجه به موسیقی و فعالیت‌های هنری آن‌ها را از فضاهای پر خطر و خطاهایی که ممکن بر سر راه‌شان وجود داشته باشد دور می‌کند.

    سرپرست گروه موسیقی آموزشگاه ودا که در کار‌هایش از عناصر موسیقی بومی استفاده می‌کند درباره جایگاه موسیقی کودک و نوجوان گفت: متاسفانه مسئولان آموزشی توجه چندانی به موسیقی ندارد و این کم توجهی درباره موسیقی کودکان و نوجوانان بیشتر هم هست.

    سودابه سالم افزود: در مدارس بحث آموزش موسیقی به کودکان یا نادیده گرفته می‌شود یا توجه چندانی به آن نمی‌شود، در صورتی که اولین مکانی که می‌توان در آن آموزش فعالیت‌های فرهنگی به کودک را آغاز کرد، مدرسه است.

    وی گفت: البته در این سال‌ها شاهد هستیم که آموزش هنر به کودکان برای والدین اهمیت پیدا کرده است و پدر‌ها و مادر‌ها در تلاش هستند که فرزندانشان با موسیقی و فعالیت‌های فرهنگی آشنایی پیدا کنند. این امر نشان می‌دهد که ایران کشور فرهنگی است که مردم آن برای فرهنگ و هنر سرزمینشان ارزش بالایی قائل‌اند.

    به گفته سودابه سالم اجرای گروه موسیقی آموزشگاه ودا به سه بخش تقسیم می‌شود. نوازندگی ویلن کلاسیک، گیتار و دف بخش‌هایی هستند که تنظیم و رهبری آن‌ها را زامیار بهزادی، فرهاد مجدیه‌زاده، پرهام صارمی و یاور احمدی انجام خواهند داد.

    گروه ویولن سال ۸۷ از هنرجویان سازهای زهی آموزشگاه موسیقی ودا تشکیل شد و تا به حال با گروه کودکان ایران زمین و به صورت مستقل کنسرتهایی در جشنواره فجر داشته است.

     گروه گیتار آموزشگاه ودا کار خود را از سال ۸۸ شروع کرده و با سبک‌های پاپ، کلاسیک و فلامینکو اجرا کرده است. گروه دف متشکل از هنرجویان آموزشگاه ودا در سال ۱۳۸۹ تشکیل شده و اجراهای مختلفی داشته که از جمله می‌توان به شرکت در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد.

    در این اجرا کودکان ۹ تا نوجوانان ۱۷ ساله به روی صحنه خواهند رفت.

    گروه موسیقی آموزشگاه ودا سه‌شنبه ۲۸ بهمن ساعت ۱۸: ۱۵ در تالار ایوان شمس به صحنه می‌رود.

    در بخش کودک و نوجوان جشنواره سه گروه ارف، پارس و آموزشگاه ودا به روی صحنه می‌رود.

    در بخش جنبی سی‌امین جشنواره موسیقی فجر

    گروه ایرانی اشعار شاعران معاصر را می‌خواند

    گروه ایرانی به سرپرستی پژمان طاهری اشعار هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، محمد علی بهمنی و محمدرضا شفیعی کدکنی را در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌برد.

    گروه ایرانی که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۷۱ آغاز کرده در بخش جنبی‌ سی‌امین دوره جشنواره حضور دارد و در همین جشنواره به میزبانی لرستان نیز در شهر خرم آباد به صحنه می‌رود.

    پژمان طاهری درباره شرکت در جشنواره موسیقی فجر گفت: از ویژگی‌های جشنواره موسیقی فجر اجرای سبک‌های مختلف موسیقی در فضا و زمانی متمرکز و منظم است که برای مخاطب جذابیت زیادی دارد. همین امر باعث می‌شود در طی مدت برگزاری جشنواره علاقمندان با سبک‌های مختلف موسیقی آشنا شوند و اجرای هنرمندان مختلف را تماشا کنند.

    وی در ادامه گفت: امکان دیده، شنیده و معرفی شدن برای گروه‌های مختلف در جشنواره بیشتر از هر جای دیگری است و باعث می‌شود آن‌ها بتوانند با مخاطب خود بیشتر ارتباط برقرار کنند. جشنواره موسیقی فجر همجنین باعث می‌شود هنرمندان جدیدی به عرصه فعالیت‌های حرفه‌ای معرفی شوند.

    پژمان طاهری که اولین بار در سال ۷۲ در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده بود، درباره یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره گفت: از مهم‌ترین مسائلی که در جشنواره موسیقی فجر مطرح است حضور پیشکسوتان و هنرمندان با تجربه در کنار جوانان این عرصه است. در این شرایط‌گاه هنرمندان پیشکسوت و قدیمی باید بدون در نظر گرفتن آنچه که از شرکت در جشنواره به دست می‌آورند تنها به آنچه می‌توانند از علم و تجربه در اختیار هنرمندان جوان قرار دهند، فکر کنند. از این طریق نسل آینده موسیقی کشور با پشتوانه علمی و تجربه قوی رشد خواهد کرد.

    سرپرست گروه ایرانی درباره اجرای گروه در شهرهای مختلف کشور طی تقریبا یک دهه گذشته توضیح داد: از مهم‌ترین اهداف من اجرا در شهرهای جدید و آشنا کردن مخاطب با موسیقی ایرانی و ایجاد انس با این نوع موسیقی است و به همین دلیل در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر؛ علاوه بر تهران، ۲۷ بهمن در شهر خرم آباد نیز به روی صحنه می‌رویم.

    پژمان طاهری که تجربه کار با هنرمندانی مثل شهرام ناظری در آلبوم امیر کبیر وعلیرضا قربانی در آلبوم سوگواران خاموش را دارد درباره جایگاه کنونی موسیقی ایرانی در کشور گفت: موسیقی در کشورمان از جایگاه واقعی خود دور است و یکی از دلایل آن هم می‌تواند نبود تبلیغ و معرفی درست از جانب رسانه‌هایی باشد که توانایی اثر گذاری بر ذهن مخاطب را دارند. اگر در این رسانه‌ها از اساتید موسیقی کشور دعوت و از هنر آن‌ها استفاده شود مخاطب رفته رفته با هنر موسیقی اصیل کشور بیشتر خو می‌گیرد.

    در اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر قطعاتی در آواز دشتی با اشعاری از هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، محمدعلی بهمنی و محمدرضا شفیعی کدکنی اجرا خواهد شد.

     پوریا می‌دانی (عود)، مهران خلیلی (تار)، سهیل حسینی (تار باس)، علی فرهادی و حنیف اسماعیلی (کمانچه)، اسماعیل حاجی کریم (دف و دایره)، امیر اسدی و صمد حسینی (تمبک) دیگر هنرمندانی هستند که در اجرای این گروه پژمان طاهری را همراهی می‌کنند.

    گروه ایرانی یکشنبه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۲۱ در تالار ایوان شمس به روی صحنه می‌رود.

    عادل نادری سرپرست گروه آگرین:
    موسیقی مقامی ظرفیت جهانی شدن دارد

    در اجرای گروه آگرین در جشنواره موسیقی فجر، چهار رکن از مهم‌ترین ارکان موسیقی مقامی به نام‌های هوره، لاووک، حیران و سیاه چمانه اجرا می‌شود که از یک منطقه کردنشین و یک لهجه خاص زبان کردی سرچشمه می‌گیرند.

    گروه آگرین به سرپرستی عادل نادری از شهر سنندج در بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند.

    عادل نادری درباره حضور در جشنواره موسیقی فجر گفت: بخشی از جامعه ما با دنیای وسیع موسیقی آشنایی ندارند و همین امر آثار و دستاوردهای موسیقی را در سایه کم توجهی نگه می‌دارد. اجرا در چنین جشنواره‌هایی باعث شناخت مخاطب از موسیقی‌های مختلف می‌شود.

    وی که در جشنواره‌ها و کشورهای مختلفی نوازندگی کرده است، در ادامه گفت: موسیقی ما ظرفیت جهانی شدن را دارد و باید بین اقوام و ملل مختلف شناخته شده باشد اما گام اول آن است که مردم کشور خودمان با سبک‌های مختلف موسیقی آشنایی پیدا کنند و موسیقی در کشور خودمان جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

    نادری افزود: برگزاری جشنواره ‌هایی مثل جشنواره فجر، هم به هنرمندان فرصت ارائه هنر خود را می‌دهد و استعدادهای جوان موسیقی کشور را به عرصه فعالیت حرفه‌ای می‌رساند و هم به مخاطبان این امکان را می‌دهد که با موسیقی بیشتر آشنا شوند.

    این خواننده موسیقی مقامی که در جشنواره سوم موسیقی کردی رتبه اول را کسب کرده است همچنین گفت: موسیقی مقامی بسیار اصیل است. این موسیقی در کشورهای دیگر طرفداران زیادی دارد اما در ایران به دلیل عدم شناخت کافی حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد. در صورتیکه مردم ایران مردم هنردوست و حمایت‌گری هستند.

    وی ادامه داد: وقتی در شهرهای مختلف کشور مثل سنندج، شیراز و اصفهان این موسیقی را اجرا می‌کنیم از حمایت‌های مردم دلگرم می‌شویم. حضور در جشنواره فجر در راستای حمایت مخاطبان تلاش می‌کند موسیقی ما را به روح و ذهن هنردوستان ببرد.

     نادری گفت: بد نیست بعد از اتمام جشنواره، امکانات لازم برای عرضه این نوع موسیقی که بخشی از فرهنگ ملی ماست فراهم شود.

    عادل نادری درباره اجرای گروه آگرین در جشنواره گفت: در این اجرا موسیقی فولکلوریک کردی نواخته می‌شود که به جز قطعات قدیمی محلی، سایر قطعات از ساخته‌های من است. در این برنامه چهار رکن از مهم‌ترین ارکان موسیقی مقامی به نام‌های هوره، لاووک، حیران و سیاه چمانه اجرا می‌شود. هر کدام از این ارکان از یک منطقه کردنشین و یک لهجه خاص زبان کردی سرچشمه می‌گیرند.

    گروه آگرین روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ساعت ۲۱ در ایوان شمس به روی صحنه می‌رود.

    فرزاد عندلیبی (کوبه‌ای)، حمید حاصلی (‌عود و دیوان‌)، زانیار پندار (دیوان و باغلاما)، حامد پیرا (‌نرمه نای و دوزله‌) اعضای گروه آگرین هستند که به همراه عادل نادری در این اجرا به روی صحنه می‌روند.

    در بخش نواحی سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، هفت گروه حضور دارد.

    ارکس‌تر سمفونی عراق در تالار وحدت می‌نوازد

    ارکس‌تر سمفونی عراق به رهبری محمدامین عزت در بخش بین الملل سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود.

    ارکس‌تر سمفونی عراق ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۸: ۱۵ در تالار وحدت به اجرا می‌پردازد.

    این ارکس‌تر ۵۹ نفره در این اجرا آثاری از موسیقی کلاسیک را اجرا می‌کند.

    ارکس‌تر سمفونی ملی عراق از اولین گروه‌ها در منطقه است که فعالیت خود را از سال ۱۹۴۰ میلادی آغاز کرده است.

    در سال ۱۹۵۹ تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش در آمد و بعد از آن در سال ۱۹۶۲ جزئی از دانشکده هنرهای زیبا گردید.

    در حال حاضر این گروه زیر مجموعه وزارت فرهنگ عراق است.

    در بخش بین الملل سی امین جشنواره موسیقی فجر ۱۰ گروه به اجرا می‌پردازند.

    شش گروه موسیقی در استان البرز به روی صحنه می‌رود

    سی‌امین موسیقی فجر همزمان با تهران در استان البرز با ۶ گروه موسیقی برگزار می‌شود.

    استان البرز همزمان با تهران در روند برگزاری جشنواره موسیقی میزبان گروه‌های موسیقی است.

    اجراهای این استان از ۲۵ تا ۳۰ بهمن ماه در دو سالن سیروس صابر و شهیدان فلاح‌نژاد برگزار می‌شود.

    ۲۵ بهمن ماه در اولین روز از جشنواره گروه دیبا به سرپرستی فردین علایی و خوانندگی امیر رضوانی ساعت ۱۹ در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به صحنه می‌رود.

     ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۹ گروه موسیقی خنیا در سالن سیروس صابر برنامه دارد.

    اجرای روز ۲۸ بهمن ماه به گروه رسا به سرپرستی مظفر نبیلی و رهبری رامیار بهزادی اختصاص دارد که ساعت ۱۹ در سالن سیروس صابر به صحنه می‌رود.

    ‌۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۹ گروه آوا به سرپرستی افشین جلیلی ضیائیان و رهبری سینا خیرآبادی در سالن سیروس صابر برنامه دارد و در روز ۳۰ بهمن، آخرین اجرای جشنواره ساعت ۱۹ از گروه ساوان به سرپرستی محمد مولایی و اسماعیل داداش‌زاده در تالار شهیدان فلاح‌نژاد ارائه می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=69570
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *