×
×

توسط موسسه فرهنگی و هنری آوای مهربانی

  • کد نوشته: 6902
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۱ام بهمن ۱۳۸۹
  • ۰
  • مدیراجرایی موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی گفت: یک قرن موسیقی ایرانی که بیشتر آنها هرگز شنیده نشده و روی صفحه های سنگی قدیمی در خارج ازایران ضبط شده و به فراموشی سپرده شده بود، توسط موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی منتشر و وترد بازار نشر شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران؛ «سلمان سالک» […]

  • مدیراجرایی موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی گفت: یک قرن موسیقی ایرانی که بیشتر آنها هرگز شنیده نشده و روی صفحه های سنگی قدیمی در خارج ازایران ضبط شده و به فراموشی سپرده شده بود، توسط موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی منتشر و وترد بازار نشر شد.
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران؛ «سلمان سالک» در گفت وگو با «نای» از انتشار آلبوم های پژوهشی مجموعه موسیقی ایرانی خبرداد و گفت: این مجموعه شامل تولید آلبوم های پژوهشی صوتی از آثار ضبط شده موسیقی ایرانی است که از سال ۱۲۸۴ شمسی با فورمت صفحه سنگی آغاز و تاکنون ادامه دارد.
    وی درباره مبنای انتخاب این آثاراظهار داشت: مبنای انتخاب موضوع غالبأ بر اساس نام هنرمندان صورت می گیرد؛ گاهی نیز دوره های تاریخی ضبط صفحه، دستگاه ها و آوازها و یا نام ژانرهای موسیقی (مثل تصنیف) تعیین کننده نام موضوع هستند.
    سالک بیان داشت: یکی از نکات برجسته این پژوهش، ارائه «دیسکوگرافی» آثار مورد نظر به عنوان یک متدولوژی و مدخلی در روند بررسی های تاریخ موسیقی است که به کمک آن می توان دید گسترده تری نسبت به شرایط تاریخی وجغرافیایی آثار ضبط شده پیدا کرد و زمینه های بروز و ظهورآثار را بهتر و روشن تر تحلیل داشت.
    وی تصریح کرد: دیسکوگرافی عبارت از مستند سازی آثار منتشر شده صوتی در قالب صفحه و لوح فشرده از یک هنرمند، گروه، ارکستر، آرشیو و یا کمپانی تولید کننده صفحه به صورت گزارشی نظام یافته و حاوی حداکثر اطلاعات ممکن از مراحل گوناگون ضبط، تولید و توزیع هر اثر است.
    این هنرمند افزود: مبنای نظام یافتن و ترتیب آثار در دیسکو گرافی صفحه های ۷۸ دور، شماره ای منحصر به فرد و تکرار نشدنی به نام شماره قالب (matrix  number) است که توسط همه شرکت های تولید کننده بر بدنه  صفحه حک شده و نشانگر ترتیب ضبط آثار در استودیو بوده است .
    مدیراجرایی موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی گفت: فعالیت بعدی و مهم دراینباره، استخراج متن اشعار آوازها و جملات این آلبوم های قدیمی است؛ زیرا از آنجایی که فناوری ضبط صدا در صد سال پیش  پایین بوده و نحوه گویش و بیان کلمات با امروز متفاوت است، عموما  درک جملات، شعرها و مصرع های این گونه آثار مشکل بوده و امکان بهره بدن از آنها عملا غیر ممکن بوده است.
    این آهنگسازادامه داد:  با استخراج متن کلام، امکان بهره برداری هر چه بیشتر از این منابع برای مخاطبان  را در این فعالیت پژوهشی طاقت فرسا فراهم کرده ایم.
    وی افزود: به عنوان نمونه، آلبوم رضاقلی خان نوروزی شامل بیست و دو تصنیف است  که در سفر لندن به سال ۱۹۰۹میلادی توسط هیاتی از هنرمندان ایرانی اجرا و ضبط شده و تقریبا هیچ چیز واضحی ازآن باقی نمانده بود که با زحمت و دقت فراوان، متن اشعار آن استخراج شده و مورد بازسازی قرار گرفت  تا برای استفاده کنندگان ، قابل فهم باشد.
    سالک در ادامه به معرفی آثار این مجموعه پرداخت و اظهار داشت: در شماره یک مجموعه موسیقی ایرانی، تصنیف رضاقلی خان نوروزی  که درسال ۱۹۰۹ در لندن ضبط شده بود، منتشر شده و شماره دوی این مجموعه به آثار سلیمان خان امیر قاسمی که  در سال های۱۳۰۵و۱۳۰۷ شمسی درتهران و  توسط کمپانی His Master’s Voice ضبط شده، اختصاص دارد .
    مدیراجرایی موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی  ادامه داد: شماره ی سه مجموعه موسیقی ایرانی ، آثار منتشر نشده از صفحات ضبط شده درسال ۱۹۰۶میلادی ، مصادف با ۱۲۸۴  شمسی است که با تلاش بسیار ترمیم شده و در اختیار علاقمندان قرارگرفته است.
    این هنرمند بیان کرد: آثار ضبط شده در سفر لندن (۱۹۰۹) و تفلیس (۱۹۱۴) سید حسین طاهرزاده، آقا حسینقلی فراهانی۱و۲ (آثار ضبط شده در تهران ۱۲۸۴و۱۲۹۱و سفر پاریس ۱۹۰۷)، حسینعلی خان نکیسای تفرشی (آثار ضبط شده  ۱۳۰۶ شمسی)، عبدالله دوامی (آثار ضبط شده در تفلیس/۱۹۱۴)،  ابوالحسن صبا۱(آثار ضبط شده سه تار و ضربی ویولن)، سیداحمدخان ۱(آثار ضبط شده روی صفحات سنگی، سال های ۱۲۸۴ و ۱۲۸۵ شمسی)، تار درویش خان (آثار ضبط شده در ۱۹۰۶-۱۹۰۹-۱۹۱۴)، آثار ضبط شده تصنیف از ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ شمسی و… از جمله آثار منتشر شده توسط این موسسه فرهنگی هنری است.
    سلمان سالک درپایان یادآور شد: این مجموعه بخشی از سال ها تحقیق و پژوهش روی موسیقی قدیمی ایرانی است که با گذشت زمان، رنگ فراموشی به خود گرفته و از یادها پاک شده اند که امیدوارم با استقبال خوب مخاطبان، انگیزه لازم برای ادامه راه و انتشار پانصد سی دی موسیقی قدیم ایران زمین فراهم شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=6902
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *