×
×

نشست خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

  • کد نوشته: 68692
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۱ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۲ دیدگاه
  • hot-topic-logoنشست رسانه‌ای سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شنبه ۱۱ بهمن‌ماه با حضور دبیر جشنواره، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و مدیران ستادی این رویداد هنری در تالار وحدت برگزار شد.
    +ارجمند: جشنواره موسیقی چشم‌انداز ندارد
    +ترابی: عنوان بین‌المللی برای جشنواره فجر اشتباه است

    نشست خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد
  • نشست خبری جشنواره موسیقی فجر

    نشست خبری جشنواره موسیقی فجر

    نشست رسانه‌ای سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شنبه ۱۱ بهمن‌ماه با حضور دبیر جشنواره، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و مدیران ستادی این رویداد هنری در تالار وحدت برگزار شد.

    دبیر اجرایی جشنوارهٔ موسیقی فجر در این نشست گفت: «بین‌المللی» بودن جشنوارهٔ موسیقی فجر صحیح نیست؛ آقای مرادخانی – معاون هنری وزیر ارشاد – هم سال گذشته به من گفت که لفظ «بین‌المللی» را از جشنواره حذف کنیم، اشتباه من بود که امسال هم جشنواره «بین‌المللی» است زیرا این لفظ غلط است.

    علی ترابی – دبیر اجرایی جشنوارهٔ موسیقی فجر – دربارهٔ جزییات این جشنواره اظهار کرد: جشنوارهٔ موسیقی فجر یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین جشنواره‌های منطقه‌ای است و شاید در دنیا، جشنواره‌ای با این قدمت زیاد نباشد. انتظار سی‌امین جشنوارهٔ موسیقی فجر زیاد است و به هر حال پس از ۳۰ سال برگزاری جشنواره ما باید به جایی رسیده باشیم. فکر می‌کنم جشنواره باید پوست‌اندازی کند، اما در ۳۰ سال گذشته، علاوه بر ضعف‌ها، خدمات زیادی هم داشته است. گروه‌های زیادی در این جشنواره شرکت کرده و روی پای خودشان ایستاده‌اند.

    او ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که جشنواره، از بدنهٔ موسیقی کشور جدا نیست و معضلاتی که در زمینهٔ موسیقی وجود دارد، به جشنواره هم سرایت می‌کند. فکر می‌کنم باید نگاه‌ها به موسیقی عوض شود. متأسفانه با این‌که بهره‌برداری‌ها از موسیقی زیاد است، اما در زمینهٔ حمایت، نگرش درستی وجود ندارد.

    رییس انجمن موسیقی ایران همچنین گفت: «نسلی دیگر» و «استعدادهای درخشان» از بخش‌های مهم جشنواره هستند و فکر می‌کنم در بخش «نسلی دیگر» آیندهٔ موسیقی ایران را خواهیم دید.

    دبیر اجرایی جشنوارهٔ موسیقی فجر دربارهٔ گروه‌های شرکت‌کننده، توضیح داد: در جشنوارهٔ سی‌ام، ۱۲۲۲ هنرمند در قالب ۹۲ سانس روی صحنه خواهند رفت و ما با ۵۷ هزار صندلی میزبان علاقه‌مندان خواهیم بود. در جشنواره، ۱۰۹ تک‌نواز حضور خواهند داشت و ۱۰۳ هنرمند خارجی نیز شرکت خواهند کرد.

    ترابی یادآوری کرد: در سال‌های اخیر، رامین صدیقی در بخش بین‌الملل ما را همراهی می‌کرد و متأسفانه نبودن او در جشنواره سی‌ام به ما لطمه زد. نباید از کنار نام رامین صدیقی راحت بگذریم، اما با این حال، گروه‌های بین‌الملل امسال قابل دفاع هستند.

    او دربارهٔ بودجهٔ جشنوارهٔ سی‌ام نیز توضیح داد: یک میلیارد تومان بودجه به ما ابلاغ شده است و فکر می‌کنیم، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز عواید حاصل از فروش بلیت باشد.

    در نشست خبری سی‌امین جشنوارهٔ بین‌المللی موسیقی فجر که صبح امروز (۱۱ بهمن‌ماه) در تالار وحدت برگزار شد، ترابی دربارهٔ غیبت استادان موسیقی، اظهار کرد: فکر می‌کنم بسیاری از استادان روحشان هم از میزان بودجهٔ جشنواره خبر نداشته باشد؛ اول باید این نکته را در نظر بگیریم که بزرگان می‌آیند به جشنواره اعتبار بدهند یا می‌آیند تا از جشنواره اعتبار بگیرند؟ می‌خواهم بگویم استادان باید در جشنواره شرکت کنند تا به جشنوارهٔ ما اعتبار بدهند.

    او معتقد است: جشنواره موسیقی فجر در این سال‌ها بیش از حد بزرگ شده و باید کمی هم کوچک‌تر شود و فقط گروه‌های درجهٔ یک به صحنه بروند.

    ترابی در عین حال گفت: من مطمئنم که اگر بخواهیم چنین تغییراتی را در جشنواره لحاظ کنیم، اولین کسانی که اعتراض می‌کنند، رسانه‌ها هستند، زیرا دربارهٔ بخش‌های بانوان، کودک و گروه‌های نواحی، چنین تجربه‌ای را داشته‌ایم.

    در ادامهٔ این نشست، دبیر جشنوارهٔ موسیقی فجر گفت: سی‌امین جشنوارهٔ موسیقی فجر از ۲۴ بهمن‌ماه تا یکم اسفندماه برگزار خواهد شد و سعی کرده‌ایم در بخشی مانند پاپ، گروه‌های خوبی شرکت کنند و آثار جدیدی را ارائه دهند.

    حسن ریاحی دربارهٔ ‌بخش بین‌الملل نیز توضیح داد: تعداد گروه‌های بین‌المللی، امسال بیشتر است و گروه‌های خوبی هم هستند. این در حالی است که رایزن‌های فرهنگی چند کشور مانند آلمان، اسپانیا و اتریش پیشنهادهایی به ما دادند و کمک‌هایی کردند تا هنرمندان این کشور‌ها در جشنواره شرکت کنند. البته جا دارد از رامین صدیقی تشکر کنم که در این سال‌ها لطف کرد و در کنار جشنواره بود.

    او ادامه داد: خبر خوب من، برای بخش رقابتی و بویژه آهنگسازی جشنواره است. امسال در بخش آهنگسازی، ۸۳ اثر شرکت کردند و ۱۳ پایان‌نامه نیز بررسی شدند. من به این جوان‌ها تبریک می‌گویم، زیرا در بخش آهنگسازی رشد خوبی داشتیم و پیشنهاد من تشکیل کانون موسیقی‌دانان جوان است. با آقای ارجمند هم در این‌باره صحبت کردیم تا بتوانیم به این آهنگسازان، کار سفارش دهیم.

    نشست خبری جشنواره موسیقی فجر

    نشست خبری جشنواره موسیقی فجر

    وی اظهار کرد: وقتی رپرتوآر موسیقی ایرانی را نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که آثار، کم است و این موضوع در زمینهٔ سمفونیک و آثار مجلسی احساس می‌شود. جوان‌ها از موسیقی ملی دور شده‌اند و باید تلاش کنیم این مشکلات حل شود.

    ریاحی همچنین گفت: در این سال‌ها، بیش از نیاز ما، جوان تحصیل‌کرده در رشتهٔ موسیقی به جامعه وارد شده که این خودش باعث مشکلات است و باید کانونی باشد که حمایت کند.

    دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که با وجود «کانون برگزیدگان فجر» و این‌که این کانون خدمات چندانی ارائه نکرده است، دلیل تشکیل «کانون موسیقی‌دانان جوان» چیست؟ توضیح داد: این موسسه در صورتی می‌تواند تشکیل شود که چند ارگان با ما همراهی کنند. وزارت ورزش و جوانان نیز باید کمک کند. من تا به حال ندیده‌ام که این وزارتخانه در زمینهٔ هنر، کاری انجام دهد. اگر انجمن موسیقی هم کمک کند این کار شدنی است.

    او اظهار کرد: من افراد خیری را می‌شناسم که می‌توانند کمک کنند تا چنین موسسه‌ای تشکیل شود و جوانان تحت پوشش آن قرار گیرند.

    در بخش دیگری از این نشست، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد – پیروز ارجمند – نیز اظهار کرد: امسال بودجهٔ جشنوارهٔ موسیقی فجر مانند بودجهٔ این جشنواره در سال ۱۳۷۶ است. منابع، بسیار محدود بود و باعث شد ما فعالیت‌هایمان را متوقف کنیم. البته امسال بخش‌هایی را تدارک دیده‌ایم که در جدول جشنواره نیستند.

    رییس جشنوارهٔ موسیقی فجر دربارهٔ برنامه‌های خارج از جدول، توضیح داد: همزمان با برگزاری اختتامیهٔ جشنواره، موسیقی ویژه‌ای در تالار وحدت اجرا خواهد شد که «زنگ موسیقی انقلاب» نام دارد. روز ۲۵ بهمن‌ماه نیز ارکس‌تر سمفونیک صداوسیما به رهبری نادر مرتضی‌پور روی صحنه می‌رود. همچنین من قطعه‌ای را به نام «پیامبر مهربانی» ساخته‌ام که شامل ترسیم چهرهٔ پیامبر معظم اسلام (ص) و هدیهٔ من به جشنوارهٔ فجر است. این اثر توسط علیرضا وکیلی‌منش خوانده شده است.

    او از اضافه شدن بخش «جشنواره جشنواره‌ها» خبر داد و گفت: امسال در گرگان، شیراز و تهران کارگاه برگزار خواهیم کرد و قصد داریم از کسانی که برای کشور نشان معتبر کسب کرده‌اند، تجلیل کنیم. امسال کارگاه آموزشی کُر هم داریم که با حضور یک معلم بین‌المللی در رشتهٔ آواز جمعی همراه است.

    وی بیان کرد: در بخش موسیقی نواحی نیز ۱۱ گروه شرکت می‌کنند که هشت گروه در جدول آمده‌اند و سه گروه نیز در بخش «جشنواره جشنواره‌ها» به صحنه می‌رود. امسال موفق به برگزاری جشنوارهٔ موسیقی نواحی نشدیم که دلیلش کمبود منابع مالی بود؛ اما طرح جدیدی برای این جشنواره داده‌ایم که به‌زودی ارائه می‌شود.

    او از برگزاری بخش عکس موسیقی نیز خبر داد و گفت: این بخش در سالن‌های اجرا با روی دیوار رفتن آثاری از عکاسان برجسته برگزار می‌شود. همچنین ناشران موسیقی در سالن‌های اجرا غرفه دارند.

    ارجمند ادامه داد: از ۲۸ بهمن‌ تا یکم اسفندماه، جشنوارهٔ سرود ایثارگران و شاهد کل کشور را در ساری برگزار می‌کنیم که در امتداد جشنوارهٔ موسیقی است.

    مدیرکل دفتر موسیقی دربارهٔ بخش بین‌الملل جشنواره نیز گفت: ‌ می‌خواستیم از کیتارو و شیلر برای حضور در جشنواره دعوت کنیم، اما کمبود منابع مالی این اجازه را نداد. دربارهٔ حضور ارکس‌تر سمفونیک عراق هم باید بگویم که عراق، دوست و همسایهٔ ما است و تعامل خوبی در این جشنواره با ما داشت. من دوست ندارم شما بگویید که چرا عراق در جشنواره شرکت کرده، بهتر است بپرسید چرا گروه‌های بیشتری در جشنواره حضور ندارند.

    وی افزود: ما در بخش بین‌الملل محدود شده‌ایم و فقط از هنرمندان کلاسیک دعوت می‌کنیم. در حالی که ظرفیت‌های بیشتری داریم.

    ارجمند در عین حال اظهار کرد: البته من برای حضور گروه‌ها در این بخش، تحقیقات زیادی کرده‌ام. بسیاری از هنرمندان مطرح نیز شرایط خود را برای حضور در این جشنواره دارند. مثلا تعدادی از هنرمندان می‌خواهند آب معدنی خاصی مصرف کنند یا حتی برند ماشینی را که می‌خواهند با آن تردد کنند، اعلام می‌کنند. آن‌ها استانداردهای خود را دارند و این در حالی است که بک‌استیج سالن‌های ما برای گروه‌های خارجی مناسب نیست.

    رییس جشنوارهٔ موسیقی فجر دربارهٔ حضور نداشتن استادان موسیقی که اعتبار جشنواره‌ها به‌شمار می‌روند در دورهٔ سی‌ام، گفت: بهتر است این سوال را از خانهٔ موسیقی هم بپرسید. این خانه به‌عنوان صنف، به ما پیشنهادهایی داده است. آن‌ها عضو شورای سیاست‌گذاری هستند، چرا خودشان در این جشنواره شرکت نکرده‌اند؟

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا فیلم جشنوارهٔ موسیقی فجر با وجود وعده‌های داده‌شده منتشر نمی‌شود؟ بیان کرد: برای انتشار این آثار مبانی حقوقی وجود دارد. ما باید از تک‌تک شرکت‌کنندگان جشنواره برای انتشار آثار مجوز می‌گرفتیم که خودش مکافات است؛ اما آثاری در آرشیو دفتر موسیقی وجود دارد و ما در حال پالایش آن‌ها هستیم و به‌زودی اتفاقاتی می‌افتد.

    ارجمند در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا گروه‌های راک در جشنواره حضور ندارند، توضیح داد: ما با لفظ‌های ممنوعه‌ای به نام رپ و راک مواجه هستیم؛ من خیلی تلاش کردم که بگویم این‌ها‌ بد نیست و خیلی‌ها هم با من مخالفت می‌کنند که چرا اصلا در این‌باره صحبت می‌کنم. جالب است بدانید خود اهالی موسیقی با این لفظ مشکل دارند. خیلی از موسیقی‌دان‌ها به من گفته‌اند چرا اسم رپ را آورده‌ای؟ آن‌ها همیشه اول خودشان مخالفت می‌کنند.

    او در پایان سخنانش گفت: جشنوارهٔ موسیقی فجر هنوز که هنوز است، اساسنامه و مانیفست ندارد. فکر می‌کنم آقای ریاحی در این سال‌ها معجزه کرده و به‌خوبی جشنواره را مدیریت کرده است!

    مدیر بخش «استعدادهای درخشان» جشنوارهٔ موسیقی فجر نیز در این نشست، گفت: استعدادهای درخشان، یک بخش ویژه برای جشنوارهٔ موسیقی فجر است. ۳۲ نفر در این بخش شرکت کردند و ما امسال ۲۴ اجرا داریم که تعدادشان خیلی بیشتر از سال گذشته است.

    اکبر محمدی توضیح داد: سطح گروه‌های امسال بالا است و می‌توانم بگویم که بسیار حرفه‌ای‌تر از سال گذشته هستند. امیدوارم از شرکت‌کنندگان در این بخش حمایت شود و آن‌ها بتوانند در فستیوال‌های بین‌المللی هم حضور پیدا کنند.

    مدیر بخش «نسلی دیگر» جشنوارهٔ موسیقی فجر نیز اظهار کرد: امسال چهارمین سال است که «نسلی دیگر» در جشنواره حضور دارد. امسال شاهد ۱۲ اجرا در این بخش خواهیم بود.

    امیرعباس ستایشگر توضیح داد: بخش «نسلی دیگر» جشنواره سه رویکرد اصلی دارد؛ نکته اول، مولف بودن موزیسین است که ایدهٔ مشخصی داشته باشد، دوم ریشه داشتن اثر در موسیقی دستگاهی ایرانی است و سوم، اجرای قابل قبول از‌‌ همان تألیف محسوب می‌شود.

    ستایشگر گفت: امسال برای جلوگیری از به تکرار رسیدن، تک‌نوازی، دونوازی و سه‌نوازی را هم در اجرا‌ها گنجانده‌ایم که انتخاب سالم‌تری داشته باشیم.

    او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا با وجود استعفایش در سال گذشته همچنان مدیر این بخش است، توضیح داد: ما در موسیقی دچار فرادستی هستیم. من آن زمان، حرفم این بود که خودمان به بخش‌های داخلی جشنواره جفا نکنیم و سنگ‌اندازی نداشته باشیم. مسألهٔ من در‌‌ همان چند روز جشنواره شروع شد و اعمال سلیقهٔ شخصی دلیل استعفایم بود؛ اما دوباره به جشنواره دعوت شدم و این، حُسن نیت برایم کافی بود. البته مشکلات سال گذشته نیز حل شدند.

    https://musiceiranian.ir/?p=68692
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *