×
×

پس از ۵ سال صبر

  • کد نوشته: 6782
  • شادروان موسوي
  • دوشنبه, ۴ام بهمن ۱۳۸۹
  • ۰
  • امین الله رشیدی از انتشار کتابش باعنوان «ایران در رهگذر زمان» در دولت نهم صرف نظر کرد و گفت: می خواستم این کتاب را به دوستانم علی تجویدی، پرویز یاحقی، پرویز مشکاتیان و… تقدیم کنم اما عمرشان کفاف نداد. حالا می ترسم عمر خودم نیز به سرآید و آروزی چاپ این کتاب را به گور […]

  • امین الله رشیدی از انتشار کتابش باعنوان «ایران در رهگذر زمان» در دولت نهم صرف نظر کرد و گفت: می خواستم این کتاب را به دوستانم علی تجویدی، پرویز یاحقی، پرویز مشکاتیان و… تقدیم کنم اما عمرشان کفاف نداد. حالا می ترسم عمر خودم نیز به سرآید و آروزی چاپ این کتاب را به گور ببرم.

    امین الله رشیدی(خواننده پیسکسوت) که کتاب «عطر گیسو» را پیش ازاین منتشر کرده است به خبرنگار ایلنا گفت: کتاب «ایران در رهگذر زمان» ادامه ی کتاب «عطر گیسو» بود که در زمان دولت اصلاحات منتشر شده است.

    وی افزود: متاسفانه هم اکنون پنج سال است که برای انتشار این اثر مکتوب که بخشی از تاریخ این سرزمین است؛ به وزارت ارشاد مراجعه می کنم اما دیگر از بهانه گیری های ممیزان ارشاد خسته شده ام و بر آن شده ام تا کتابم را با آن همه حذفیات غیرمنطقی که ارشاد قصد دارد در کتاب اعمال کند، دیگر منتشر نکنم.

    رشیدی درباره ی تعداد و کم و کیف موارد اصلاحی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: تعداد موارد حذفی نزدیک به ۸۰ مورد بوده است که بسیاری از آنها غیرمنطقی است. به همین دلیل منتشر نشدن کتاب بهتر از اصلاح این موارد است.

    این خواننده پیشکسوت؛ درباره ی بعضی از این موارد اصلاحی گفت: به فرض مثال؛ یک تابلو نقاشی اثر اکبر تجویدی(برادر علی تجویدی) با شعری از باباطاهر در کتاب آورده شد با این مضمون که: اگر دستم رسد بر چرخ گردون/ از او پرسم که این چون است و آن چون/ یکی را می دهی صد گون نعمت/ یکی را نان جو آغشته در خون» اما ممیزان ارشاد می گویند شعر باباطاهر باید از کتاب حذف شود.

    از دیگر موارد اصلاحی می توان به حذف عکس ابوالحسن خان صبا و دختر وی که پیانو می نوازد، حذف عکس بنده به همراه همایون خرم در انجمن فرهنگی آمریکا، حذف داستان رفت و آمدها به خانه بروجردی ها در کاشان که بارها در تلویزیون آن را روایت کرده ام، حذف برخی طنزها از مجله توفیق، حذف شعر «رقص کولی» سروده ی نصرت رحمانی، حذف روایت حاجی ها اثر ناصر خسرو و… اشاره کرد.

    این هنرمند که هم اکنون تهیه و انتشار یک آلبوم موسیقی را نیز در دست دارد، اظهار داشت: در این کتاب اشاره به سابقه ی استفاده از مواد مخدر در دوره های مختلف ایران داشته ام که گفته اند آن را نیز باید حذف کرد. همچنین شعری از سیف فرغانی که ۷۰۰ سال پیش درباره ی حمله ی مغول ها به ایران سروده شده نیز از موارد حذف در کتاب است.

    رشیدی افزود: من در نامه ای به مسئولان وزارت ارشاد تاکید کرده ام که این کتاب در ادامه ی کتاب «عطر گیسو» است که منتشر شده اما آنها به صراحت اعلام کردند که اگر در دوران ما بود آن کتاب نیز اجازه ی نشر پیدا نمی کرد!

    https://musiceiranian.ir/?p=6782
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *