×
×

برای ساخت حافظ به افغانستان و تاجیکستان نمی‌روم

  • کد نوشته: 6738
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱ام بهمن ۱۳۸۹
  • ۰
  • برای ساخت اپرای حافظ هزینه‌ای در حد سفر یک مربی فوتبال به آفریقای جنوبی و بازگشت وی یا دستمزد یک فوتبالیست درجه سه احتیاج است و با اینکه پیشنهادهایی از کشورهای فارسی‌زبان داشته‌ام اما دوست ندارم که اپرای حافظ را در تاجیکستان یا افغانستان تولید کنم. بهروز غریب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: برای […]

  • http://www.ilna.ir/uploads/1389-10-29/26.jpgبرای ساخت اپرای حافظ هزینه‌ای در حد سفر یک مربی فوتبال به آفریقای جنوبی و بازگشت وی یا دستمزد یک فوتبالیست درجه سه احتیاج است و با اینکه پیشنهادهایی از کشورهای فارسی‌زبان داشته‌ام اما دوست ندارم که اپرای حافظ را در تاجیکستان یا افغانستان تولید کنم.
    بهروز غریب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: برای ساخت اپرای حافظ از روشی که تاکنون عرف سینما و تئاتر نبوده است؛ استفاده کرده‌ام.
    وی افزود: در این راستا ۶۰ دقیقه موسیقی این اثر را با آهنگسازی امیر پورخلجی به صورت سمپل درآورده‌ایم که بعداز عقد قرارداد؛ آن را با یک ارکستر اروپایی ضبط می‌کنیم.
    این هنرمند افزود: دیگر مراحل این اپرا نیز در دست انجام است ازجمله اینکه طراحی عروسکی در مرحله‌ی نیمه است و طراحی لباس، نور، صحنه و … نیز کاملا انجام شده است.
    این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه تاکنون از شیوه‌ی ساخت سمپل برای اپراهای دیگر استفاده نکرده و انجام این کار منجر به پیشرفت کار شده است، خاطرنشان کرد: در آثار گذشته به دلیل اینکه آهنگساز در خارج از کشور زندگی می‌کرد؛ بیشتر از طریق تلفن و ایمیل با همدیگر در تماس بودیم و موسیقی اثر به صورت پارتیتور درمی‌آمد.
    وی ادامه داد: در این شیوه‌ی کاری ابتدای سمپل کلی اثر توسط آهنگساز و با مشورت کارگردان نوشته می‌شود و اگر در جایی نیاز به تصحیح بود؛ انجام می‌شود و بعد اثر به صورت پارتیتور در‌می‌آید و توسط ارکستر بزرگ ضبط می‌شود.
    غریب‌پور خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین نکات مثبت این شیوه این است که حتی بدون ضبط؛ کار با همان سمپل هم می‌توان مراحل ابتدایی تمرین را انجام داد.
    وی در این باره که چرا از ارکستر سمفونیک تهران برای ضبط موسیقی این اپرا استفاده نمی‌کند، گفت: نداشتن سالنی مناسب برای حضور ارکستر سمفونیک و ضبط همزمان در ایران؛ یکی از دلایل من برای ضبط این کار در خارج از کشور است. من اپرای مولوی و اپرای عاشورا را نیز در کی‌اف ضبط کردم.
    کارگردان اپرای عاشورا و مولوی درباره اینکه از چه اشعاری برای ساخت اپرای حافظ استفاده کرده است، گفت: درباره حافظ دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد ازجمله اینکه عده‌ای تفسیر کرده‌اند که اعتقادات حافظ به خاطر زمانه به اسلام سست بوده است. بعضی دیگر از تفاسیر حاوی این نکته است که وی در پیری یک خصوصیت داشته و در جوانی خصوصیات دیگری. اما من در ساخت اپرای حافظ سعی کردم که حافظ را آنگونه که شایسته مردم ایران است؛ نمایش دهم. یعنی حافظی که دروغ نمی‌گوید، از جهل به دور است و حافظی که مسلط به قرآن است و اسم زیبای حافظ به همین دلیل برای وی انتخاب شده است.
    بهروز غریب‌پور یادآور شد: تمام غزلیات حافظ که حاوی سجایای وی باشد را انعکاس دادم و برای درک بیشتر این موضوع از کتاب تماشاگه راز نوشته استاد مطهری استفاده کرده‌ام؛ البته از نظرات دکتر خانلری، قاسم غنی، زرین‌پور و غیره نیز استفاده کرده‌ام.
    این کارگردان تئاتر با تاکید بر این موضوع که دوست دارم اپرای حافظ را با کمک حامیان ایرانی بسازم، گفت: برای ساخت اپرای حافظ به هزینه‌ای در حد سفر یک مربی فوتبال به آفریقای جنوبی و بازگشت وی یا دستمزد یک فوتبالیست درجه سه نیازمندم. البته پیشنهادهایی نیز از کشورهای فارسی‌زبان برای ساخت اپرای حافظ داشته‌ام؛ اما اطمینان دارم که حافظ باید در ایران با کمک ایرانیان ساخته شود و من دوست ندارم که حافظ را در کشور تاجیکستان یا افغانستان تولید کنم.
    بهروز غریب پور در پایان گفت: امیدوارم مسئولان به این موضوع توجه کنند که حافظ متعلق به ایران است.

    https://musiceiranian.ir/?p=6738
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *