×
×

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان:

  • کد نوشته: 64216
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱ام آذر ۱۳۹۳
  • ۰
  • خبرگزاری میراث فرهنگی در خبری نوشت: در حالی شرع و علمای دین در مورد موسیقی بانوان و تک خوانی آنها در جمع آقایان، صدای زن را حرام دانسته اند که ماجرایی تازه دهان به دهان می چرخد؛ مجوز تکنوازی بانوان نیز به دشواری صادر می شود. گفته می شود در شرع تکنوازی بانوان هیچگاه محل […]

  • خبرگزاری میراث فرهنگی در خبری نوشت:
    تبلیغات

    تبلیغات

    در حالی شرع و علمای دین در مورد موسیقی بانوان و تک خوانی آنها در جمع آقایان، صدای زن را حرام دانسته اند که ماجرایی تازه دهان به دهان می چرخد؛ مجوز تکنوازی بانوان نیز به دشواری صادر می شود. گفته می شود در شرع تکنوازی بانوان هیچگاه محل اشکال نبوده است.

    در حالی موسیقی به عنوان رشته ای دانشگاهی در دانشگاه‌های سراسر کشور تدریس می‌شود که تفکیک جنسیتی برایش تعیین نشده است. با این حال در هنگام اجرای کنسرت‌ها و حضور در مجامع هنری، نوازندگی بانوان تولید دردسر می‌کند. اینها در حالی است که شرع و علما نیز راجع به اینکه نوازندگی بانوان اشکالی دارد یا خیر؟ صراحتا به این مساله اذغان داشته اند که تک خوانی بانوان می تواند مساله ساز باشد.
    حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اظهار نظری تازه هم گفته است: «برگزاری کنسرت های موسیقی به صورت هم نوازی، با حضور نوازندگان زن هیچ مشکلی ندارد و برای آن اجراها، مجوز صادر می شود. آنچه گاهی موانعی را ایجاد می کند، حضور زنان برای تکنوازی روی صحنه است که تاکنون در این راستا مجوزی صادر نشده است.»
    نوازندگی بانوان هیچگاه محل اشکال نبوده است
    حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با CHN درباره تکنوازی بانوان با حفظ شئونات در تالار ها و برنامه های مختلف می گوید: «تکنوازی با حفظ شئونات هیچگاه محل اشکال شرع و علما نبوده است. چطور شده که آقای نوش آبادی به عنوان سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرده که برای چنین گروه هایی مجوز صادر نمی کنند؟!»
    عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه می گوید: «از نظر شرعی، آنچه که همواره محل اشکال شرع و علما بوده، تک خوانی بانوان در جمع آقایان است. صدای بانوان نباید برای آقایان نامحرم اجرا شود، وگرنه نواختن با ابزارآلات موسیقی هیچگاه محل اشکال فقها نبوده است.»
    وی تاکید می کند: «تکنوازی بانوان با حفظ تمامی موارد جنبی همچون حجاب، پوشش و… اگر مفسده ای نداشته باشد بلااشکال است و بعید می‌دانم علما در این مورد اشکالی را مطرح کرده باشند.»
    به نظر می رسد این مساله در حالی مورد پرسش و اظهار نظر سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت که چندی پیش کنسرت گروه موسیقی عرفان در اصفهان به رغم حضور شرکت کنندگان، لغو شد. لغو شدن این کنسرت نیز با حضور شرکت کنندگان، تحت این عنوان بوده که خانمی نوازندگی را برعهده دارد.
    پیش تر و تحت اظهار نظر علما، تک خوانی بانوان در جمع آقایان نامحرم محل اشکال بوده است و این بار ماجرایی تازه دهان به دهان می چرخد، مجوزگروه هایی که در آنها خانم ها به صورت انفرادی نوازندگی می کنند، به سختی داده می شود. علما اما در این مورد با ارجاع به شرع، این مورد را به عنوان مساله ای که باید در مورد آن تصمیم گرفته شود، نمی دانند.
    موارد شبهه انگیز حرام نیست
    CHN پیش تر نیز گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت انجام داده بود و نظر این عالم دین را در مورد نوازندگی و تکنواری بانوان جویا شده بود.
    وی گفته بود: «ما واژه موسیقی در اسلام نداریم. موسیقی از موسیقاست و این یک واژه یونانی است، ایرانی و اسلامی نیست. آنچه در مباحث فقهی ما وجود دارد واژه غنا و نه موسیقی است که مورد بحث علما هم هست. در واژه غنا، کتب فقهی ما، ۱۲ نوع غنا ذکر کرده‌اند که از بین ۱۲ نوع غنا یکی حرام است و بقیه حرام نیستند. فتوای امام نیز در باب غنا این است که جایی که شبهه وجود داشته باشد، آن شبهه نیز حرام نیست. اما آنچه که مسلم باشد، جزو غناست و حرام است. با این مفهوم که صدا به گونه‌ای ارایه شود که فرد را به وجد و طرب بیاورد، آن صدا حرام است و غنا به حساب می آید. موارد شبهه انگیز موسیقی هم از دیدگاه امام خمینی (ره)، هیچگاه محل ایراد و اشکال و حتی حرام نبوده است.»
    https://musiceiranian.ir/?p=64216
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *