×
×

با همت دکتر حمید سفیدگر شهانقی

  • کد نوشته: 64109
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۹ام آبان ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • کتاب پژوهشی «موسیقی عاشیق های آذربایجان» اثر دکتر حمید سفیدگر شهانقی در سه فصل با موضوعات «کلیات هنر عاشیقی»،‌ «ادبیات عاشیقی» و «موسیقی عاشیقی» منتشر شد. در این کتاب ریشه های تاریخی و فرهنگی موسیقی عاشیقی و فرایند شکل گیری و تکامل آن در طول زمان بررسی شده است. هنر عاشیقی جزو غنی ترین و […]

  • کتاب پژوهشی «موسیقی عاشیق های آذربایجان» اثر دکتر حمید سفیدگر شهانقی در سه فصل با موضوعات «کلیات هنر عاشیقی»،‌ «ادبیات عاشیقی» و «موسیقی عاشیقی» منتشر شد.

    در این کتاب ریشه های تاریخی و فرهنگی موسیقی عاشیقی و فرایند شکل گیری و تکامل آن در طول زمان بررسی شده است.

    هنر عاشیقی جزو غنی ترین و مهم ترین شاخه ادبیات شفاهی ملل ترک، از جمله مردم آذربایجان است. این هنر در کشورهایی همچون ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، گرجستان و ارمنستان کامل ترین هنر مردمی محسوب می شود.

    این کتاب عاشیق های آذربایجان را هنرمندانی معرفی کرده که در شاعری، آهنگسازی و نوازندگی، خوانندگی و داستان سرایی استاد هستند و با ساز و آواز، اشعار و داستان هایشان در غم و شادی مردم شریک هستند.

    در بخشی از مقدمه کتاب درباره عاشیق ها آمده است: «عاشیق هنرمندی است که یک تنه تار و پود فرهنگ ملی و بومی قوم خود را در هم تنیده و از آن جامه ای فاخر پدید آورده است که با گذشت زمان، محافل علمی و آکادمیک جهان بیشتر به اهمیت آن پی می برند.»

    «موسیقی عاشیق های آذربایجان» شامل سه فصل است که خواننده در فصل اول آن با کلیاتی درباره هنر عاشیقی آشنا می شود و در فصل دوم نیز انواع شعر و داستان های عاشیقی مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی مبحث موسیقیایی هنر عاشیقی و همچنین نت نگاری های آن نیز در فصل سوم این کتاب گنجانده شده است.

    شایان ذکر است کتاب «موسیقی عاشیق های آذربایجان» در ۱۸۰ صفحه با تیراژ ۲۵۰۰ نسخه، قطع رقعی و قیمت ۸۹۰۰ تومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=64109
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *