×
×

گزارش از CHN

  • کد نوشته: 63972
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۸ام آبان ۱۳۹۳
  • ۰
  • ماجرایی تازه در راه است، مجوز برای گروه های موسیقی که در آن بانوان تکنوازی می کنند به سختی صادر می شود. حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد این مساله را در جمع خبرنگاران مطرح کرده است. نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش در جمع خبرنگاران راجع به مسایل مختلفی اظهارنظر کرده است. […]

    گزارش از CHN
  • ماجرایی تازه در راه است، مجوز برای گروه های موسیقی که در آن بانوان تکنوازی می کنند به سختی صادر می شود. حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد این مساله را در جمع خبرنگاران مطرح کرده است.

    نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش در جمع خبرنگاران راجع به مسایل مختلفی اظهارنظر کرده است. بیمه خبرنگاران، واکنش وزارت ارشاد به انتشار کتاب جعلی “زوال کلنل” در برخی از شهرستان ها، موانع حضور نوازندگان زن در کنسرت ها، صدور مجوز برای گروه های موسیقی زیرزمینی، مشکلات و موانع پیش روی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی و سیاست های کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مسایلی بودند که این مسوول در مورد آنها صبحت کرده است. با این حال به نظر می رسد شرع و علمای دین در مورد این مساله هیچگاه اظهارنظری منفی صادر نکرده اند. به گفته علما و شرع، آنچه همواره محل اشکال بوده، تک خوانی بانوان در جمع آقایان بوده است.

    حسین نوش آبادی درباره بیمه خبرنگاران گفته است: «بیمه خبرنگاران به تمامی مدیران و صاحبان امتیازهای مطبوعات و خبرگزاری ها واگذار شده، ما حق بیمه را پرداخت می کنیم و بر مبنای قانون جدید، هفته نامه ها ۱۲ نفر و روزنامه ها ۳۵ نفر را به ما معرفی کردند و ما حق بیمه آنها را پرداخت کردیم.»

    این صبحت های نوش آبادی در حالی مطرح می شود که افراد جدیدی که به مجموعه مطبوعات اضافه شده اند قادر به ثبت نام در سامانه و استفاده از خدمات بیمه ای وزارت فرهنگ و ارشاد نیستند.سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سیاست های کلی وزارت ارشاد، سیاست های این وزارتخانه را در چهارچوب های سیاست های کلان و راهبردی نظام می داند و گفته است: «حوزه فرهنگ، نیازمند مدیریت فرهنگی و برنامه ریزی هوشمندانه است. ما به مصونیت ها و نه محدودیت ها فکر می کنیم و به دنبال نشاط روانی در جامعه هستیم.»

    وی تاکید کرده است: «وزارت ارشاد به تمامی سلیقه ها احترام می گذارد اما برنامه هایش در چهارچوب های سیاست های کلی است.»

    نوش آبادی همچنین در مورد تکنوازی بانوان نیز نظرات کلی حاکم بر ارشاد را عنوان کرده ، او گفته است: «برگزاری کنسرت‌های موسیقی به‌صورت هم‌نوازی، با حضور نوازندگان زن، هیچ مشکلی ندارد و برای آن اجراها مجوز صادر می‌شود. آنچه گاهی موانعی را ایجاد می‌کند، حضور زنان برای تک‌نوازی روی صحنه است که تا کنون در این راستا مجوزی صادر نشده است.»

    این مقام مسوول همچنین درمورد مشکلات ارکسترها گفته است: «تمامی تلاش ما این است تا موانعی را که در این راستا وجود دارد برداریم و مساله ارکسترها به زودی برطرف می شوند.»

    پیش تر حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت در گفتگوی اختصاصی با CHN، صراحتا ۱۲ نوع غنا را برای موسیقی عنوان کرد و حتی موارد شبهه انگیز را نیز حرام ندانست. وی در بخشی از صبحت های خود به CHN گفته بود:« کتب فقهی ما، ۱۲ نوع غنا ذکر کرده اند که از بین ۱۲ نوع غنا یکی حرام است و بقیه حرام نیستند. فتوای امام نیز در باب غنا این است که جایی که شبهه وجود داشته باشد، آن شبهه نیز حرام نیست.»

    وی همچنین گفته است:« هیچ نگرانی وجود نداشته باشد چون موسیقی، نوازندگی و تدریس و آموزش آن هیچ اشکال شرعی ندارد. هر نوع موسیقی حرام نیست. موسیقی ای حرام است که لهو باشد. من به مدت ۱۰ سال در دانشگاه هنر بوده ام و بر کار هنر نظارت داشته ام، بحث کردیم و روی این موضوع کار علمی انجام دادیم، در همانجا هم خودم مقاله علمی را ارایه کردم ، نتیجه همان است که مطرح کردم. چیزی دیگری در مورد حرام بودن موسیقی وجود ندارد.»

    https://musiceiranian.ir/?p=63972
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *