×
×

انجمن موسیقی رقیبی جدی برای بخش خصوصی محسوب می‌شود

  • کد نوشته: 6352
  • شادروان موسوي
  • شنبه, ۱۱ام دی ۱۳۸۹
  • ۴ دیدگاه
  • خبرآنلاین- حمیدرضا عاطفی: فعالیت فرهنگی و هنری در هر جامعه ای نوعی خدمت فوق العاده وحرکتی انسان دوستانه ورای وظایف معمول اجتماعی و اقتصادی محسوب می​شود چرا که بازدهی هر گونه سرمایه گذاری در این بخش در مقایسه با دیگر بخش​های اقتصادی قابل مقایسه نیست. به همین دلیل در جوامع پیشرفته اغلب فعالیت​های فرهنگی همواره […]

  • خبرآنلاین- حمیدرضا عاطفی: فعالیت فرهنگی و هنری در هر جامعه ای نوعی خدمت فوق العاده وحرکتی انسان دوستانه ورای وظایف معمول اجتماعی و اقتصادی محسوب می​شود چرا که بازدهی هر گونه سرمایه گذاری در این بخش در مقایسه با دیگر بخش​های اقتصادی قابل مقایسه نیست. به همین دلیل در جوامع پیشرفته اغلب فعالیت​های فرهنگی همواره با حمایت​های دولتی مواجه می​شوند ؛ در این کشورها علاوه بر قانون​های مصرح درتسهیل امور فرهنگی، شرکت​ها و موسسات صنعتی پر سود نیز موظف هستند تا بخشی از مالیات خود را صرف حمایت از تشکل​های فرهنگی بکنند .

    در ایران هرچند که برخی مصوبات قانونی و فعالیت​های اجرایی در دو قوه مقننه و اجرائی در جهت حمایت از فعالیت​های فرهنگی صورت گرفته ،اما این​ها هنوز در مقابل موانع و مشکلات بزرگ امور فرهنگی بسیار اندکند.

    حال همه این موارد را به مشکل اساسی و حاد موسیقی که در دهه​های اخیر وجود داشته و برای همگان آشناست بیفزائید تا عمق ایثار و از خود گذشتگی فعالان و ناشران این بخش را بهتر لمس کنید.

    در این سالها بسیاری از شرکت​ها و موسساتی که در حوزه موسیقی فعالیت کرده​اند یا با ورشکستگی مواجه شده و عطای این کار را به لقای آن بخشیده​اند ویا با تغییر ماهیت و اهداف خود به کارهای غیر موسیقایی مشغولند و برخی نیز لنگ لنگان و صرفا با اتکا بر عشقی که به این هنر می ورزند تاب آورده و به امید بهتر شدن اوضاع روز را به شب و شب را به روز می​رسانند، اما به قول معروف نه تنها این صبر – که افشردن جان است- ثمری نمی​دهد بلکه متاسفانه هر روز از این باغ بری می​رسد.

    یکی از اقدامات و توجهات امور اجرائی کشور که از چندین سال پیش در جهت حمایت از بخش خصوصی صورت گرفته اجرای یک اصل مهم از قانون اساسی کشور(اصل ۴۴) در این زمینه است که با اجرای آن تصدی گری بخش دولتی را کاهش داده و امورجامعه را به خود مردم می سپارد.

    انجمن موسیقی ایران حدود بیست و چند سال پیش به عنوان بازوی اجرایی مرکز موسیقی وزارت ارشاد برای پرداخت حقوق و دستمزد نوازندگان ارکستر سمفونیک –  و بعدها ارکستر موسیقی ملی -برگزاری جشنواره​ها،  کارپردازی وامور اداری و مالی کارمندان مرکز موسیقی (دفتر موسیقی فعلی) واموری از این قبیل تاسیس شد . این انجمن تا اوایل دولت نهم  بیشترین انرژی و پتانسیل ستادی و اجرایی اش را در این بخش مصروف می​کرد و به اهداف و شرح وظایفش متعهد بود اما چند سالی است که با تغییر مدیریت در معاونت هنری ارشاد و انجمن موسیقی ، این انجمن به طور جدی و همچون یک شرکت خصوصی پای به میدان گذاشته و با برگزاری کنسرت​های سنتی و پاپ، فروش بلیت و سی دی ودیگر فعالیت​های اقتصادی در این حوزه به عنوان رقیبی جدی برای بخش خصوصی به میدان​ آمده است.

    این انجمن در حالی این کارها را انجام می​دهد که از بودجه وزارت ارشاد ارتزاق می​کند و مستظهر به امکانات وارتباطات حوزه صدور مجوز دفتر موسیقی است.

    این انجمن در چند سال اخیر علاوه بر ورود در حیطه اجرائیات و برگزاری کنسرت، دایره را بازتر کرده و همچون یک ناشررسمی آثار صوتی، آلبوم​های مختلفی منتشر می​کند که اخیرا به مناسبت انتشار ۷ عنوان آلبوم نیز مراسم رونمایی با حضور برخی مسئولان از جمله معاونت هنری در سالن رودکی برپا کرد.

    از سوی دیگر کاراین نهاد به جایی رسیده که برخلاف شرح وظایف و اهداف آشکارش- که علی القاعده می​بایست به عنوان یک اداره دولتی حرکت کند- همچون یک نهاد غیر دولتی به انتشار فرم​های عضویت -نظیرنهادهای مدنی که برپایه انتخابات شکل می​گیرد- به عضوگیری نیز پرداخته است.

    البته حضور و فعالیت هر نهادی در اعتلای هنر موسیقی و افزایش تولیدات و سرعت بخشیدن به جریان سالم موسیقی قابل ستایش و تقدیراست و مقصود این یادداشت نیز به هیچ وجه تحدید انجمن موسیقی و یا هر نهاد دیگری نیست که خدمتی به فرهنگ و هنر ایران می​کنند، بلکه منظور تذکری به مسئولان و متولیان امر به حمایت عادلانه و هدایت همه فعالان به یک رقایت سالم در شرایط برابر و همچنین بر اساس تعاریف مشخص شده است ؛طبعا اینگونه بی عدالتی​ها در نهایت به تکروی و فربه شدن یک بخش و حذف سلایق و دیدگاه​های متنوع دیگر فعالان هنر موسیقی منجر می​شود که به نفع هیچکس نخواهد بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=6352
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *