×
×

حقوق ترانه سراها پیگیری شود

  • کد نوشته: 63131
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۶ام آبان ۱۳۹۳
  • ۰
  • شاعر و ترانه سرای موسیقی پاپ ایران به مسئولان دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیشنهاد داد تا به منظور جلوگیری از شائبه های موجود مبنی بر کپی برداری محتوای آثار تولید شده توسط شاعران و ترانه سرایان، بانک اطلاعاتی برای ثبت ترانه‌ها تشکیل شود. زهرا عاملی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی و شعر […]

  • ۶۹۶۱۷۵شاعر و ترانه سرای موسیقی پاپ ایران به مسئولان دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیشنهاد داد تا به منظور جلوگیری از شائبه های موجود مبنی بر کپی برداری محتوای آثار تولید شده توسط شاعران و ترانه سرایان، بانک اطلاعاتی برای ثبت ترانه‌ها تشکیل شود.

    زهرا عاملی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی و شعر به خبرنگار مهر گفت: به طور حتم وقتی از ترانه‌سرایی که در عرصه کاری حضور مستمری دارد از شرایط و اوضاع موجود سوال کنید، فارغ از همه مشکلات و موانعی که ممکن است وجود داشته باشد، او شکایت چندانی نخواهد داشت. چراکه بیکار نیست و فعالیت پر رنگی دارد اما مشکل کار از اینجا آغاز می شود که ترانه‌سرایی که مشغول کارهای خوب است ولی چون در حوزه شعر و موسیقی به اصطلاح برند نیست، نمی تواند کارهای خود را معرفی کند و همین موجب می شود که او بگوید از شرایط راضی نیست.

    وی ادامه داد: خوشبختانه این فرصت برای من و تعدادی دیگر از همکاران به وجود آمده که بتوانیم فعالیت مستمری در عرصه ترانه سرایی داشته باشیم اما من تعدادی از شاعران و ترانه سرایان پیشکسوت و همچنین جوانی را می شناسم که با وجود سالها فعالیت در عرصه شعر و ترانه، هنوز بیمه مناسبی ندارند و نهاد یا مجموعه ای نیست که بتواند این عزیزان را بیمه کند. البته من از دوستان در خانه موسیقی که می دانم فعالیتهای خوبی را در این عرصه انجام داده اند، می خواهم تا در قالب بخشی مجزا پیگیر حقوق ترانه سراها برای موضوع بیمه آنها باشند که امیدوارم در صورت تحقق این روند شاهد تضمین آینده و پشتوانه این قشر از بدنه فرهنگ و هنر سرزمین‌مان باشیم.

    ترانه سرای کتاب «دوازده» تصریح کرد: شاید من در حال حاضر نیازی به بیمه و مسائلی از این دست نداشته باشم اما قطعا در آینده و طی چند سال آینده این موضوع حتما مورد توجه من قرار خواهد گرفت. بنابراین نمی توان به راحتی از موضوع فقدان بیمه در بین شاعران و ترانه سرایان عبور کرد. به همین جهت است که تاکید می کنم این موضوع بسیار مهمی است که باید پیگیری شود.

    ترانه سرای چندین قطعه از آثار تولید شده خوانندگان صاحب نام موسیقی پاپ طی سالهای اخیر در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سوالی مبنی بر کیفیت سامانه صدور مجوز ترانه و شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد که طی چند ماه گذشته توسط مدیریت این دفتر راه اندازی شده ، توضیح داد: اگر چه من برای صدور مجوز یکی از قطعات آلبوم جدید احسان خواجه امیری نزدیک به ۲ ماه در انتظار پاسخ شورا ماندم اما تاسیس این سامانه الکترونیکی صدور مجوز شعر و ترانه بد نیست. چرا که ترانه سرا در این شرایط است که می داند شعرش در چه مرحله ای از مجوز قرار دارد و لااقل در چه شرایطی قرار دارد. البته برای عیب یابی این سامانه نباید از من سوال کنید چرا که من بعد از خلق اثر، قطعه را به تهیه کننده و آهنگساز می دهم و آنها هستند که درگیر صدور مجوزها و مسائل آن می شوند به همین جهت تصور می کنم آنها بهتر می دانند عیب کار کجاست.

    عاملی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه ثبت رسمی آثار شاعران و ترانه سراها در یک مجموعه واحد بیان کرد: ای کاش این فضا به وجود می آمد که یک بانک اطلاعاتی رسمی زیر مجموعه خانه موسیقی، دفتر موسیقی وزارت ارشاد و یا هر نهاد دولتی و غیر دولتی مرتبط با شعر و ترانه تشکیل می شد که در آن تمامی اشعار تولید شده شاعران اعم از جوان و پیشکسوت در آنجا ثبت می شد. چرا که این روند موجب جلوگیری از بسیاری کپی کاری و مشکلاتی از این دست می شد.

    این ترانه سرا در پایان صحبتهای خود به تولید چند قطعه ترانه برای آلبوم های تازه ۲ خواننده مطرح موسیقی پاپ خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته در تولید آلبوم تازه مهدی یراحی و احسان خواجه امیری به عنوان ترانه سرا یک یا دوقطعه همکاری خواهم داشت. ضمن اینکه اخیرا نیز ترانه یک قطعه موسیقایی برای تیتراژ یکی از برنامه های شبکه دوم سیما به خوانندگی رامین عبداللهی را به پایان رسانده ام و امیدوارم به زودی نیز پخش شود. این در حالی است که اخیرا هم بعد از انتشار چاپ اول کتاب دوازده که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با استقبال خوبی هم مواجه شد به چاپ دوم رسیده و طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=63131
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *