×
×

گزارش از «ایسنا»

  • کد نوشته: 63105
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۶ام آبان ۱۳۹۳
  • ۰
  • این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر تخریب تالار “حافظ” و جایگزینی آن با یک مجتمع فرهنگی هنری شنیده می‌شود، زمزمه‌هایی که گرچه مطبوعاتی هم شده، اما توسط هیچ فرد مسئولی تایید یا تکذیب نشده است. گفته می‌شود به دنبال این تغییر، قرار است تالار «حافظ» که هنوز جزو سالن‌های تازه ساز به شمار می‌رود، خراب شود […]

  • ۱۴۱۵۱۸۸۴۱۶۴۱۳_۲۸این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر تخریب تالار “حافظ” و جایگزینی آن با یک مجتمع فرهنگی هنری شنیده می‌شود، زمزمه‌هایی که گرچه مطبوعاتی هم شده، اما توسط هیچ فرد مسئولی تایید یا تکذیب نشده است.

    گفته می‌شود به دنبال این تغییر، قرار است تالار «حافظ» که هنوز جزو سالن‌های تازه ساز به شمار می‌رود، خراب شود و به جای آن یک مجتمع فرهنگی هنری با چند سالن تمرین و اجرا جایگزین شود.

    اما جالب این جاست که این ایده به هیچ وجه تازه نیست و شکل‌گیری آن به حدود ۲۵ سال پیش و به دوره مدیریت دکتر علی منتظری در مرکز هنرهای نمایشی بر می‌گردد.

    محمد بهرامی مدیر روابط عمومی پیشین مجموعه تئاتر شهر که سال‌ها در عرصه تئاتر فعالیت داشته است، در این زمینه اطلاعات جالب توجه‌ای را ارائه کرد.

    او به ایسنا گفت: سال‌ها پیش در دوره مدیریت دکتر منتظری این طرح از جانب ایشان مطرح شد که فضای روبروی تالار وحدت به عنوان فضایی چند منظوره فرهنگی هنری بهره‌برداری شود. بر اساس طرحی که دکتر منتظری داشت، قرار شد در این فضا چند سالن اجرا (یک سالن اصلی و چند سالن دیگر)، چندین پلاتوی تمرین‌، یک بازار هنری‌ و چایخانه یا پاتوقی برای هنرمندان تئاتر ساخته شود. ضمن اینکه در کنار همه اینها،یک هتل یا مهمانسرا برای اقامت هنرمندان ساکن شهرستان‌ها‌ ساخته شود تا به این شیوه، هزینه‌های اسکان گروه‌های شهرستانی در جشنواره‌ها نیز کاهش پیدا کند.

    بهرامی ادامه داد: مطالعات این طرح انجام و سندهای توجیهی‌اش نیز آماده شد. طرح در وزارت ارشاد تایید شد و بودجه آن نیز در قالب طرح‌های عمرانی وزارتخانه به تصویب رسید، همچنان که ماکت آن نیز تهیه شد.

    او با اشاره به کلنگ‌زنی این بنا در همان دوره یادآور شد: کلنگ ساخت این بنا را آقای محمد خاتمی وزیر وقت ارشاد زد.این طرح نیز مانند تاسیس هنرستان موسیقی یکی از طرح‌هایی بود که در معاونت وقت هنری تصویب شده بود.از سوی دیگر همزمان با این طرح، طرح مهم دیگری نیز مبنی بر افتتاح تئاتر شهر در چهار استان به تصویب رسیده بود که به موجب آن قرار بود تئاتر شهر در چهار استان تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد راه‌اندازی شود اما متاسفانه تمام طرح‌های تئاتری ناکام ماند و به سرانجام نرسید و از میان تمام آن طرح‌های مصوب، فقط هنرستان موسیقی به سرانجام رسید.

    محمد بهرامی افزود: همان دوره ماکت این بنا نیز تهیه شد و تا همین چند سال‌ پیش در دفتر مدیر اداره کل هنرهای نمایشی وجود داشت، بنابراین ساخت مجتمع به جای تالار «حافظ» ایده تازه‌ای نیست بلکه ایده آن متعلق به دکتر منتظری است و اینها موضوعاتی است که باید ثبت شود.

    به گزارش ایسنا، تالار «حافظ» به عنوان یک سالن بلک باکس پاییز سال ۹۰ در فضای روبروی تالار وحدت مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این تالار از نظر آکوستیک مشکلات متعددی داشت به طوریکه تا مدت‌ها، صدای بیرون و خیابان همزمان با اجرای نمایش‌ها شنیده می‌شد. از سوی دیگر صندلی‌های این تالار نیز وضعیت نامطلوبی داشت و تماشاگران و هنرمندان تئاتر بارها گفته بودند این صندلی‌ها راحت نیست و تماشاگر را آزار می‌دهد.

    گفته می‌شود این تالار اردیبهشت آینده تخریب می‌شود تا به جای آن مجمتمع فرهنگی هنری ساخته شود اما معلوم نیست در ساخت این مجتمع از طرح مصوب دکتر منتظری استفاده می‌شود یا نه؟!

    https://musiceiranian.ir/?p=63105
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *