×
×

حسن ناهید: فقط آموزش حالم را خوب می‌کند

  • کد نوشته: 62728
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۶ام آبان ۱۳۹۳
  • ۰
  • حسن ناهید نوازنده و مدرس پیشکسوت موسیقی ایران که این روزها نوازندگی نی را در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌کند درباره وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها و استعداد جوانان توضیح داد. حسن ناهید از استادان و صاحب‌سبکان نوازندگی ساز نی در تشریح تازه ترین فعالیتهای خود در عرصه موسیقی توضیح داد: متاسفانه بعد از پشت سر گذاشتن […]

  • حسن ناهید نوازنده و مدرس پیشکسوت موسیقی ایران که این روزها نوازندگی نی را در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌کند درباره وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها و استعداد جوانان توضیح داد.

    حسن ناهید از استادان و صاحب‌سبکان نوازندگی ساز نی در تشریح تازه ترین فعالیتهای خود در عرصه موسیقی توضیح داد: متاسفانه بعد از پشت سر گذاشتن دو سکته ای که داشتم دیگر قادر به نوازندگی حرفه ای همچون سالهای گذشته نیستم اما در این مدت هیچ گاه ساکت نبودم و تلاش کردم با حضور در دانشگاه بتوانم تجربیات چند ساله ام در عرصه موسیقی را به جوانان علاقه مند فرهنگ و هنر این سرزمین انتقال دهم به همین دلیل است که با تمام مشکلاتی که بعد از بیماری داشتم اما همچنان حال خوبی دارم.

    وی ادامه داد: هم اکنون تمامی فعالیت‌هایم فقط مختص به تدریس نوازندگی نی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر است که واقعا شرایط خوبی است و از اینکه می بینیم آنها می توانند به راحتی با یک هنرمند از نسل گذشته ارتباط برقرار کنند و تجربیات گذشته او درک کنند آنچنان حس خوبی دریافت می کنم که برای انتقال آموزه های موسیقایی انگیزه ام را دو چندان می کند.

    حسن ناهید

    این نوازنده پیشکسوت نی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: یکی از نکات جالب توجهی که در این مدت به شدت من را شگفت زده کرده علاقه وافر هنرجویان و دانش آموختگان دختر به موسیقی سنتی ایرانی است. این نکته جالب توجهی است که در مقطع کارشناسی ارشد بیش از ۱۰ دانشجوی دختر هستند که متقاضی یادگیری نوازندگی ساز نی به عنوان یک ساز تخصصی هستند و این موضوع بسیار خوشحال کننده ای است که در میان هجوم سازهای غربی به کشورمان، هنرمندان و دانشجویانی هستند که همچنان به اصالت خود تاکید دارند.

    ناهید در پایان گفت: من روزگاری همراه با هنرمندان بزرگی چون پرویز مشکاتیان، فرامرز پایور و بسیاری از استادان مسلم موسیقی ایرانی روزگار خوبی را سپری می کردم اما حالا دیگر آنها در میان ما نیستند و امروز من و تعداد محدودی از هنرمندان نسل طلایی موسیقی ایرانی زنده ماندیم و در تنهایی هنری به کار خود ادامه می دهیم اما همین که وارد فضای دانشگاهی می شوم و علاقه و اشتیاق فراوان دانشجویان موسیقی برای شناختن دوره طلایی موسیقی ایرانی را می بینیم حال خوبی پیدا می کنم که واقعا توصیف آن سخت است.

    استاد حسن ناهید سال ۱۳۲۲ در کرمان متولد شد. او از سن ۱۰ سالگی به موسیقی علاقمند شد و ساز نی را به عنوان ساز تخصصی خود در عرصه موسیقی انتخاب کرد. ناهید اولین کسی است که پرده‌های نی را با نت موسیقایی تطبیق داد و باعث تسهیل و تسریع در روند آموزش این ساز شد.

    حسن ناهید

    به گفته بسیاری از کارشناسان موسیقی، او را می‌توان بزرگترین نوازنده نی در تاریخ معاصر موسیقی ایران دانست. استاد ناهید در ارکستری که با همکاری اسدلله ملک، منوچهر جهانبگلو، فرهنگ شریف محمودی خوانساری و  هنرمندان دیگر برنامه یی به نام “نوایی از موسیقی ملی”ترتیب یافته بود شرکت داشت. او برای شرکت در ارکستر رودکی که از هنرمندانی چون ابراهیم منصوری، حبیب الله بدیعی، علی تجویدی، احمد عبادی، اصغر بهاری، فرهاد فخرالدینی دعوت می‌شود و با این ارکستر همکاری می‌نماید. در سال ۱۳۴۱ توسط حسین قوامی به برنامه «گلها» دعوت می‌شود و همکاری خود را در این برنامه آغاز نموده و در فرهنگ و هنر نیز با ارکستر فرامرز پایور شرکت می‌ کند که بیست سال این همکاری ادامه می‌یابد.

    حسن ناهید برای شناساندن موسیقی سنتی و اصیل ایران، مسافرت‌هایی همراه با خوانندگانی چون حسین قوامی، محمدرضا شجریان، محمود محمودی خوانساری و عبدالوهاب شهیدی به کشورهای مختلف داشته و در برنامه‌هایی با عنوان کنسرت سازهای ملی ایران شرکت کرده‌است.

    https://musiceiranian.ir/?p=62728
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *