×
×

عظیمی‌نژاد،آهنگساز مجموعه تلویزیونی «چار دیواری»:

  • کد نوشته: 621
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۷ام فروردین ۱۳۸۹
  • ۰
  • آهنگساز مجموعه تلویزیونی چار دیواری معتقد است که در ساخت موسیقی این مجموعه تلویزیونی بییشترین توجه خود را به معرفی ظرفیت‌های با ارزش سازهای بومی و موسیقی نواحی ایران معطوف کرده است .

  • آهنگساز مجموعه تلویزیونی چار دیواری معتقد است که در ساخت موسیقی این مجموعه تلویزیونی بییشترین توجه خود را به معرفی ظرفیت‌های با ارزش سازهای بومی و موسیقی نواحی ایران معطوف کرده است .

    «آریا عظیمی نژاد» در گفت و گو با خبرنگار شهر در مورد شیوه جدیدی که در آهنگسازی مجموعه طنز «چار دیواری» به کار گرفته است،توضیح داد:وقتی آقای مقدم به عنوان کارگردان پیشنهاد ساخت موسیقی این مجموعه را به من داد،واقعا دست و دلم لرزید؛زیرا همه اهالی موسیقی به این نکته واقف هستند که آهنگسازی مجموعه‌های کمدی کار بسیار دشواری است،زیرا این گونه آثار همواره نیازمند به کارگیری یک فرم و قالب تازه هستند،چون در غیر این صورت به ورطه تکرار می‌افتند. وی ادامه داد:به همین دلیل من شرایط ساخت این کار را به شرطی قبول کردم که بتوانم یک اثر قابل دفاع را برای مخاطبان ارائه دهم. وی در مورد قالب جدیدی که در آهنگسازی این مجموعه تلویزیونی انجام گرفته،افزود:یک شب قبل از خواب بود که به صورت کاملا ناگهانی به یاد سازهای دهل و سرنا افتادم و فکر کردم این سازهای محلی که بیشتر به موسیقی نواحی ایران تعلق دارند و تا کنون کمتر اتفاق افتاده کاربردهای دیگری داشته باشند،می‌توانند ترکیب اولیه یک اثر موسیقیایی تلویزیونی را تشکیل بدهند. آهنگساز موسیقی متن فیلم «میم مثل مادر» تصریح کرد:با این ذهنیت اولیه به سازهای مهجور دیگر چون بالابان هم رسیدیم و موسیقی این اثر را ساختم. عظیمی نژاد با تقدیر از نوازندگانی که در این اثر وی را یاری دادند،گفت:با حضور این نوازنده‌های خوب و ارزنده بود که توانستم این سازهای مهجور – که تاکنون کمتر اجازه خود نمایی در عرصه‌های غیر از موسیقی نواحی داشته‌اند – را وارد یک فضای مستقل و البته تلفیقی کنم و ظاهرا توانسته رضایت مخاطبان را فراهم کند. اهنگساز مجموعه تلویزیونی «چار دیواری» در ادامه پیرامون تیتراژ پایانی هم گفت : آن چیزی که شما در تیتراژ پایانی می‌بینید نتیجه دو دلی‌ها و شک و تردیدهایی بود که من را به خلق این قالب ریتمیک کمک کرد. وی افزود:اتودهای زیادی برای این قسمت از موسیقی مجموعه زده شد،حتی در مواردی به خود می‌گفتم،اگر بخواهم با ریتم شش هشتم وارد مرحله ساخت بشوم از فضا و مرز کارهایی که تاکنون تولید کرده‌ام،خارج می‌شومف اما بالاخره به این نتیجه رسیدم که باید خود سانسوری را کنار بگذارم و به این نکته که می گویند ریتم شش هشتم یک ریتم سخیف و بی ارزش در موسیقی است به هیچ عنوان توجه نکنم و موسیقی‌ای را بسازم که بتواند در با ارزش‌ترین شکل ممکن،موسیقی غنی کشورم را به مردم معرفی کند. عظیمی نژاد با انتقاد از روندی که بسیاری از آهنگسازان به شیوه‌های عربی و ترکیه‌ای دست به تولید آثار ریتمیک می‌زنند،ادامه داد:با مشورت‌های زیادی هم که یا «پویا نیک‌پور» به عنوان خواننده تیتراژ داشتیم به این نتیجه رسیدیم که کار ما به هیچ عنوان غلط نیست و ما به نوعی موسیقی کشور خود را ترویج کرده‌ایم. وی تصریح کرد:شاید بسیاری از دوستان به ما بگویند که ما کار سخیفی را انجام داده‌ایم و با این کار ارزش خود را پایین آورده‌ایم،اما آنچه که شما از این موسیقی شنیدید اعتماد و دوستی و البته ایمانی بود که می‌توانستیم در یک اثر در خور توجه ارائه دهیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=621
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *