×
×

عظيمي‌نژاد،آهنگساز مجموعه تلويزيوني «چار ديواري»:

  • کد نوشته: 621
  • 06 آوریل 2010
  • 0
  • آهنگساز مجموعه تلويزيوني چار ديواري معتقد است كه در ساخت موسيقي اين مجموعه تلويزيوني بييشترين توجه خود را به معرفي ظرفيت‌هاي با ارزش سازهاي بومي و موسيقي نواحي ايران معطوف كرده است .

  • آهنگساز مجموعه تلويزيوني چار ديواري معتقد است كه در ساخت موسيقي اين مجموعه تلويزيوني بييشترين توجه خود را به معرفي ظرفيت‌هاي با ارزش سازهاي بومي و موسيقي نواحي ايران معطوف كرده است .

    «آريا عظيمي نژاد» در گفت و گو با خبرنگار شهر در مورد شيوه جديدي كه در آهنگسازي مجموعه طنز «چار ديواري» به كار گرفته است،توضيح داد:وقتي آقاي مقدم به عنوان كارگردان پيشنهاد ساخت موسيقي اين مجموعه را به من داد،واقعا دست و دلم لرزيد؛زيرا همه اهالي موسيقي به اين نكته واقف هستند كه آهنگسازي مجموعه‌هاي كمدي كار بسيار دشواري است،زيرا اين گونه آثار همواره نيازمند به كارگيري يك فرم و قالب تازه هستند،چون در غير اين صورت به ورطه تكرار مي‌افتند. وي ادامه داد:به همين دليل من شرايط ساخت اين كار را به شرطي قبول كردم كه بتوانم يك اثر قابل دفاع را براي مخاطبان ارائه دهم. وي در مورد قالب جديدي كه در آهنگسازي اين مجموعه تلويزيوني انجام گرفته،افزود:يك شب قبل از خواب بود كه به صورت كاملا ناگهاني به ياد سازهاي دهل و سرنا افتادم و فكر كردم اين سازهاي محلي كه بيشتر به موسيقي نواحي ايران تعلق دارند و تا كنون كمتر اتفاق افتاده كاربردهاي ديگري داشته باشند،مي‌توانند تركيب اوليه يك اثر موسيقيايي تلويزيوني را تشكيل بدهند. آهنگساز موسيقي متن فيلم «ميم مثل مادر» تصريح كرد:با اين ذهنيت اوليه به سازهاي مهجور ديگر چون بالابان هم رسيديم و موسيقي اين اثر را ساختم. عظيمي نژاد با تقدير از نوازندگاني كه در اين اثر وي را ياري دادند،گفت:با حضور اين نوازنده‌هاي خوب و ارزنده بود كه توانستم اين سازهاي مهجور – كه تاكنون كمتر اجازه خود نمايي در عرصه‌هاي غير از موسيقي نواحي داشته‌اند – را وارد يك فضاي مستقل و البته تلفيقي كنم و ظاهرا توانسته رضايت مخاطبان را فراهم كند. اهنگساز مجموعه تلويزيوني «چار ديواري» در ادامه پيرامون تيتراژ پاياني هم گفت : آن چيزي كه شما در تيتراژ پاياني مي‌بينيد نتيجه دو دلي‌ها و شك و ترديدهايي بود كه من را به خلق اين قالب ريتميك كمك كرد. وي افزود:اتودهاي زيادي براي اين قسمت از موسيقي مجموعه زده شد،حتي در مواردي به خود مي‌گفتم،اگر بخواهم با ريتم شش هشتم وارد مرحله ساخت بشوم از فضا و مرز كارهايي كه تاكنون توليد كرده‌ام،خارج مي‌شومف اما بالاخره به اين نتيجه رسيدم كه بايد خود سانسوري را كنار بگذارم و به اين نكته كه مي گويند ريتم شش هشتم يك ريتم سخيف و بي ارزش در موسيقي است به هيچ عنوان توجه نكنم و موسيقي‌اي را بسازم كه بتواند در با ارزش‌ترين شكل ممكن،موسيقي غني كشورم را به مردم معرفي كند. عظيمي نژاد با انتقاد از روندي كه بسياري از آهنگسازان به شيوه‌هاي عربي و تركيه‌اي دست به توليد آثار ريتميك مي‌زنند،ادامه داد:با مشورت‌هاي زيادي هم كه يا «پويا نيك‌پور» به عنوان خواننده تيتراژ داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه كار ما به هيچ عنوان غلط نيست و ما به نوعي موسيقي كشور خود را ترويج كرده‌ايم. وي تصريح كرد:شايد بسياري از دوستان به ما بگويند كه ما كار سخيفي را انجام داده‌ايم و با اين كار ارزش خود را پايين آورده‌ايم،اما آنچه كه شما از اين موسيقي شنيديد اعتماد و دوستي و البته ايماني بود كه مي‌توانستيم در يك اثر در خور توجه ارائه دهيم.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *