×
×

«حسین نور شرق» در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» عنوان کرد:

  • کد نوشته: 62055
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۷ام مهر ۱۳۹۳
  • ۰
  • hot-topic-logoگروه موسیقی «فراق» به خوانندگی حسین نور شرق و سرپرستی، نوازندگی و آهنگسازی پژمان اختیاری در کنسرواتواری چایکوفسکی مسکو، به اجرای کنسرت می‌پردازد.
    +پوستر این کنسرت

    «حسین نور شرق» در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» عنوان کرد:
  • پوستر کنسرت

    پوستر کنسرت (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: گروه موسیقی «فراق» به خوانندگی حسین نور شرق و سرپرستی، نوازندگی و آهنگسازی پژمان اختیاری در کنسرواتواری چایکوفسکی مسکو، به اجرای کنسرت می‌پردازد.

    حسین نورشرق، مشاورِ مرکزِ فرهنگِ موسیقایی مللِ کنسرواتواری چایکوفسکیِ مسکو که علاوه بر خوانندگی در این گروه، آهنگسازی برخی قطعات و تصانیف انتخابی را نیز بر عهده دارد، در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» با اشاره به موضوع فوق اعلام کرد: «این کنسرت در تاریخ یکشنبه ۱۹ اکتبر ۲۰۱۴ (امشب – ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۳) در این مرکز برگزار می‌گردد. قطعات بر سروده‌هایی از بنده و بهمن رافعی و در دستگاه‌های چهارگاه، نوا و شور ارائه خواهد شد.»

    نور شرق در توضیح شمه‌ای از جزئیات و عملکردهای این مرکز فرهنگی در ۱۰ سال اخیر افزود: «قریب به یک دهه است که در بخش مطالعات غیر اروپایی، اتفاقات ارزنده و قابل توجهی در زمینه فرهنگ و هنر، در کشور روسیه و تحدیداٌ این مرکز رخ داده است که بعید می‌دانم پوشش خبری و اطلاع رسانی چندانی در این زمینه و علی الخصوص در ایران صورت گرفته باشد، هر ساله شاهد ۴ اتفاق در این مجموعه هستیم که در قالب ۳ فستیوال و یک سمپوزیوم ارائه می‌گردد. کنفرانس‌های حائز اهمیتی با عناوین و مباحثی قابل تأمل در سال‌های پیش برگزار گردیده که مربوط به کُهن الگوهایِ آواییِ اقوام هند و اروپایی بوده است. گروه‌های متعددی از کشورهایی چون آمریکای لاتین، اروپا، خاورمیانه و شرق دور در این فستیوال‌ها و گردهمایی‌ها حضور داشته و در سال اولِ برگزاری، بخش ایرانی، یکی از جدی‌ترین بخش‌های این همایش‌ها به شمار می‌آمد. از هنرمندان و صاحبنظران شناخته شده‌ای نیز دعوت به عمل آمده که در این میان می‌توان به حضور براگجر طهماسبیان تنها بازماندهء مورخوانان کرمانشاه و محمدرضا درویشی نوازنده و آهنگساز سر‌شناس موسیقی ایرانی اشاره کرد. زنده یاد طهماسبیان متأسفانه در تابستان امسال در گذشت. وی در آبان ۱۳۹۱ اجرایی خاطره انگیز را در این مجموعه از خود به ودیعه گذارد. محمدرضا درویشی نیز در این تاریخ به سخنرانی پیرامون ذکرهای گواتیِ منطقهء بلوچستان و در دوره‌ای دیگر به بررسی تصانیفِ عبدالقادر مراغه‌ای پرداخت. ایشان همچنین خارج از این محدوده به ضبط دو سمفونی از آثار خود نیز در مسکو پرداخته‌اند. این فعالیت‌ها تنها نمونه‌ای از اجرا‌ها و اقدامات مختلف فرهنگی و هنری این مرکز می‌باشد.»

    این خواننده درادامهٔ صحبت‌هایش از برنامه‌های در نظر گرفته شده در فستیوال سال جاری عنوان کرد: «سمپوزیومی که برای امسال در نظر گرفته شده است، تحت عنوان «نقشهء موسیقی جهان» در حال برگزاری ست. این بار دکتر اردشیر صالح‌پور، (کارگردان تئا‌تر، نویسنده، پژوهشگر و…) کنفرانس خواهد داشت. این کنفرانس با محتوا و فضایی کاملاٌ علمی پیش خواهد رفت و به کنکاش‌ها و تفحص‌های اساسی در خصوص فاکتورهای موسیقی و دیگر شاخه‌های هنری خواهد پرداخت. فضاهایی که متأسفانه به ندرت در محافل هنری و موسیقایی امروز اتفاق می‌افتد.»

    وی درباره جزئیات کنسرت هم افزود: «ما در سالن رخمانینُف به روی صحنه می‌رویم و همچنین گروهی از قزوین، در سالن تئا‌تر اِسفیرایِ مسکو به اجرای تعزیه خواهد پرداخت. بعد از اجرای تعزیه، در یک جلسه نقد و بررسی، مشترکاٌ با جناب صالح‌پور در ارتباط با جنبه‌های دراماتیک و شاخصه‌های تعزیه، به عنوان هنری که در خود الگوهایِ آواییِ کهنِ ایرانی را تا به امروز حفظ کرده است به بحث و بررسی می‌پردازیم، دیگر مباحث این همایش در دیگر روز‌ها و توسط دیگر گروه‌ها به اجرا درمی آید.»

    شایان ذکر است که پژمان اختیاری (آهنگساز- سنتور)، آرش مشتاقی (تار)، نوا سلیمانی (عود)، سهیل صادقی (کمانچه)، حسین خوش چهره (نی)، محمد جمشیدی (تنبک) و نبیل یوسُف شریداوی (دف) دیگر اعضای گروه موسیقی «فراق» می‌باشند.

    https://musiceiranian.ir/?p=62055
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *