×
×

پس از وقفه‌ای سه ساله

  • کد نوشته: 6142
  • شادروان موسوي
  • دوشنبه, ۶ام دی ۱۳۸۹
  • ۰
  • نشریه تخصصی “مقام موسیقایی” به‌عنوان نخستین کتاب فصلنامه موسیقی در ایران در کتاب فروشی‌های سراسر کشور عرضه شد. به گزارش سرویس فرهنگ‌وهنر برنا، رضا مهدوی مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری و سردبیر نخستین کتاب فصلنامه “مقام موسیقایی” در این باره گفت: این نشریه قبل از این به صورت ماهنامه “مقام موسیقایی” منتشر می‌شد اما […]

  • نشریه تخصصی “مقام موسیقایی” به‌عنوان نخستین کتاب فصلنامه موسیقی در ایران در کتاب فروشی‌های سراسر کشور عرضه شد. به گزارش سرویس فرهنگ‌وهنر برنا، رضا مهدوی مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری و سردبیر نخستین کتاب فصلنامه “مقام موسیقایی” در این باره گفت: این نشریه قبل از این به صورت ماهنامه “مقام موسیقایی” منتشر می‌شد اما پس از وقفه‌ای حدود سه سال و با هماهنگی‌های لازم و بررسی‌های بسیار به این نتیجه رسیدیم، این مجله برای مخاطب در قالب یک مرجع تخصصی استفاده شود.

    وی افزود: به همین منظور از این پس هرفصل، “مقام موسیقایی” به صورت یک کتاب – فصلنامه، با شمارگان پنج‌هزار نسخه منتشر و در کیوسک‌های روزنامه فروشی و کتاب فروشی‌ها عرضه شد.

    مهدوی ادامه داد: دایره مخاطبان را در این نشریه به اهل محدود کرده‌ایم و برای بالاتر بردن سطح کیفی و متفاوت شدن نشریه نسبت به دوره‌های گذشته آن، مقالات ارائه شده در این کتاب –فصلنامه را به صورت فوق تخصصی  با هشتاد درصد تألیف کار کرده‌ایم زیرا مخاطب این دوره، متخصصان، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

    سردبیر این کتاب- فصلنامه به سرفصل های تصویب شده مقام اشاره کرد و گفت: در این دوره نخستین مطلب درباره رابطه موسیقی و ادبیات است که به “موسیقی در تذکره الاولیاء عطار” و “خیز و موسیقار زن در معرفت” پرداخته شده است.

    وی ادامه داد: “سکوت و سکون” عنوان مطلبی است از علیرضا مشایخی که به رابطه موسیقی و گرافیک پرداخته است.”کنسرتو برای فیلم ساز و سازهای زهی نگاهی بر موسیقی فیلم درقرن بیستم”، “سینما موسیقی ست” از محمدرضا اصلانی هم مطالب بعدی فصل نامه “مقام موسقایی”است که به رابطه موسیقی و سینما می پردازند. در همین رابطه فرهاد بامداد با احمد پژمان؛موسیقی دان و سهراب حسینی هم با محمد رضا درویش گفت و گو کرده اند.

    این پژوهشگر موسیقی خاطر نشان کرد: در بخش موسیقی و نقاشی با علیرضا مشایخی درباره “ایده تقابل نقاشی و موسیقی” گفت و گو شده است. همچنین “مورفولوژی پرفورمنس” از سینا صدقی به ارتباط موفولوژی و پرفورمنس می‌پردازد.

    مهدوی اضافه کرد: “تجرید و ترکیب” از مهدیه میدانی به رابطه موسیقی و خوش نویسی، “موسیقی فلسفه” از اسماعیل و یحیی شعبانی به فلسفه موسیقی پرداخته اند. “موسیقی و زبان: یک قطعه” هم مقاله ای است از تئودور آدورنو که با ترجمه نشمیل مشتاق آمده است.

    مدیرکل مرکز موسیقی حوزه هنری اذعان داشت: “موسیقی و جامعه در قرن بیستم” مقاله ای است از جورج لوکاچ، ارنست بلاخ و تئودور آدورنو و رابرت لیلینفلد با ترجمه سعید لبافان درباره فلسفه موسیقی است.

    وی در مورد بخش موسیقی و کاریکاتور در “مقام موسیقایی” یادآور شد: در بخش “موسیقی و کاریکاتور” پرونده‌ای درباره کامبیز درم‌بخش آمده که توکا نیستانی، حسین صافی، حسن کریم زاده، هادی حیدری، محمدهادی دانش درباره این هنرمند یادداشت نوشته‌‌اند، در آخر هم سهیل حسینی و طاها ذاکر با او گفت و گو کرده اند.

    سردبیر این کتاب- فصلنامه در مورد بخش هنرهای تجسمی و موسیقی در این کتاب افزود: سید علی رضا میرعلی نقی در مقاله “گفتن آن چه که با کلام ممکن نیاید”، به رابطه موسیقی و عکاسی پرداخته است.

    وی اضافه کرد: “آکوستیک و طراحی ادیتوریوم ها” از حسن آزاد، “پیوند الهام و روش” از الساندرا کاپانا با ترجمه اشکان صالحی، “معماری، موسیقی منجمد” آنه آمادور با ترجمه فرنوش فره جی، “پلی فونی فضایی، معماری مجازی براساس موسیقی یوهان سباستین باخ” از پیتر کریستنسن و مارک اوریل اشنابل ترجمه نشمیل مشتاق آخرین مطالب فصل نامه “هنر موسقایی” است که به رابطه موسیقی و معماری پرداخته است.

    یادآور می شود هیات تحریریه علمی کتاب فصلنامه مقام موسیقایی را مجید کیانی، احمد پژمان، علیرضا مشایخی، شاهین فرهت، محمدرضا درویشی، رضا مهدوی و سید علیرضا میرعلینقی عهده‌دار هستند.

    همچنین این شماره از کتاب فصلنامه مقام موسیقایی به دبیری سهراب حسینی و با همکاری اشکان خمسه‌پور، فرهاد بامداد، نکیسا رامتین، سهیل حسینی، مازیار تهرانی و امیر رحمانی همراه یک لوح فشرده صوتی و تصویری به با بهای ۵۴۰۰ تومان به چاپ رسیده و در کتاب فروشی‌ها عرضه شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=6142
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *