×
×

آغاز برگزاری آکادمی موسیقی هزارصدا در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران

  • کد نوشته: 61319
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۴ام مهر ۱۳۹۳
  • ۰
  • جلسه اول از سری دوم بخش پاپ آکادمی هزار صدا، شنبه دوازدهم مهرماه ۹۳ در فرهنگسرای نیاوران با مدیریت و اجرای آرش نصیری برگزار شد.
    +گزارش مفصل متنی موسیقی ایرانیان از این مراسم را در ادامه بخوانید

    آغاز برگزاری آکادمی موسیقی هزارصدا در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران
  •  هزار صدا

    هزار صدا

    موسیقی ایرانیان – سحر احمدی: جلسه اول از سری دوم بخش پاپ آکادمی هزار صدا، شنبه دوازدهم مهرماه ۹۳ در فرهنگسرای نیاوران با مدیریت و اجرای آرش نصیری برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، این برنامه که قرار بود راس ساعت پنج آغاز شود، با تاخیر همراه بود. طبق معمول پس از پخش قرآن و سرود ملی، جلسه با پخش کلیپی کوتاه و خوشامد گویی آرش نصیری به حضار و میهمانان و همچنین عذر خواهی بابت تاخیر پیش آمده، جلسه آغاز شد. نصیری علت تاخیر پیش آمده را، هم زمانی با کنسرت آریا عظیمی نژاد بعد از برگزاری این برنامه و آماده سازی صحنه و وسیستم صد برای دو برنامه پشت سر هم اعلام کرد و سپس از مهرداد نصرتی به عنوان کارشناس آهنگسازی و تنظیم، زهرا عاملی کارشناس ترانه و امید حاجیلی در جایگاه کارشناس آواز دعوت کرد که روی صحنه حاضر شوند. وی در معرفی کارشناسان این برنامه گفت:«مهرداد نصرتی یکی از قوی ترین موزیسین هاست که همه ی ما با آثارش خاطره داریم، زهرا عاملی یکی از بهترین ترانه سراهای نسل جدید ترانه سرایان امروز است و امید حاجیلی خواننده و موزیسینی ست که با سبک متفاوتش جایگاه خاصی در موسیقی دارد. ما البته امید حاجیلی را بیشتر به عنوان نوازنده، آهنگساز و خواننده می شناسیم و این بار با وجه دیگری از او آشنا می شویم. او فوق لیسانس موسیقی، استاد دانشگاه و یکی از باسوادترین موزیسین های امروز ایران است.»

    سپس به جهت تاخیر پیش آمده اعلام کرد که برنامه را فشرده تر پیش خواهد برد و با معرفی اولین شرکت کننده بر اساس حروف الفبا؛ افشین آوید که آلبوم سکانس را در کارنامه ی خود دارد، روی صحنه آمد.

    مهرداد نصرتی به نگه داشتن ریتم و راحتی او روی استیج اشاره کردو درباره ی کلیت اجرای وی ابراز رضایت کرد.

    زهرا عاملی از عبارات تکراری و کلمات قدیمی و تعابیر دم دستی ترانه ی اثر که نوشته ی آرش مسعودی بود، انتقاد کرد و ترانه را متوسط رو به ضعیف ارزیابی کرد.

    امیدی حاجیلی هم از لحن و تنالیته ی خوب، بیان قشنگ و رنگ صدای بی تقلید وی تعریف کرد و نکته ی منفی او را در کنترل تحریر ها توسط حرکت دادن سر، برشمرد.

     هزار صدا

    هزار صدا

    دومین شرکت کننده سجاد بازاج بود که پس از اجرای او حاجیلی از عدم وضوح در بیان کلمات وی ایراد گرفت و معتقد بود که بازاج باید روی تحریرها، نفس گیری، و رعایت آداب صحنه کار کند.نگه داشتن ریتم در حد متوسط و کوک درست نبود… .

    عاملی به ترانه سرای کار، شهاب شهرزاد اشاره کرد و گفت؛ از شهاب شهرزاد کارهای بهتری شنیده ام و اگرچه این ترانه نسبت به ترانه ی قبلی بهتر بود؛ اما واژه آرایی حروف “ق” و “ز” را در این کار نمی پسندم و استفاده از کلماتی مثل نصیب و نصیبی زیبا نیست.

    مهرداد نصرتی درباره ی ملودی کار ( ساخته ی مرتضی لطفی) گفت؛ تلفیق شعر و موسیقی به خصوص در ابتدای کار خوب نیست، تنظیم به فراخور ملودی، خوب نبود و در کل این آهنگ مناسب شما نبود. وی به نحوه ی بیان حروف “سین و شین” اشاره کرد و از خواننده خواست که روی بیان و تلفظ خود کار کند.

    اجرای مهرشاد حیدری، نوجوان سیزده ساله ، میان برنامه ای بود که با استقبال زیاد مخاطبین مواجه شد. مهرشاد حیدری دو آهنگ از آثار حامی را خواند که در آهنگ دوم خود او نوازندگی پیانو را نیز انجام داد ، امید حاجیلی بابت پرورش این استعداد به
    خانواده ی وی تبریک گفت.

    پس از اجرای وی آرش نصیری از کنسرت همین هفته ی امید حاجیلی در دوبی گفت و از سبک خاص، شاد و در عین حال غیر سطحیاو را تحسین کرد و گفت قطعا حاجیلی هم می توانست مثل خیلی از خواننده های دیگر که فقط دنبال کارهای عاشقانه غمگین هستند کار کند اما با توجه به دانش و شناختی که دارد، خلا را وجود آهنگهای شاد دید و سبکش را بر این اساس انتخاب کرد و رشد داد.»

    در این بخش، زهرا عاملی که خود علاوه بر ترانه سرا، مجری توانایی ست، محمد علی بهمنی، اهورا ایمان، خانم سلیمی، حامد صوفی پور و سعید کریمی را به عنوان میهمان برنامه معرفی کرد.

    پس از این میان برنامه ،حضار به تماشای اجرای سومین شرکت کننده؛ مرتضی بحیرایی نشستند که میان اجرای وی سیستم صوتی دچار مشکل و صدا قطع شد . البته بحیرایی با وجود قطع موسیقی به خواندن ادامه داد و توانست ریتم را نگه دارد.

    نصرتی نیز به حفظ ریتم توسط وی اشاره کرد، به تنظیم کار امتیاز متوسط داد و معتقد بود که ملودی با شعر هماهنگ نیست. اما اجرای خواننده را در کل خوب معرفی کرد.

    عاملی درباره ترانه گفت؛ تهموث پورشیرمحمد از پیشکسوت های ماست که در حق ایشان و آثارشان کم لطفی شده. ترانه سالم است، فقط گاهی از نظر وزنی مشکلات کوچکی دارد.شاعر بودن در وجود تهمورث شیرمحمد هست اما در این کار “آن”ِ شاعرانه کمتر اتفاق افتاده است.ته مایه های عارفانه ی ترانه نیز جذاب است و در کل ترانه ای متوسط است.

    حاجیلی به ریتم خوب وی بالاترین نمره را داد و از رنگ صدای وی تمجید کرد وایراد وی را منقبض کردن صورت، در هنگام خواندن، دانست و گفت وسعت صدایش چندان بالا نیست.

    اجرای مهرشاد انصاری میان برنامه ی دیگری بود که آرش نصیری آلبوم او به نام “یه آرزو” را معرفی کرد که به زودی منتشر خواهد شد. انصاری ترانه ی خاطره انگیز پرویز مقصدی با ترانه ایرج رزمجو به نام “حسود” را اجرا کرد که یا دست زدن و همراهی حضار مواجه شد.

     هزار صدا

    هزار صدا

    انصاری از آرش نصیری و تلاش و زحمت بی منت وی برای موسیقی نیز تشکر کرد.

    پس از این میان برنامه زهرا عاملی بار دیگر به معرفی میهمانان دیگری پرداخت و از حضور و همراهی آقایان؛ سجادی، کتابدار، منبتی (سردبیر موسیقی ما) ، امید جامع و تقدسی (از مجریان قدیمی تلویزیون) تشکر کرد. آرش نصیری نیز از فروغ بهمن پور(روزنامه نگار و نویسنده ی تاریخ موسیقی) به عنوان یکی از پیشکسوت های خودش نام برد.

    شرکت کننده ی بعدی مرتضی پالیزی بود که قطعه ای شاد را با تنظیم شایان کریمی و ترانه ای از محمد کاظمی خواند. میان اجرای مرتضی پالیزی نیز بار دیگر صدا و موسیقی قطع شد، و پالیزی بار دیگر از ابتدا ترانه ی خود را خواند که به دلیل شاد بودن موزیک، حضار با دست زدن وی را همراهی کردند.

    مهرداد نصرتی از آهنگ سازی بی علم برخی از خواننده ها گله کرد و تاکید نمود که آهنگسازی یکی از بخش های مهم تولید یک آهنگ است. وی این موسیقی را چیزی شبیه به بسیاری دیگر از این نوع موسیقی دانست و گفت ؛ کاش ملودی های جدیدی در موسیقی شش و هشت بشنویم، تنظیم بهتر از ملودی شما بود و ساز ویلون در کار به خوبی نواخته شده. عاملی تاکید کرد که ترانه ی خوب هم از محمد کاظمی شنیده ولی این ترانه ی خوبی نیست. ترانه ای که برای ملودی ریتمیک نوشته می شود، باید متفاوت و ساده تر باشد اما این بدان معنا نیست که ترانه سطحی و سهل نوشته شود و باید در عین سادگی دارای عمق و بار معنایی بهتری نسبت به این باشد.

    حاجیلی به لزوم صداسازی برای وی اشاره کرد و تلاش بیش از حد نیاز پالیزی برای برقرار کردن ارتباز با مخاطب را نقد کرد. رنگ صدای ایشان را متعلق به خود خواننده دانست اما اضافه کرد که لحنش گاهی به خواننده های دیگر نیز نزدیک می شود.

    پاکان خواننده ی دیگری بود که پس از پالیزی به اجرا پرداخت.اجرای قطعه ی بی وحشت با ترانه ای از مرجان زنگنه و ملودی شهاب مضفری و تنظیم انوشیروان تقوی، با تشویق حاضرین مواجه شد.

    عاملی ترانه ی زنگنه را بهتر از ترانه های دیگری که امروز شنیده معرفی کرد و در عین حال به دو گانگی زبانی ریز مثل استفاده از کاشکی و ای کاش اشاره کرد و ایراد دیگر را چنین بیان کرد که؛ ترانه بسیار خوب شروع می شود اما ادامه ی آن به قدرت ابتدا نیست. کلیت ترانه نسبتا خوب است و نمره ی قابل قبولی می گیرد.

    نصرتی از ملودی کار تعریف کرد و گفت ماندن جمله اول در ذهن، قوت کار است.هنرمندانه و حرفه ای و مرتب ملودی سازی شده و تنظیم با ملودی هماهنگ است.

    حاجیلی نیز گفت؛ همه چیز دز صدای شما و آهنگ خوب بود، زمان آلبوم دادن شماست. موفق باشید.

    پس از این اجرا، آرش نصیری از سورپرایز برنامه اش گفت که هیچ خبری از آن قبلا داده نشده بود! و با این پیش زمینه اعلام کرد فرزندزنده یاد ناصر عبداللهی در سالن حضور دارد که با تشویق گسترده حضار همراه بود. وی سپس اعلام کرد که نامی عبداللهی قرار است روی صحنه اجرا کند و از او دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید. حضور نامی عبداللهی روی صحنه با تشویق و استقبال حاضرین مواجه شد.رامین عبداللهی هم که خود خواننده و آهنگساز است، نامی را به عنوان نوازنده ی گیتار همراهی کرد.

     هزار صدا

    هزار صدا

    نامی عبداللهی ابتدا آهنگی جنوبی با ترانه ای از ابراهیم منصفی و سپس آهنگ راز ناصر عبداللهی را در حالی اجرا کرد که حاضرین ترانه را همراه وی می خواندند. مهرداد نصرتی آهنگ ساز این اثر نیز نامی را در خواندن همراهی کرد.

    محمد شیرازی شرکت کننده ی دیگری بود که ترانه ای از صدف صادقی با تنظیم و ملودی مرتضی لطفی را اجرا کرد.

    حاجیلی بیشترین نمره را به وسعت صدای او داد اما تاکید کرد که با وجود وسعت صدای خوبتان لزومی ندارد اینگونه از وسعت صدای خود استفاده کنید. اگر می خواهید به بیزینس قضیه نگاه کنید سبک خواندن تان را تغییر دهید. نفس گیری تان از شش است و این تنها نکته منفی در خواندن شماست.

    عاملی ترانه این آهنگ را بهترین ترانه امروز نام برد و از تصویرها و ترکیب های تازه آن تعریف کرد.

    نصرتی در تایید حرفهای حاجیلی گفت ملودی و تنظیم خوب بود اما بیشتر شبیه به کارهای تلویزیونی است.

     بردیا صابری آخرین شرکت کننده ی این جلسه بود که اجرای وی به دلیل کمبود زمان به جلسه ی بعد موکول شد.

    سپس آرش نصیری به معرفی معروف ترین آثار اهورا ایمان پرداخت و از آلبوم آماده او سخن گفت و سپس حاضرین را به شنیدن ریمیکس و تنطیم مجدد شده آهنگ «گله دارم » از اهورا ایمان دعوت کرد که قبلا در فضای مجازی منتشر شده و این بار با با تنظیم علیرضا ظریف آماده شده بود.

    پایان بخش اجراهای برنامه اجرای خواننده باسابقه مهرداد شهسوار زاده بود که به عنوان خواننده مهمان به برنامه دعوت شده بود. وی به اجرای قطعه ای از آلبوم در دست انتشارش پرداخت.

    نصیری در انتها بار دیگر از تاخیر در شروع برنامه عذرخواهی کرد و از کارشناسان برای اعلام نظر کارشناسی دعوت کرد.

    در پایان بر اساس نظر کارشناسان، افشین آوید نفر سوم، محمد شیرازی نفر دوم و پاکان نفر اول و برگزیده برنامه معرفی شدند.

    در نظر سنجی مردمی پاکان و شیرازی با رای نزدیم به هم اول شدند. در انتهای برنامه لوح هایی به عنوان یاد بود توسط محمد علی بهمنی به کارشناسان این جلسه، اهدا شد.

    آکادمی هزار صدا دومین و چهارمین شنبه ی هر ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد می شود و دومین شنبه هرماه به موسیقی پاپ و چهارمین شنبه هم به موسیقی اصیل ایرانی اختصاص خواهد داشت. برنامه بعدی هزارصدا، شنبه ۲۶ مهر است و در آن کارشناسان مطرح موسیقی ایرانی کار خوانندگان جوان موسیقی ایرانی را تحلیل خواهند کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=61319
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *