×
×

بیش از پنج ماه از بیماری حسین دهلوی می‌گذرد

  • کد نوشته: 6005
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱ام دی ۱۳۸۹
  • ۰
  • حسین دهلوی ازجمله آهنگسازان بزرگ موسیقی ایران؛ این روزها سخت بیمار است. حسین دهلوی(آهنگساز) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: طی این مدت فقط شاگردانم و هرازگاهی اهالی رسانه‌ جویای احوالم بودند اما هیچیک از مسئولان حتی از تلفن کردن به من هم دریغ کرده‌اند. دهلوی که به سختی صحبت می‌کند، افزود: متاسفانه در این […]

  • حسین دهلوی ازجمله آهنگسازان بزرگ موسیقی ایران؛ این روزها سخت بیمار است.
    حسین دهلوی(آهنگساز) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: طی این مدت فقط شاگردانم و هرازگاهی اهالی رسانه‌ جویای احوالم بودند اما هیچیک از مسئولان حتی از تلفن کردن به من هم دریغ کرده‌اند.
    دهلوی که به سختی صحبت می‌کند، افزود: متاسفانه در این جامعه و این شرایط، گویا فقط باید یک هنرمند از میان ما برود تا قدر او را بدانیم. شیوه‌ی مرده پرستی دیرگاهی است که دل هرمندان ما را به درد آورده است.
    این آهنگساز خاطرنشان کرد: در این شرایط که موسیقی روحوضی و دسته‌ی چهارم؛ جامعه‌ی هنرمندان و دلسوزان این کشور را نگران کرده است اما گویا مسئولان هم یادشان رفته است که اگر رسمی از موسیقی هست بواسطه‌ی همین اساتید به‌نام است که درحال حاضر یا مریض احوال هستند یا کنج عزلت گزیده‌اند.
    خالق اجرای بیژن و منیژه با تاکید بر اینکه حرف‌هایش دیگر شنونده‌ای ندارد‎، اینگونه سخن‌ خود را به پایان برد: یک زمانی کسی خواب است و زمانی دیگر، کسی خودش را به خواب زده است. هوشیاری برای کسی که خودش را به خواب زده غیرممکن است اما کسی که خواب رفته است، دوباره بیدار و هوشیار خواهد شد.
    حسین دهلوی از صاحب نظران و آهنگسازان موسیقی معاصر ایران، در ۷ مهر ماه ۱۳۰۶ در تهران زاده شد. وی موسیقی را از کودکی نزد پدر آغاز کرد و در ادامه، نوازندگی موسیقی ایرانی را در مکتب استاد ابوالحسن صبا و «هارمونی» و «کنترپوان» را نزد حسین ناصحی فراگرفت. دهلوی پس از فراغت از تحصیل در رشته آهنگسازی مدتی ریاست هنرستان موسیقی ملی و زمانی هم رهبری ارکستر شماره یک هنرهای زیبایی کشور یعنی ارکستر صبا را عهده‌دار بود.
    یکی از آثار قابل توجه دهلوی «اپرای مانی و مانا» از ساخته‌های دهلوی در سال ۷۹ است که به خاطر غیرممکن بودن خواندن زن در این اپرا در ایران به صورت غیرقابل اجرا مانده‌است. در بخشی از اپرا دزدی، بره یک دختر کوچک را می‌رباید و دخترک که صاحب بره بوده؛‌ به جنگل می‌رود و آواز می‌خواند.
    از دیگر کارهای حسین دهلوی می‌توان به این موارد اشاره کرد: دئوی سنتور در سه‌گاه، سبکبال در شور برای ارکستر، شورآفرین در ابوعطا برای ارکستر، چهارنوازی مضرابی اصفهان، کنسرتینو برای سنتور و ارکستر، فانتزی برای تار و ارکستر، سوئیت بیژن و منیژه (بر اساس اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی) برای ارکستر زهی، فانتزی برای گروه تمبک و ارکستر و همچنین قطعه سرباز برای آواز گروهی.

    https://musiceiranian.ir/?p=6005
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *