×
×

سیاست جدید فرهنگسرای نیاوران برای کنسرت بانوان:

  • کد نوشته: 5945
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳۰ام آذر ۱۳۸۹
  • ۰
  • چندی پیش خبری مبنی برای توقف اجراهای بانوان در تالار وحدت در ایلنا منتشر شد که این خبر با تکذیب روابط عمومی بنیاد رودکی همراه شد اما اکنون تقریبا بعداز چند ماه شاهد هستیم که اداره‌ی اماکن جلوی یک سانس از کنسرت ارکیده را گرفته و گروه ژیوار در صبح روز اجرا توانست به زحمت […]

  • چندی پیش خبری مبنی برای توقف اجراهای بانوان در تالار وحدت در ایلنا منتشر شد که این خبر با تکذیب روابط عمومی بنیاد رودکی همراه شد اما اکنون تقریبا بعداز چند ماه شاهد هستیم که اداره‌ی اماکن جلوی یک سانس از کنسرت ارکیده را گرفته و گروه ژیوار در صبح روز اجرا توانست به زحمت مجوز اماکن را بگیرد.
    به گزارش خبرنگار ایلنا، کنسرت موسیقی بانوان از آغاز اجراهای خود در سال ۷۶؛ همواره در تالار وحدت برگزار شده است اما این اجراها در سالهای اخیر با گله‌مندی‌های زیادی همراه بوده است. ازجمله این گلایه‌ها این بود که برخی اجراهای بانوان در شان تالار وحدت نیست و باید اجراهای مناسبی برای چنین سالنی تدارک دیده شود.
    شاید روزی که منتقدان؛ سرگرم سبک سنگین کردن کم و کیف اجراهای موسیقی بانوان بودند، هرگز فکر نمی‌کردند که تب تند این انتقادهای گزنده؛ منجر به دستوری شود که کوچ اجباری بانوان را از تالار وحدت به فرهنگسرای نیاوران درپی داشته باشد.
    در این شرایط؛ مشکلاتی که این‌بار برسر اجرای موسیقی بانوان در فرهنگسرای نیاوران پیش آمد؛ نگاه‌ها را به‌جای مکان برگزاری کنسرت، معطوف به موانع اجرای موسیقی بانوان کرد. اما این موانع درنهایت به کنسل شدن سانس دوم کنسرت ارکیده حاجی وندی منجر شد و در هفتم آذر؛ در آخرین لحظات و درحالیکه مخاطبان بلیت‌های کنسرت را در دست داشتند و پشت درب‌های سالن اجتماع کرده بودند، کنسرت لغو شد. اگرچه این گروه؛ دو اجرای خود را چندی بعد با وجود مشکلات فراوان برگزار کرد.
    روند این اتفاقات؛ در شرایطی است که قوانین وزارت ارشاد صراحتا اعلام کرده؛ اجراهای موسیقی در سالن‌های زیر ۵۰۰ نفر نیازی به مجوز اداره‌ی اماکن ندارد. این همه درحالی است که ظرفیت سالن فرهنگسرای نیاروان تقریبا نصف این رقم یعنی ۲۶۰ نفر است و این بدان معناست که چنین کنسرت‌هایی بدون داشتن مجوز اماکن می‌تواند برگزار شود.
    ارکیده حاجی وندی درباره‌ی دلایل لغو یک سانس از کنسرت خود این‌گونه گفت: به‌دلیل عدم آگاهی مدیر فرهنگسرای نیاوران(محمدجعفر صافی؛ مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران) از شرایط جدید اداره اماکن برای برگزاری کنسرت‌ها در فرهنگسرای نیاوران و همچنین در نتیجه‌ی عدم‌هماهنگی‌های بموقع ایشان و حراست دفتر موسیقی با مسوولان اماکن، درنهایت اداره‌ی اماکن به‌عنوان ظلع سوم مثلث ناهماهنگی‌ها وارد عمل شد و عملا برابر اجرای کنسرت ایستاد.
    البته این شرایط برای گروه موسیقی ژیوار نیز به صورتی دیگر پیش آمد چراکه اجراهای دو روزه‌ی این گروه نیز با مشکلاتی همراه بود. شیخ‌الاسلام اعتقاد دارد: بهتر است متولیان موسیقی در وزارت ارشاد اسلامی قبل از تصمیم درباره‌ی اجرای بانوان، با فرهنگسرای نیاوران هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دادند تا این ناهماهنگی منجر به بهم خوردن کنسرت گروه ارکیده و دلهره از به صحنه رفتن برای گروه من نشود.
    خواننده و سرپرست گروه ژیوار می‌گوید: متاسفانه بعداز اتخاذ تصمیم جدید وزارت ارشاد مبنی براینکه بانوان دیگر در تالار وحدت اجرا نداشته باشند و در فرهنسگرای نیاوران به صحنه بروند؛ هیچ هماهنگی لازمی در این زمینه صورت نگرفت. در همین راستا؛ اداره‌ی اماکن با گروه موسیقی ارکیده برخورد غیرفرهنگی انجام داد و این کار منجر به بهم خوردن کنسرت این گروه در دو سانس شد.
    این خواننده خاطرنشان شد: دو روز قبل از کنسرت به من اعلام شد که باید از اداره‌ی اماکن مجوز بگیرم.؛ این درحالی است که باتوجه به سابقه‌ی اجرایی گروه بانوان در تالار وحدت و عدم نیاز به مجوز اداره‌ی اماکن؛‌ این اتفاق برای اولین بار رخ می‌داد. با این حال مسئولان فرهنگسرای نیاوران با برخوردهای خوب خود؛ تخفیف‌هایی به گروه ارائه دادند.
    محمدرضا انصاری(مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران) در پاسخ به این پرسش که باتوجه به قانون جدید بنیاد رودکی مبنی بر اینکه گروه‌های درجه دو و سه دیگر نمی‌توانند در تالار وحدت کنسرت برگزار کنند و باید به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند و اینکه در قانون ذکر شده اجرا در سالن‌هایی با ظرفیت کم نیازی به مجوز اداره‌ی اماکن ندارد، آیا بازهم شاهد بروز چنین مشکلاتی خواهیم بود یا خیر، می‌گوید: برای این موضوع تمام هماهنگی‌های لازم با اداره‌های ذیربط صورت گرفته است. این نوید را به دوستان هنرمند می‌دهیم که دیگر مشکلاتی از این قبیل نخواهیم داشت.
    وی افزود: البته باتوجه اینکه این قانون یک قانون جدید است؛ متاسفانه یکسری ناهماهنگی پیش آمد که بهتر بود پیش نمی‌آمد.
    درادامه هنگامه اخوان که خود یکی از منتقدان برنامه‌های ضعیف و تکراری بانوان در تالار وحدت بود و هم‌اکنون به همراه محمد سریر، داوود گنجه‌ای، هادی منتظری و آیوازیان در شورای ارزشیابی تالار وحدت مسئولیت دارد، می‌گوید: همیشه می‌گفتم بانوان باید برنامه‌های بهتری که در شان تالار وحدت باشد؛ داشته باشند اما هیچوقت نباید چنین ناهماهنگی‌هایی اجرای موسیقی در تالارهای دیگر را تحت‌الشعاع خود قرار دهد‎.
    وی می‌افزاید: این موضوع را در شورای ارزشیابی تالار وحدت مطرح خواهم کرد و آن را با مدیر بنیاد رودکی نیز درمیان خواهم گذاشت؛ تا دیگر شاهد برخوردهایی از این دست نباشیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=5945
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *