×
×

به همراه انتشار یک کتابچه

  • کد نوشته: 5940
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳۰ام آذر ۱۳۸۹
  • ۰
  • محمد منتشری؛ ردیف‌های استاد اسماعیل مهرتاش را بعداز انتشار تبدیل به نت و آوانویسی می‌کند. محمد منتشری(خواننده پیشکسوت) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر گفت: نت‌نویسی این مجموعه بسیار کار می‌برد؛ البته باکمک شاگردهایم این مجموعه تا یکسال جمع خواهندکرد. این خواننده پیشکسوت همچنین از انتشار یک کتابچه به همراه سی دی‌های […]

  • محمد منتشری؛ ردیف‌های استاد اسماعیل مهرتاش را بعداز انتشار تبدیل به نت و آوانویسی می‌کند.
    محمد منتشری(خواننده پیشکسوت) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر گفت: نت‌نویسی این مجموعه بسیار کار می‌برد؛ البته باکمک شاگردهایم این مجموعه تا یکسال جمع خواهندکرد.
    این خواننده پیشکسوت همچنین از انتشار یک کتابچه به همراه سی دی‌های ردیف استاد اسماعیل مهرتاش خبر داد و خاطرنشان کرد: در این سی دی یک بیوگرافی از خودم به همراه بیوگرافی از استاد مهرتاش و همچنین دیگر خصوصیات مکتب مهرتاش گنجانده شده است.
    وی ادامه داد: همچنین در این کتاب یک مصاحبه‌ی تخصصی که دکتر ساسان فاطمی آن را انجام داده‌اند نیز منتشر خواهد شد. در این مصاحبه درباره مکتب مهرتاش خصوصیت‌های آوازی مهرتاش در ردیف‌های آوازی تحریرهای مکتب مهرتاش و غیره صحبت شده است.
    منتشری درباره ویژگی‌های تحریرهای مهرتاش اینگونه سخن گفت: در مکتب آوازی مهرتاش تحریرها قصد خودنمایی ندارد و از نوع کاباره‌ای و بازاری نیست. همچنین در این مکتب تحریرها بسیار متنوع و بیشتر براساس مضراب‌های تار، صورت می‌گیرد.
    این خواننده قدیمی افزود: این ردیف چند ویژگی مهم دارد. نخست اینکه به همراهی ساز ضبط شده است. همچنین این ردیف، دو ساز ‘تار’، به نوازندگی حکیمی و ‘سه تار’، به نوازندگی هوشنگ فراهانی، آواز من راهمراهی می‌کنند. دیگر ویژگی مهم این ردیف این است که همه ردیف‌ها دارای هفت دستگاه و پنج آواز هستند، اما این ردیف هفت دستگاه و شش آواز دارد که آواز شوشتری خود به طور مستقل آمده است، یعنی از همایون دو آواز بیات اصفهان و شوشتری منشعب شده است.
    ردیف‌های استاد اسماعیل مهرتاش شامل هشت آلبوم موسیقی که بعد از محرم و صفر توسط انتشارات ماهور به بازار عرضه می‌شود.
    منتشری می‌گوید:‌ برای جمع‌آوری و خواندن این ردیف‌ها از اواخر ۸۴ شروع کرده‌ام و این مجموعه ردیف تا دو ماه دیگر توسط انتشارات ماهور بیرون می‌آید.
    وی افزود: تاکنون یک ردیف رسمی مدون و رسمی از استاد مهرتاش در جامعه وجود نداشته است. در همین راستا سعی کرده‌ام تمام تلاش خود را به‌کار بگیرم تا ردیف‌های پراکنده وی را جمع‌آوری کنم و آن را در یک مجموعه کامل دراختیار علاقه‌مندان قرار دهم.
    به گفته منتشری، این مجموعه شامل هشت آلبوم است که شامل تمام دستگاه‌های آوازی موسیقی است که با دو ساز سه تار و تار همراه شده است.
    در ادامه فرهاد بابایی(شاگرد محمد منتشری) با اشاره به اینکه در این کتابچه شعرهای ردیف‌های مهرتاش نیز آورده می‌شود؛ خاطرنشان کرد: در این کتابچه حدود ۳۰۶ بیت داریم که از شاعرانی مانند حافظ، سعدی، مولانا، صفی علی شاه و… است.
    این آوازخوان جوان افزود: در مکتب مهرتاش گرایش به استفاده از اشعار حافظ بیشتر است؛ به گونه‌ای که در این ردیف‌ها تا ۴۰ درصداشعار حافظ، ۱۷ درصد از اشعار سعدی و ۹ درصد مربوط به اشعار مولاناست.
    وی خاطرنشان کرد: با این تفاسیر حدود ۳۴ درصداین اشعار متعلق به شاعران دیگر مانند فروغی، فرصت شیرازی و… است.
    استاد مهرتاش درسال ۱۲۸۰ متولد شد و پس از آشنایی با مقدمات موسیقی نزد داوود شیرازی به شاگردی درویش خان پرداخت؛ وی در سال ۱۳۰۵ جامعه هنری باربد را تاسیس کرد که هنرمندانی چون مرتضی احمدی ، عزت الله انتظامی ، عبدالوهاب شهیدی، ادیب خوانساری و محمد رضا شجریان از جمله اعضا و پرورش یافته گان این جامعه هنری بودند . مهرتاش اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ در تهران دارفانی را وداع گفت.

    https://musiceiranian.ir/?p=5940
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *