×
×

با آمدن بردیا کیارس در جانشینی فرهاد فخرالدینی

  • کد نوشته: 5933
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۸ام آذر ۱۳۸۹
  • ۳ دیدگاه
  • نشست مطبوعاتی ارکستر ملی درحالی برگزار شد که همه‌ی اعضای شورای فنی این ارکستر اعلام کردند فقط به خاطر علاقه به موسیقی این مسئولیت را قبول کردند و اگر بعداز پنج سال بگویند که دوباره ارکستر ملی از هم پاشیده؛ نباید زیاد تعجب کرد زیرا یک ارکستر با مشخصات کشور ایران راه‌اندازی می‌شود. حسین علیزاده […]

  • نشست مطبوعاتی ارکستر ملی درحالی برگزار شد که همه‌ی اعضای شورای فنی این ارکستر اعلام کردند فقط به خاطر علاقه به موسیقی این مسئولیت را قبول کردند و اگر بعداز پنج سال بگویند که دوباره ارکستر ملی از هم پاشیده؛ نباید زیاد تعجب کرد زیرا یک ارکستر با مشخصات کشور ایران راه‌اندازی می‌شود.
    حسین علیزاده گفت: ارکستر ملی فقط ارکستر ملی نیست بلکه یک مسئله‌ی ملی است. اگر می‌خواهیم سرفراز باشیم باید یک ارکستر ملی خوب داشته باشیم و اگر این را نداشته باشیم این یک بار ننگ است برای ملت ایران.
    به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مطبوعاتی تشکیل شورای فنی ارکستر ملی تقریبا بعداز دو سال از تعطیلی این ارکستر؛ با حضور حسین علیزاده، هوشنگ ظریف، ارسلان کامکار، فردین خلعتبری و علی ترابی(سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد) صبح امروز(۲۸ آذر) در تالار وحدت برگزار شد.
    در این نشست؛ در ابتدا علی ترابی با اشاره به اینکه ارکستر ملی بعداز ۱۱ سال راه‌اندازی توسط استاد فرهاد فخرالدینی از هم پاشیده شد، گفت: زحمت‌های استاد فرهاد فخرالدینی در شکل‌گیری و به ثمر نشستن ارکستر ملی بی‌بدیل است و بعداز فروپاشی ارکستر ملی با تمام تلاش؛ سعی کردیم که فخرالدینی را راضی کنیم تا دوباره سکان‌دار ارکستر ملی شود اما نشد.
    وی درباره‌ی وقفه‌ی دو ساله‌ای که گریبانگیر ارکستر ملی شد و دلایل آن اینگونه سخن گفت: عدم تمایل فرهاد فخرالدینی برای ازسرگیری فعالیت‌های ارکستر ملی و همچنین گذشت زمان منجر شد که ما برای راه‌اندازی دوباره‌ی این ارکستر یک بازنگری داشته باشیم. در همین راستا از تیرماه امسال و با رایزنی با صاحب‌نظران و اساتید صاحب سبک موسیقی؛ به این نتیجه رسیدیم که ارکستر ملی را راه بیندازیم. خوشبختانه در مسیر نخست با پاسخ مثبت این اساتید که مورد اتفاق جامعه هم هستند؛ روبرو شدیم.
    وی ادامه داد: این اساتید(اعضای شورای فنی ارکستر ملی) فقط و فقط به خاطر موسیقی به دفتر موسیقی ارشاد اعتماد کردند و ما امیدواریم بتوانیم پاسخگوی این اعتماد باشیم.
    سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه ترکیب شورای فنی ارکستر ملی از تیرماه معلوم و از مهرماه آغاز به کار کرده بود؛ خاطرنشان کرد: این شورا بعداز جلسات متوالی به این نتیجه رسید که بردیا کیارس را به‌عنوان رهبر دائم ارکستر ملی اعلام کند.
    این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بودجه‌ی ارکستر ملی چه خواهد شد و آیا این ارکستر در سالجاری به صحنه خواهد رفت، اظهار داشت: مسائل فنی ارکستر ملی آنچنان پیچیده است که مسائل مالی در مقایسه با آن اصلا به چشم نمی‌آید و به یقین در این راستا ارکستر ملی با هیچ مشکلی روبه‌رو نخواهد شد.
    وی ادامه داد: تمرینات ارکستر ملی از دی ماه آغاز خواهد شد و اگر شورای فنی تشخیص بدهد که ارکستر ملی؛ برنامه داشته باشد شاید ارکستر اسفند ماه به صحنه برود.
    در ادامه حسین علیزاده(آهنگساز و نوازنده تار) با بیان این مطلب که: با تمام احترامی که برای استاد و دوست عزیزم فرهاد فخرالدینی قائلم اما باید ارکستر ملی ادامه حیات می‌داشت، گفت: نبود ارکستر ملی به یقین به ضرر موسیقی است ولا اینکه بخواهد این ارکستر با مشکلات پیش بیاید.
    وی افزود: به یقین فعالیت‌های ارکستر ملی صرفا نباید به اجرای کارهای خاطره‌انگیز سپری شود؛ چراکه این ارکستر، ارکستر گلها نیست؛ هرچند ارکستر گلها در تشکیل ارکسترهای موسیقی تاثیر به‌سزا و انکارناپذیری داشته است.
    علیزاده خاطرنشان کرد: همچنین ارکستر نباید خواننده محور باشد و آنچه که در این ارکستر اهمیت دارد؛ موسیقی‌سازی است البته این بدان معنا نیست که ما با موسیقی آوازی مخالفت داشته باشیم اما اگر باید اجرایی هم در این زمینه باشیم؛ باید توجیه داشته باشد.
    حسین علیزاده با تاکید بر این موضوع که ارکستر ملی در شرایط امروز ایران تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: این ارکستر مال ملت ایران است و ما باید بخواهیم که ارائه‌ی امکانات به این ارکستر وظیفه‌ی متولیان فرهنگی باشد. همچنین هر کسی وظیفه دارد که از ارکستر ملی دفاع کند و کمبودهای آن را مطرح کند هرچند از نظر من؛ هم خیلی از مسائل مربوط به موسیقی جای سوال دارد اما تلاش می‌کنیم که اگر بتوانیم یک ارکستر در سطح بین‌المللی داشته باشیم.
    آهنگساز آلبوم‌های؛ به تماشای آب‌های سفید، نینوا و شورانگیز؛ ادامه داد: برای ما باید ننگ و عار باشد که نتوانیم حتی یک ارکستر ملی داشته باشیم؛ البته ارکستر ملی که می‌گویند تعریفش با این ارکستر ملی جور درنمی‌آید و سال‌های سال باید تلاش کرد تا ارکستر ملی واقعی تشکیل شود.
    همچنین علیزاده با تاکید بر این موضوع که صرفا بخاطر وظیفه و علایق شخصی این مسئولیت را پذیرفته است، خاطرنشان کرد: برای ارکستر سمفونیک الگوهای زیادی در کشورهای دیگر وجود دارد اما در ایران باتوجه به نبودن سابقه‌ی کارهای جمعی و همچنین پیچیده بودن کار ارکستر ملی و همچنین سابقه‌ی کمتر این ارکستر در مقایسه با ارکستر سمفونیک؛ ما بر آن شدیم که دور هم جمع بشویم و شورای فنی این ارکستر را تشکیل بدهیم.
    وی ادامه داد: در این راستا یکسری کمبودهایی وجود دارد که مربوط به خود موسیقی می‌شود و یکسری زیرساخت‌ها باید مهیا شود که نیاز به برنامه درازمدت دارد. ازجمله اینکه نوازنده‌ها باید از هنرستان‌ها تربیت شوند و مسئولان باید سازهایی که برای ارکستر کم است را؛ سفارش دهند و مهم‌تر از اینکه باید بدانیم که با نوازنده‌های ارکستری که روحیه‌ی کار کارمندی دارند، راه به جایی نمی‌بریم.
    این آهنگساز با صراحت اعلام کرد: کشوری که دلش برای موسیقی بسوزد باید بهترین امکانات را به تنها ارکستر ملی بدهد نه به این بهانه که این ارکستر برنامه اجرا کند بلکه باید این ارکستر باشد تا یک نسل تربیت شود.
    حسین علیزاده در ادامه‌ی صحبت‌های خود به مرکز حفظ اشاعه موسیقی اشاره کرد و گفت: بودجه‌ی این ارکستر را تلویزیون می‌داد اما ارکستر مجبور نبود که به اجبار روی صحنه برود و آنچه شاهد بودیم اینکه ما یک نسل داشتیم که خوب تربیت شدیم و بی‌تربیت(به مزاح) بار نیامدیم که می‌توان از آنها به اسم‌های آقایان شجریان، لطفی و غیره اشاره کرد.
    این آهنگساز دوباره تاکید کرد که ارکستر ملی فقط ارکستر ملی نیست بلکه یک مسئله‌ی ملی است و اگر می‌خواهیم سرفراز باشیم باید یک ارکستر ملی خوب داشته باشیم. اگر این را نداشته باشیم این یک بار ننگ است برای ملت ایران.
    ترابی در پاسخ به این سوال که آیا برای بازگشت دوباره‌ی فرهاد فخرالدینی به ارکستر ملی تلاش درخوری صورت گرفته است یا خیر، گفت: بارها با ایشان به صورت تلفنی صحبت کردم که آخرین بار در جشن بازسازی خانه موسیقی بود اما ایشان اعلام کردند که آمادگی پذیرش این مسئولیت را ندارند. همچنین باتوجه به توصیه‌ی شورای فنی در همین اواخر با ایشان تماس گرفتم اما وی آرزوی موفقیت برای ارکستر را داشت و با صراحت اعلام کرد که مسئولیت نمی‌پذیرد.
    وی با اشاره به اینکه ارکستر ملی دارای یک موسسه است که معیارهای اجرائی این موسسه؛ اساسنامه ارکستر محسوب می‌شود که حکم قانون اساسی را دارد، تصریح کرد: این ارکستر شامل پنج نفر است که چهار نفر آنها که جزو شورای فنی به حساب می‌آیند؛ از هنرمندان محسوب می‌شوند و مدیر دفتر موسیقی نیز همراه این تیم است.
    در ادامه ارسلان کامکار(آهنگساز و نوازنده ویلن) در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا ارکستر ملی برنامه‌ی سالیانه خواهد داشت و آیا این ارکستر قرار است با رویه‌ی سابق یعنی اجرای رپرتوارهای تکراری و برنامه‌های مناسبتی ادامه حیات دهد؛ خاطرنشان کرد: به هر حال ما این کار را شروع کرده‌ایم و این کار، سخت است چراکه برای ارکستر سمفونیک ما یک سری رپرتوار داریم که نت‌های آن در کتابخانه موجود است اما برای ارکستر ملی باید آهنگ سفارش داد و این مسئله زمان‌بر است و هدف شورا این است که این اتفاق نیفتد.
    وی تصریح کرد: با این حال اگر چند سال دیگر بشنویم که ارکستر ملی منحل شد؛‌ نباید جای تعجب باشد.
    وی با تاکید بر این موضوع که توقع ما درحال حاضر از شورای فنی ارکستر زیاد است، گفت: ما همین الان که این مسئولیت را پذیرفته‌ایم بسیار ترس داریم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.
    در ادامه فردین خلعتبری در پاسخ به همین سوال این گونه سخن گفت که: جامعه‌ی مطبوعاتی ما باید موسیقی را نقد کند و به یقین ارکستر ملی نیاز به نقد تخصصی دارد. در این راستا ما نباید به دنبال مسائلی باشیم که باید باشد بلکه باید به دنبال موضوعاتی باشیم که هست.
    همچنین حسین علیزاده در این زمینه گفت: ارکستر ملی برای ادامه حیات نیاز به انگیزه دارد و ما امیدواریم که ارکستر ملی بتواند برنامه سالیانه داشته باشد. شاید بهتر بگوئیم ما داوطلبانی هستیم که قرار است در این راه شهید بشویم اما بهتر است این سوال‌ها را از متولیان که برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی را انجام می‌دهند، بپرسیم.
    در ادامه علیزاده درباره اینکه چه بخشی از مشکلات ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک به تامین نبودن نوازنده‌ها مربوط می‌شود، گفت: بعداز انقلاب بودجه‌هایی برای پژوهش و حتی برای موسیقی ملی و سمفونیک درنظر گرفته نشده. در این شرایط نوازنده‌ها بعداز اجرا مجبور می‌شوند بروند در استودیوهای مختلف و ارکسترهای دیگر ساز بزنند تا ازنظر مالی تامین شوند.
    در ادامه هوشنگ ظریف گفت: باید از هنرمندان جوان چه در عرصه‌ی نوازندگی و چه رهبری استفاده کرد ‎چراکه این جوان‌ها نیز باید آینده داشته باشند.
    وی افزود: من به هنرجویان همیشه توصیه می‌کنم که به هنر موسیقی به‌عنوان یک شغل نگاه نکنند ‎چراکه در آینده تامین نیستند.
    همچنین بردیا کیارس درباره اینکه برنامه‌اش برای آینده چه خواهد بود، گفت: تمرینات ارکستر از دی ماه به صورت سه روز در هفته آغاز می‌شود اما هنوز رپرتواری برای اجرا نمی‌توانیم اعلام کنیم چراکه باید از ابتدا یکسری رپرتوراهای پایه‌ای را برای نوازنده‌ها آماده کنیم.
    گفته می‌شود بردیا کیارس(رهبر جوان ارکستر ملی) تاکنون کنسرت‌هایی با ارکستر پارس و ارکستر مجلسی برگزار کرده است.

    65.jpg (450×323)

    64.jpg (450×323)

    69.jpg (450×323)

    70.jpg (450×323)

    https://musiceiranian.ir/?p=5933
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *