رضا مهدوی گفت: متاسفانه موسیقیدانان سنتی و مداحان همانند گذشته از موسیقیدانان مذهبی و نغمههای مذهبی الهام بگیرند، از خوانندگان پاپ الهام میگیرند.

رضا مهدودی رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری در گفتوگو با خبرنگار موسیقی فارس درخصوص رکورد موسیقی مذهبی در ایران و عدم استفاده مردم از موسیقیهای فاخر مذهبی منتشر شده گفت: متاسفانه اوضاع خود موسیقی و موزیسینها نسبت به آگاهی، فهم و سطح شعور مردم، تحصیلات موسیقی و … خیلی مناسب و مطلوب نیست، جایگاه خوبی ندارد و نمونههای خوبی در ژانرهای مختلف عرضه نشده بالطبع موسیقی مذهبی که متأثر از همین نوع موسیقی آبا و اجدادی و ریشهدار ماست در دهههای اخیر دچار چالش شده و به غلط به جای این که موسیقیدانان سنتی و مداحان همانند گذشته از موسیقیدانان مذهبی و نغمههای مذهبی الهام بگیرند، از خوانندگان پاپ الهام میگیرند.
وی ادامه داد: از آنجایی که نمونههای خوب ارزنده موسیقی باصلابت خیلی کم است و اگر هم هست این قابلیت را ندارد که مداحان بتوانند از آنها استفاده کنند و یا از پیشینه آن ملودی، آهنگ و یا نوع ترانه آگاهی لازم ندارند و برایشان هم هضم موضوع سخت است، به سراغ آهنگهایی مردمیتر که در سطح جامعه پخش شده، میروند و فکر میکنند چون شعر خوبی برای روی آن گذاشتند میتوانند زهر آن موسیقی نامناسب را بگیرند.
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری بیان داشت: البته تنها بخشی از جامعه چنین چیزی را میپذیرد اما جامعه فهیم عموماً با این قبیل موسیقیها مشکل پیدا میکند و به آنها واکنش نشان میدهد.
این پژوهشگر موسیقی با اشاره به حمایتهای دولت درترویج موسیقیهای مذهبی مناسب، گفت: اگر دولت موسیقی خوب را حمایت کند و از هماکنون چهرههای شایسته این هنر را برای محرم سال آینده شناسایی و به آنها سفارش کار بدهند، شاهد موسیقیهای مذهبی خوبی خواهیم بود البته این مسئله باید در سایر زمینهها از جمله رمضان، نوروز و … نیز بیفتد.
مهدوی یکی از علل ترویج موسیقیهای نامناسب مذهبی را علاوه بر عدم حمایت دولت، ممیزی دانست و گفت: به عقیده من ممیزیها باید به سمت حمایت بروند نه این که خدای نکرده باعث رنجاندن جوانان تازه کار شود چرا که آنها از کار مذهبی به نوعی دلزده میشوند و گاه به دنبال کارهایی میروند که متأسفانه از شبکههای خارج از ایران پخش میشوند.
این نوازنده سنتور در خصوص انتخاب شعر برای ارائه موسیقی مذهبی اظهار داشت: به نظرم موسیقی بیکلام است که میتواند تداعی موسیقی مذهبی باشد که نمونه بارز آن «نینوا»ی حسین علیزاده است. این موسیقی با هر تصویری بازگوکننده واقعه کربلا است و به خوبی در این سالها به جان و دل مردم نشسته، بر این اساس کلام خیلی نمیتواند در این زمینه مؤثر باشد.
وی بیان داشت: به نظرم نوع ملودی، نوع انتخاب دستگاه و نوع تنظیم باید به گونهای باشد که آن روز و واقعه خاص را در ذهن مردم تصویرسازی کند این بخش وقتی باکلام میشود موسیقی تحتالشعاع کلام قرار میگیرد. پس در این صورت کلام باید وزنش از موسیقی بیشتر باشد.
مهدوی با بیان این که ما در یک دورهای بعد از انقلاب ترانهسرایی را از دست دادیم، اظهار داشت: ما در این زمان بیشتر به شعرهای کلاسیک که زیاد بار معنایی لازم را ندارند، روی آوردهایم و این در حالی است که میتوانیم از شعرهای شاعرانی چون خواجه عبدالله انصاری، عثمان سامانی و … استفاده کنیم.
وی ادامه داد: ما باید از جوانها در این زمینه حمایت کنیم و شرایطی برایشان فراهم نماییم که با گرفتن هزینه مدتها بر سر یک شعر کار کنند چرا که در غیر این صورت دلزده میشوند و از راه اصلی دور میمانند.
مهدوی در خاتمه خاطر نشان کرد: ارشاد، صداوسیما و حوزه هنری باید هر کدام یک گوشه این کار بزرگ را بگیرند و با کمک سازمان تبلیغات اسلامی که مؤظف است به حمایت در موضوعات دینی و مذهبی است به کسانی که در این زمینه یا شهرت دارند و یا ندارند، سفارش کار دهند.