×
×

علیرضا قربانی: «استاد علی تجویدی بیشترین حق را به گردن من و بیشترین اثر را بر روی من داشت»

  • کد نوشته: 56502
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳ام تیر ۱۳۹۳
  • ۴ دیدگاه
  • ساعت ۱۸ عصر دوشنبه، دوم تیرماه، شهر کتاب مرکزی شاهد حضور گسترده ی علاقه مندان موسیقی سنتی بود که برای رونمایی از تازه ترین آلبوم علیرضا قربانی در این مجموعه دور هم جمع شده بودند.
    +میرعلینقی: کار با بازخوانی وارد حالت جدیدی شده است

    علیرضا قربانی: «استاد علی تجویدی بیشترین حق را به گردن من و بیشترین اثر را بر روی من داشت»
  • مراسم رونمایی آلبوم «رفتم و بار سفربستم»

    مراسم رونمایی آلبوم «رفتم و بار سفربستم»

    ساعت ۱۸ عصر دوشنبه، دوم تیرماه، شهر کتاب مرکزی شاهد حضور گسترده ی علاقه مندان موسیقی سنتی بود که برای رونمایی از تازه ترین آلبوم علیرضا قربانی در این مجموعه دور هم جمع شده بودند. قربانی در این آلبوم ۶ اثر از کارهای استاد زنده نام علی تجویدی را بازخوانی کرده و تنظیم مجدد این آلبوم را کامبیز روشن روان بر عهده داشته همچنین تهیه و تولید این اث برعهده موسسه فرهنگی – هنری باربد بوده است. پخش قطعه ی “تذرو” ، پنجمین قطعه ی آلبوم در ابتدای مراسمی که علیرضا میرعلینقی ، فردین خلعتبری و علیرضا قربانی به سخنرانی پرداختند، فضای سالن را برای رونمایی این آلبوم آماده کرد .

    میرعلینقی: کار با بازخوانی وارد حالت جدیدی شده است
    سید علیرضا میرعلینقی محقق و پژوهشگر موسیقی اولین کسی بود که برای حاضران صحبت کرد.

    وی گفت: وقتی یک کار با اجراهای متفاوت معرفی بشود و به نام خواننده اولیه مهر بخورد در بازخوانی‌های مختلف و ویرایش‌های متعدد نتایج مختلفی به دست می‌آید. آثار کلاسیک چنین رفتاری دارند.

    او خاطر نشان کرد: این آثار کهن نیست ، کهن یعنی سنگ نگاره. کار با بازخوانی وارد حالت جدید شده و باید به جای بازخوانی گفت اجراهای تازه و پی در پی.

    مراسم رونمایی آلبوم «رفتم و بار سفربستم»

    مراسم رونمایی آلبوم «رفتم و بار سفربستم»

    میرعلینقی ادامه داد: الزاما اجراهای اولیه بهترین نیستند. اگر اجراهای اواخر دوره قاجار را با اجراهای دهه پنجاه مقایسه کنید نشان دهنده بهتر بودن آثار دهه پنجاه است و دیگر اشکالات فنی اولیه در آنها وجود ندارد.یک اثر ساخته می‌شود و افراد متفاوت می‌توانند آن را بخوانند، حتی یک سونات پیانو را افراد متفاوت می‌نوازند. این اصرار در فرهنگ شنیداری شرق است که سازنده‌ی نخستین معیار اولیه است.

    او بیان کرد: بیرون آمدن این آثار به علت شرایط اقتصادی روز مشکل است و هر بار این سوال پیش می‌آید که آیا باز هم چنین اتفاقی تکرار می‌شود یا خیر.

    میرعلینقی گفت: صدای قربانی با آقای تجویدی شناخته شده و جلوه گاه صدای ایشان بوده، حتی بعد از فوت استاد به جرات می‌توان گفت این کارها مورد تایید ایشان است.

    فردین خلعتبری: موسیقی ما جریان نامتحدی دارد

    بعد از علیرضا میرعلینقی نوبت فردین خلعتبری بود تا پشت میکروفون بیاید و با صحبت‌های آمیخته به طنزهای انتقادی حال و هوای جدیدی به مراسم بدهد.

    فردین خلعتبری صحبت‌های خود را اینگونه شروع کرد: خوشحالم، اول به خاطر خودم، دوم به خاطر شما و سوم به خاطر اتفاقی که برای فرهنگ و هنر می افتد.

    وی گفت: تلویزیون باید این مراسم را نشان دهد، این مردم آمدند تا هنرمندی را ببینند که در تلویزیون محروم از دیدن چهره و ارکستر او هستند. صدای ساز ما پخش می‌شود اما آن را نمی‌شود از تلویزیون دید.اگر به کسی بگوییم فوتبال را می‌شود در استادیوم دید، صدایش را هم می‌توان شنید ولی در تلویزیون اجازه دیدن آن را ندارید، نمی‌گویند چرا؟!

    خلعتبری بیان کرد: در این جمع جای بچه‌های موسیقی خالیست.دوستان تئاتر و هنرهای تجسمی وقتی برنامه دارند همه ی هنرمندانشان می‌آیند و حتی کارها به هم تقدیم می‌شود و یا نمایشی به افتخار استاد خاصی روی صحنه می‌رود.اما در موسیقی این

    مراسم رونمایی آلبوم «رفتم و بار سفربستم»

    مراسم رونمایی آلبوم «رفتم و بار سفربستم»

    طور نیست. کسی نمی‌گوید برویم اثر دوستم را بشنویم.

    وی تصریح کرد: آقایان فخرالدینی، روشن روان، بنان، شجریان، لطفی و خانم پریسا به ما نشان دادند که موسیقی ایرانی چیز خوبی است.آقای ابتهاج یک سری افراد را دور هم جمع کردند. جای آقای ابتهاج و امثال آنها کمرنگ شده است. امثال ابتهاج‌ها می‌توانند جریان موسیقی را متحد کنند.موسیقی ما جریان نامتحدی دارد.

    او ادامه داد: رونمایی این آثار وصل به تاریخ ادبیات و موسیقی ماست و جای والایی در فرهنگ ما دارد.امروز این نام‌ها خود را در این مجموعه به رخ می‌کشند: مولف اصلی آثار «استاد تجویدی» است و تهیه و تولید هم بر عهده موسسه فرهنگی – هنری «باربد» است.

    این آهنگساز تأکید کرد: این کارها را باید تلویزیون و وزارت ارشاد انجام دهند، اما این کار را نمی‌کنند و بخش خصوصی باید با هزینه ی بالا آن را انجام دهد.

    ما ملت ایران با شعر متولد می‌شویم و با شعر می‌میریم

    خلعتبری در بخشی از سخنانش با بیان اینکه ما می‌گوییم در مثال مناقشه نیست و بعد از آن هرآنچه دلمان می‌خواهد می‌گوییم، ادامه داد: کار ما آهنگسازها در تنهاییمان شکل می‌گیرد. در تنهایی یک چیزی الهام می‌شود و ظهور کار بدون خواننده انجام نمی‌شود، ما آهنگسازها به خواننده حسودیمان می‌شود. یک رادیو یک سری ترانزیستور و سیم و دو تا بلندگو دارد، اگر بلندگو بد باشد کار هم بد می‌شود.

    وی اضافه کرد: ما ملت ایران با شعر متولد می‌شویم و با شعر می‌میریم، حافظ در طاقچه و شاهنامه در قهوه خانه‌ها و محافل خصوصی جریان دارد و موسیقی در شما جاریست. به خودتان افتخار کنید، ما هم به شما افتخار میکنیم.

    بعد از پایان صحبت های فردین خلعتبری که با استقبال و تشویق شرکت کنندگان در مراسم رو به رو شد قطعه «رفتم و بار سفر بستم» که نخستین قطعه ی این آلبوم است پخش شد و بعد از آن علیرضا قربانی در میان تشویق و ابراز احساسات هوادارنش شروع به صحبت کرد.

    علیرضا قربانی: استاد علی تجویدی بیشترین حق را به گردن من و بیشترین اثر را بر روی من داشت

    قربانی خطاب به حاضران گفت: خوشحالم که بین شما هستم و قدردان شما همیشه بودم و خواهم بود.بدون شما و نقدهای شما هنرمند نمی‌تواند در هر عرصه ای با جدیت کار کند.

    او بیان کرد: باید بگویم استاد علی تجویدی به جهت معرفی من به ارکستر ملی بیشترین حق را به گردن من و بیشترین اثر را بر روی من داشتند و زمانی که ایشان در قید حیات بودند همه‌ی کارهای ایشان در ارکستر ملی توسط من خوانده می‌شد. جای استاد روشن روان که در ونکوور هستند اینجا خالیست

    قربانی اظهار کرد: از آوای باربد تشکر می‌کنم، کارهای این چنینی تولید سختی دارد و حتما نیازمند کسانی است که عاشقانه کار می‌کنند.

    مراسم رونمایی آلبوم «رفتم و بار سفربستم»

    مراسم رونمایی آلبوم «رفتم و بار سفربستم»

    وی ادامه داد: در ایران قانون کپی رایت رعایت نمی‌شود و این کارها بازگشت مالی ندارد، لطفا تا جایی که امکان دارد برای حمایت کردن از کپی پرهیز کنید.

    او گفت: من از فردین خلعتبری تشکر می‌کنم که در سالهای اخیر برادرانه کنار من بوده و هیچوقت نسبت به من حب و بغض نداشته است.

    علیرضا قربانی با همراهی سامان صمیمی نوازنده ی کمانچه، صحبت‌های خود را با خواندن چند بیت از غزلیات سعدی به پایان برد:

    من آن نی ام که دل از مهر دوست بردارم / و گر زکینه دشمن به جان رسد کارم
    نـه او به چشــم ارادت نظــر به روی مــا / نمی کند کـه من از ضعــف ناپدیدارم

    در انتها مشتاقان صدای او با خریداری آلبوم «رفتم و بار سفر بستم» در مراسم امضا کردن اثر توسط علیرضا قربانی شرکت کردند، این بخش از مراسم به علت ازدحام جمعیت مدت زمان زیادی به طول انجامید.

    «رفتم و بار سفر بستم، بگو چه کنم، حق ناشناس، مناجات، تذرو و دیدی که رسوا شد دلم» قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

    https://musiceiranian.ir/?p=56502
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *