×
×

استاد فقید «پرویز مشکاتیان» آتشفشانی از ابداع ها و هنرهای منحصر بفرد در موسیقی بوده اند

  • کد نوشته: 56418
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲ام تیر ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • محمد عشقی نوازنده سنتور و آهنگساز جوان کشورمان، در نیمه های خرداد ماه سال جاری، جدیدترین اثر خود را با عنوان «باغ برهنه» توسط شرکت راوی آذر کیمیا، روانه بازار موسیقی کرد. به بهانه انتشار این آلبوم گفتگویی ترتیب داده ایم با این هنرمند که در ادامه می خوانید.
    +در ادامه می توانید یکی از قطعات  آلبوم «باغ برهنه» را از موسیقی ایرانیان آنلاین بشنوید و دانلود نمایید

    استاد فقید «پرویز مشکاتیان» آتشفشانی از ابداع ها و هنرهای منحصر بفرد در موسیقی بوده اند
  • محمد عشقی

    محمد عشقی

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: محمد عشقی نوازنده سنتورو آهنگساز جوان کشورمان، در نیمه های خرداد ماه سال جاری، جدیدترین اثر خود را با عنوان «باغ برهنه» توسط شرکت راوی آذر کیمیا، روانه بازار موسیقی کرد.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، آلبوم «باغ برهنه» شامل نُه قطعه به نام های جراحت جدایی، عود تنها، یاد خلوت نشین (قطعه ای به یاد زنده یاد پرویز مشکاتیان)، ساز و آواز دشتی، چهارمضراب دشتی، ساز و آواز اوج، تصنیف خانقاه و خرابات، آواز کرد بیات و تصنیف برخیز می باشد که قطعه اول این مجموعه یعنی جراحت جدایی در فضایی عاشقانه و لطیف از موسیقی ایرانی و تنظیم ها و سازبندی های موسیقی کلاسیک به اجرا در آمده است. آخرین قطعه این اثر نیز از شور و نشاطی سخن می گوید که مطلع شعر با عنوان برخیز، گویای این شور و نشاط می باشد.

    به بهانه انتشار این آلبوم گفتگویی ترتیب داده ایم با محمد عشقی، آهنگساز و نوازنده این اثر که در ادامه می خوانید.

    • آلبوم باغ برهنه اولین اثر منتشر شده از شماست؟

    بله. اولین آلبوم بنده است که البته پس از دوسال تلاش و انتظار، منتشر شده است.

    • از فعالیت های خود تا پیش از انتشار این آلبوم برای ما بگویید.

    بیشتر مشغول صرف وقت در آموزش دیدن و تحقیق در راستای کسب تجارب اساتید عزیزم بودم که این امر به گمانم تا همیشه پابرجاست از سال ۱۳۸۵ با گروه صبحدم درکنار جمعی از دوستان همکلاسم آغاز به برگزاری کنسرت درسالن های مختلف تهران و شهرستان ها کردیم. مدت کوتاهی با گروه خنیا به خوانندگی خانم پری ملکی به همکاری پرداختم و از آن زمان تا به امروز با تأسیس گروه خودم یعنی «نوای ارغنون» به فعالیت هنری مشغول هستمدم .

    • از آشنایی خود با خواننده این اثر و دلیل انتخاب ایشان برای این همکاری سخن بگویید.

    امیر مردانه از دوستان خوب بنده هستند. ایشان از شاگردان استاد ناصح پور بوده اند و ضمن فعالیت های آوازی در قرائت قرآن هم بسیار مستعدند و کسب مقام کرده اند. علاوه بر در کار صدابرداری نیز فعالیت دارند. میکس و مسترینگ چندین پروژه موسیقی رو تا به امروز انجام دادند که بعضا در اروپا نیز به انتشار رسیده. این گروه و مجموعه ای که در کنار هم باغ برهنه را ارائه دادیم، سوای دوستی دانشگاهی ما به همت امیر مردانه شکل گرفته است..

    • در گفتگویی با نگاه جوان به آثار دهه ۶۰ و ۷۰ اشاره کرده بودید. این نگاه گویی در کار شما به این شکل بوده. از نظر شما چگونه می توان در عین پابرجایی اصالت یک اثر سنتی، نگاه و جامه نوینی بر تن آن کرد، بی آنکه بن مایه گُم شود؟

    هر دوره ای جوان های خود را دارد. و در هر دوره، جوان ها نسبت به یک نسل پیش از خود نگرش و راهبردهای متفاوت تری دارد. هر دوره شاید تِمپوی یک اثر، دچار تغییرات اجتماعی از نسل قبل باشد. اما می بینیم که در آن دوره ها، با اینکه نسل های جوان تر کارهای نو و بدیعی ارائه می داده اند و کارشان بی شک با استقبال مخاطبان زیادی هم مواجه می شد. من خیلی سنت گرا نیستم ولی شما میبینید این عزیزان همواره قالب موسیقی ایرانی خود را حفظ می کردند. زنده یاد لطفی، زنده یاد مشکاتیان، استاد علیزاده،در راستای کار جمعی و گروهی همگی کارهایی را ارائه داده اند که نسبت به نسل های پیشین خود متفاوت و شاخص بوده است اما همچنان از آن ها به عنوان موسیقی اصیل ایرانی یاد می شود. موسیقی چاوش با زنده یاد لطفی به بلوغ و عظمت خاصی رسیده بود. این موسیقی متأسفانه پس از مدت زمانی شاید به خاطر بعضی تفکرهای وابسته به جریان های اتفاقا پدید آورنده ی همین جریان راکد ماند. بعد از ان اثار اقایان مشکاتیان و علیزاده و بعد تر اثری مثل بامداد اقای متبسم و تشکیل گروه دستان روحی تازه به موسیقی ایرانی و مخاطبان این طیف که تعداد زیادی را در بر میگرفت دمید .هدف از بیان این مطالب این است که گویی این نگاه به موسیقی ایرانی انگار برای مدتی بوده و بعد از آن این درخشش ها راکد مانده. نگاه به کارهای پیشین برای ما مهم است. ارتباط مخاطبین با اینگونه کارها. نباید تمام بشود. باید در آن فضاها دوباره خلق اثر کرد.

    • از قطعه «خلوت نشین» بگویید. چه ویژگی ای دارد و دلیل تقدیم آن به زنده یاد مشکاتیان چه بوده؟

    در خصوص این قطعه باید عرض کنم که در نوشتن و پرداختن ان جایی برای اواز وجود نداشت اما آقای مردانه آن را به بیتی از شفیعی کدکنی بزرگ مزین کرد و انصافاٌ خوش نشست من هم اسم اثر رو از همون بیت گرفتم. استاد فقید پرویز مشکاتیان آتشفشانی از ابداع ها و هنرهای منحصر بفرد در موسیقی بوده اند. اینکه هنرمندان ما یا اینگونه بگوییم بسیاری از هنرمندان جریان سازما به خاطر ناملایمت ها و بی مهری ها در برهه ای ساکت می مانند یا کم تحرک می شوند که این رنجش آور است. برای دوستداران آنها ناراحت کننده است. به خصوص برای نسل ما که با ساز این عزیزان عاشق موسیقی ایرانی شدیم. زمانی که این قطعه را ساختم استاد مشکاتیان درمیان ما نبود. به یاد ایشان و غم فقدانشان این قطعه را ساختم و بن مایه غمی که در این اثر وجود دارد متاثر از این حال و هواست.

    • آلبوم از نظر شما خوب دیده شده تا به امروز؟ آن ارتباطی را که مد نظرتان بوده با جوانان برقرار کرده است؟

    به هیچ عنوان. دوستانی هستند که شنیده اند و ابراز خشنودی کرده اند اما در کل این اثر دیده نشده ضمن اینکه تولید کار موسیقی با هزینه های شخصی بعضا به قدری دشوار میشود که دوستان قید کل کار رو میزنند… در پخش اکثرآثار متأسفانه اجحاف می شود ما عملا برای رساندن سی دی های تولید شده به دست مارکت های فروشنده دچار مشکل هستیم. این حرف من تنها نیست ثقریبا همه ی همکاران به جز تعدادی انگشت شمار این گلایه رو دارند.

    • محمد عشقی

      محمد عشقی

      یعنی این نظراتی که از گوشه و کنار می شنویم صحت دارد؟ اینکه برخی مراکز فروش در جهت فروش هرچه بهتر برخی آثار اهمال می کنند و روی برخی آثار دیگر بیشتر تأکید دارند؟

    دقیقاٌ همینطور است، گویی مافیایی شده است. من اگر خودم ترتیب فروش کار خودم را در بازار بدهم انگار نتیجه ی بهتری خواهم گرفت! جامعه موسیقی ما به سمت یک سری اسامی خاص پیش رفته و در پس این موضوع هم دارندگی و توانایی مالی بالا نهفته است.

    • این آلبوم را به اجرای زنده نیز خواهید رساند؟

    کمی سخت است. نوازندگان و اعضای همکار در این آلبوم کارهایشان حرفه ایست و خود در گروه های دیگری به صورت تخصصی مشغولند. مسلماٌ نشاندن همه آنها در یکجا و اجرای کنسرتدشوار است. بهرحال من باید زحمات آنهارا جبران کنم. نمی دانم. اگر اسپانسری این کار را حمایت کند شاید بتوانیم. درغیر اینصورت باید امیدوار به جشنواره ها باشیم….

    • در آخر از فعالیت های پیش رو برایمان بگویید. آلبوم دیگری هم در دست انتشار دارید؟

    با این گروه دو اثر دیگر را نیز ضبط کرده ایم. . میکس و مسترینگ نهایی و برخی آوازها باقی مانده. انشالله تا آخر امسال یک آلبوم و اوایل سال آینده نیز آلبوم دیگر را منتشر خواهیم کرد.

    در ادامه می توانید یکی از قطعات  آلبوم «باغ برهنه» را با اجازه صاحب اثر از طریق سایت موسیقی ایرانیان آنلاین بشنوید و در صورت تمایل دانلود نمایید.

    + دانلود قطعه

    https://musiceiranian.ir/?p=56418
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *