×
×

با حضور دولت‌آبادی، سریر و پژمان

  • کد نوشته: 5570
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۵ام آذر ۱۳۸۹
  • ۰
  • آلبوم موسیقی محاق به آهنگسازی هوشنگ کامکار بر اساس اشعاری از شاعران نوپرداز ظهر امروز در خانه هنرمندان رونمایی شد. به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، در این مراسم که با حضور محمود دولت‌آبادی، محمد سریر، داود گنجه‌ای، هوشنگ کامکار، احمد پژمان، داریوش پیرنیاکان و … در خانه هنرمندان برگزار شد، ابتدا محمدعلی چاوشی ناشر این […]

  • آلبوم موسیقی محاق به آهنگسازی هوشنگ کامکار بر اساس اشعاری از شاعران نوپرداز ظهر امروز در خانه هنرمندان رونمایی شد.

    به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، در این مراسم که با حضور محمود دولت‌آبادی، محمد سریر، داود گنجه‌ای، هوشنگ کامکار، احمد پژمان، داریوش پیرنیاکان و … در خانه هنرمندان برگزار شد، ابتدا محمدعلی چاوشی ناشر این اثر گفت: از بزرگان موسیقی تشکر می‌کنم که به من اعتماد به نفس دادند و از من به خاطر تولید آثار جدی حمایت کردند. معتقدم هر اتفاق خوش و ناخوشی که در حوزه موسیقی می‌افتد خانه موسیقی می‌تواند در آن تأثیرگذار باشد.
    در ادامه این مراسم که با مجری‌گری بابک صحرایی همراه بود، محمد سریر مدیرعامل خانه موسیقی در خصوص چگونگی تأثیرگذاری این قبیل آثار و جایگاهشان در موسیقی ایران گفت: مقوله تصنیف قطعات موسیقی اشعار نو و به ویژه سپید امری است که در فرهنگ موسیقی ما آشنا نیست و آن پیامی که برای مخاطب عام ایجاد می‌کند بسیار کم است.
    وی افزود: ورود به این حوزه یکسری توانایی‌های فنی خاص و شجاعت و آینده‌نگری می‌خواهد. معتقدم وقتی آهنگسازی قصد دارد شعری را با موسیقی به تصویر کشد بینش خاصی پشت آن باید باشد.
    این آهنگساز ادامه داد: نقش ملودی در این نوع آثار و استفاده مشترک از سازهای کلاسیک غرب و سازهای ایرانی توانایی ویژه‌ای می‌خواهد.
    سریر با اشاره به آلبوم محاق گفت: متون سنگینی که در این کار وجود دارد تلاش ارزنده‌ای را می‌طلبد و کامکار توانسته در این زمینه تجربه خوبی داشته باشد. همچنین نفوذ در ذائقه عمومی نیز توانایی ویژه‌ای می‌خواهد که ایشان در کارهای گذشته‌اش همانند آلبوم در گلستانه علاوه بر اینکه زاویه‌های کار هنری را حفظ کرده توانسته اقبال عمومی را هم داشته باشد.به نظرم ورود به این حیطه شجاعت خاص می‌خواسته که ایشان توانسته است در این شرایط یکنواختی که ما نیاز به چنین چیزهایی داریم این کار را انجام دهد و از این فضا خارج شده و راهی برای بهره‌گیری موسیقی کیفی باز کند.
    وی ادامه داد: این اثر یک طلیعه‌ای است برای استفاده از شعر نو که درونی‌تر و انسانی‌تر است و نگاه و ویژگی‌هایش نسبت به شعر قدیم متفاوت است که این خود می‌تواند طلیعه جدید برای فعالیت‌های آینده باشد.
    مدیرعامل خانه موسیقی در پایان صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: در این اثر شکل ملودی از قالب‌های معمول و ساده خارج شده و نیاز به تصویر جدید دارد.
    به گزارش فارس، بعد از صحبت‌های سریر و پخش قطعه‌ای از این آلبوم، احمد پژمان گفت: به نظرم این اثر یکی از بهترین کارهای هوشنگ کامکار است.یکی از مسائل بارز در این اثر انتخاب صدای خواننده است چرا که خواننده‌های ردیف‌خوان همخوانی با چنین کارهای ارکسترال ندارند.به نظر من این آهنگساز توانسته ملودی‌های زیبایی را در کنار این اشعار قرار دهد که بسیار دلنشین شده است.
    وی ادامه داد: معتقدم هر موسیقی یک عده مخاطب خاص دارد و نباید به این فکر کنیم که همه موسیقی‌ها باید خیل عظیمی از مخاطبان را به خود جلب نمایند اما از سوی دیگر اعتقاد دارم شعر و دکلمه می‌تواند در یک اثر موسیقایی مخاطب بیشتری را به همراه داشته باشد.
    پژمان در پایان اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم انجمن موسیقی و خانه موسیقی روی چنین آثاری که بار فرهنگی دارند، سرمایه‌گذاری نماید.
    در ادامه این مراسم هوشنگ کامکار با اشاره به روند شکل‌گیری این اثر گفت: من محاق را از زمستان سال گذشته آغاز کردم و قرار بود اواخر بهار امسال منتشر شود اما خوشحالم که در پاییز رونمایی می‌شود.
    وی افزود: محاق شعری بود که من آن را از گذشته دوست داشتم و همیشه زمزمه می‌کردم. سال گذشته تحت تأثیر این شعر قرار گرفتم و با انتخاب دیگر اشعار این‌ آلبوم را شکل دادم.
    کامکار با بیان اینکه محاق کاری در زمینه موسیقی ملی ایران است، ادامه داد: من این نوع کار را از آلبوم در گلستانه آغاز نموده‌ام.
    وی با اشاره به حضور امید نیک‌بین به عنوان خواننده این اثر اظهار داشت: من هیچ وقت دوست ندارم برای بالا بردن کارم از خواننده‌های مطرح استفاده نمایم بر این اساس در این کار از امید نیک‌بین بهره جسته‌ام که صبا کامکار نیز در کنار آن آوازخوانی می‌کند.
    در پایان این مراسم محمود دولت‌آبادی گفت: من در موسیقی پیاده هستم و فقط آن را می‌شنوم، می‌شنوم ، می‌شنوم.
    وی افزود: با توجه به اینکه هیچ تخصصی در علم موسیقی ندارم عذرخواهی می‌کنم که نمی‌توانم حرفی درباره این هنر بزنم اما قول می‌دهم این کار را بشنوم.
    در پایان این مراسم ، هنرمندان مهمان از به صورت نمادین از این آلبوم رونمایی کردند.

    https://musiceiranian.ir/?p=5570
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *