×
×

با حضور درک گلیسون رهبر جدید این ارکستر

  • کد نوشته: 5449
  • شادروان موسوي
  • سه شنبه, ۹ام آذر ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • نشست ارکستر سمفونیک تهران به رهبری درک گلیسون درحالی برگزار شد که مدیرعامل انجمن موسیقی ایران اعلام کرد که با حضور علی رهبری شخصاً مشکلی ندارد اما آمدن علی‌ رهبری به ایران منوط به سیاست‌های هنری است.بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در نشست مصبوعاتی رهبر جدید ارکستر سمفونیک با عنوان درک گلیسون که صبح […]

  • نشست ارکستر سمفونیک تهران به رهبری درک گلیسون درحالی برگزار شد که مدیرعامل انجمن موسیقی ایران اعلام کرد که با حضور علی رهبری شخصاً مشکلی ندارد اما آمدن علی‌ رهبری به ایران منوط به سیاست‌های هنری است.بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در نشست مصبوعاتی رهبر جدید ارکستر سمفونیک با عنوان درک گلیسون که صبح امروز در تالار رودکی برگزار شد گفت: در این کنسرت قطعه نغمه صلح و کنسرتو کمانچه از ارسلان کام کار اجرا خواهد شد که تک نوازی کمانچه را اردشیر کامکار به عهده دارد.

    وی ادامه داد: همچنین سنفونی شیش چای‌کوفکی (که به عنوان پانتیک معروف است) نیز در این برنامه اجرا خواهد شد.

    در ادامه درگ گلیسون ارکستر سمفونیک تهران را شبیه به ارکست اروپای شرقی مانند رومانی، بلغارستان و چک ارزیابی کرد و گفت: در این ارکستر یک سری نقاط قوت و یک سری نکات ضعف وجود دارد که بیشترین مشکلات به استفاده و تکنیک در سازهای بادی برنجی برمی‌گردد. این درحالی است که در کشورهای اروپای غربی نهادهایی وجود دارد که از سنین کودکی برای سازهای‌ بادی برنجی تشکیل می‌شود و آنها در سنین بالا می‌توانند با تکنیک بالای نوازندگی و با هر رهبری به روی صحنه بیایند.

    وی ادامه داد همچنین کیفیت سازهای ارکستر سمفونیک تهران قابل مقایسه با کشورهای اروپایی نیست و در اینجا نیاز به سازهای بهتری داریم.

    گلیسون درباره نکات مثبت ارکستر سمفونیک تهران خاطرنشان کرد: بالا بودن انگیزه نوازنده‌ها به نواختن و یادگرفتن یکی از نکات قابل توجه بود. این درحالی است که در کشورهای اروپایی نوازنده‌ها دوست ندارد در ارکستر بنوازند و برای این موضوع تلاش و انگیزه‌ای ندارند.

    این رهبر ایلندی خاطرنشان کرد: در ترکیب نوازنده‌ها و سازها هیچ تغییر خاصی ارائه نداده‌اند که قابل اشاره کردن باشد.

    این هنرمند درباره اجرای ۲ قطعه ایرانی در ارکستر سمفونیک تهران گفت: انجمن موسیقی ایران هنگام ورود به ایران اجرای این ۲ قطعه را به من پیشنهاد دادند که برایم از نظر فرم نوع نوازندگی و آشنایی با ساز کمانچه قابل توجه بود.

    همچنین برای اجرای بهتر این اثر حضور آهنگساز اثر به عنوان مایستر ارکستر سمفونیک تهران نیز خیلی مهم بود و برای بهتر اجرا شدن این قطعه به من کمک زیادی کردند.

    درک گلیسون درباره تکنیک نوازندگی نوازنده‌های ارکستر سمفونیک تهران گفت: بالا رفتن تکنیک نوازندگی یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید از کودکی برای خوب زدن تلاش شود.

    البته من زمان تمرین می‌توانم نکاتی را به نوازنده‌ها یادآوری کنم اما نوازنده‌ای که ۳۰ سال با این تکنیک زده است یک شبه تغییر نمی‌کند.

    گلیسون با تاکیید بر این موضوع که در ۳۰ سال گذشته آموزش موسیقی به بچه‌ها در اروپا پیشرفت زیادی کرده است خاطرنشان کرد: در بعضی از کشورهای اروپایی در سنین پایین نوازنده‌های مختلفی از کشورهای مختلف و سطح بالا جمع‌آوری می‌کنند و این نوازنده‌ها حاضر هستند در هر ارکستری و با هر رهبری به روی صحنه بیایند.

    گلیسون خاطرنشان کرد: بهتر است کشور ایران هم نوازنده‌های مخلتف را از خاورمیانه دعوت کند تا یک ارکستر با تکنیک بالا داشته باشد.

    در ادامه بابک رضایی با اشاره به اینکه این آخرین رهبر خارجی است که برای برنامه‌ریزی امسال از آن استفاده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: حضور رهبران خارجی تاکنون برای ما ره‌آوردهای خوبی داشته‌اند و ما تلاش داریم که دوباره ارکستر ساز‌های بادی را دوباره راه‌اندازی کنیم تا بتواند پشتوانه‌ای برای ارکستر سمفونیک تهران باشد. همچنین یکی از نکاتی که وجود دارد این است که در کشور آمریکا به ارکستر‌های نظامی بسیار توجه می‌کنند و این ارکستر‌ها می‌توانند پشتوانه‌ای برای ارکستر سمفونیک کشورشان بشوند و ما باید در این راه قدم برداریم. کما اینکه جشنواره موسیقی نظامی که توسط شهرداری برگزار می‌شد و امسال متاسفانه تداوم پیدا نکرد، بهتر است دوباره راه اندازی شود. همچنین به پیشنهاد معاونت هنری (شاه‌آبادی) قرار است ارکستر جوانان با همایت ارشاد تشکیل شود تا بتوانیم در آینده از این استعدادها استفاده کنیم.

    مبنی براینکه چرا برنامه‌های ارکستر زهی پارسیان را یکباره لغو کرده‌اند و از حضور علی‌ رهبری در ایران استفاده نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: در تاریخ‌هایی که قرار بود ارکستر زهی پارسیان برنامه داشته باشد برنامه‌ آنها با اجرای سنفونی مقاومت در شهرستان‌ها مواجه شد و به دلیل حضور نوازنده‌های ارکستر سمفونیک تهران در ترکیب جدید ارکستر زهی پارسیان در این برنامه لغو شد.

    مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ادامه داد: حضور نمایندگان ارکستر سمفونیک ایران در ترکیب جدید ارکستر زهی پارسیان با انجمن موسیقی اصلاً هماهنگ نشده بود و ۲ هفته مانده به اجرای استانی ارکستر سمفونیک تهران متوجه این قضیه شدیم که این قضایا کنسل شد.

    وی پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بلاخره از حضور علی رهبری در ایران استفاده می‌کنند یا نه گفت: من شخصاً با این قضیه مشکل ندارم اما حضور علی رهبری در ایران به عنوان رهبر منوط به دیگر سیاست‌های هنری است.

    در ادامه بابک رضایی درباره لغو برنامه ارکسترسمفونیک تهران به رهبری نادر مرتضی‌پور در تهران گفت: ما یک هفته قبل از اجرای تهران در قطر برنامه داشتیم و قرار نبود که در اجرای قطر با خودمان ساز ببریم. اما به یک بار اعلام کردند که ارکستر سمفونیک قطر برنامه‌ای دارد و ما نمی‌توانیم از ساز‌های آن‌ها استفاده کنیم.
    وی ادامه داد: در همین راستا ما طی ۳۶ ساعت سازهای ارکستر سمفونیک تهران را به قطر فرستادیم و برنامه ریزی کرده بودیم که طی همین زمان یا ۴۸ ساعت ساز‌ها را به ایران برگردانیم اما به دلیل نا هماهنگی در کمرک قطر و تعطیلی گمرک در ایران ما نتوانستیم سازها را به موقع دریافت کنیم و اجرای ما کنسل شد.

    گفتنی‌ست کنسرت ارکستر سمفونیک تهران ۱۲ و ۱۳ آذر ماه با اجرای ۲ قطعه از آهنگسازان ایران ساعت ۲۱ در تالار وحد اجرا می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=5449
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *