×
×

با معرفی برگزیدگان نخستین دوره‌ی جایزه‌ی بسطامی

  • کد نوشته: 5431
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۹ام آذر ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • مراسم نکوداشت زنده‌یاد ایرج بسطامی با معرفی برگزیدگان نخستین دوره‌ی جایزه‌ی این هنرمند، گرامیداشت یاد و خاطره پرویز مشکاتیان دیگر هنرمند موسیقی و با تجلیل از نادر گلچین هنرمند پیشکسوت آواز ایران برگزار شد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که شب گذشته هشتم آذرماه به همت بنیاد ایرج […]

  • مراسم نکوداشت زنده‌یاد ایرج بسطامی با معرفی برگزیدگان نخستین دوره‌ی جایزه‌ی این هنرمند، گرامیداشت یاد و خاطره پرویز مشکاتیان دیگر هنرمند موسیقی و با تجلیل از نادر گلچین هنرمند پیشکسوت آواز ایران برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که شب گذشته هشتم آذرماه به همت بنیاد ایرج بسطامی در تالار وحدت برگزار شد، ایران درودی، هنرمند پیشکسوت نقاش در سخنانی گفت: ما به صدای نوای شما نیاز داریم، نوایی که قرن‌ها در گوش ما بوده، هستی ما از این فرهنگ است.

    او با ابراز تاسف از حادثه‌ی زلزله‌ی بم یادآور شد: پنج دی‌ماه ۸۲ کاخ ارگ بم فرو ریخت و صدای بی‌پایان و پرتوان هنرمندی چون ایرج بسطامی برای همیشه زیر آوار خاموش شد. ضایعه‌ای بزرگ برای فرهنگ ایران و دوستداران موسیقی سنتی آن و ضایعه‌ای بزرگ‌تر برای درهم فروریختن یکی از کاخ‌های جهان که با خشت گلی ساخته شده است.

    درودی با تقدیر از اقدام خانواده ایرج بسطامی در راه‌اندازی این جایزه‌ی هنری افزود: خانواده او که از اصل و نسب فرهنگ ایران هستند، از غم‌های خود دسته‌گلی درست و به ملت ایران اهدا کردند تا ایرج بسطامی‌های دیگری در ایران پیدا شوند، چرا که کشور ایران به یک یا دو هنرمند و فیلسوف محدود نمی‌شود. سرزمین بزرگی است به اندازه‌ی شعور انسان‌های بزرگی که در آن زندگی می‌کنند.

    این نقاش پیشکسوت یاد‌آور شد: خانواده بسطامی به ویژه فاطمه تصمیم گرفت از این عزا به جای نوحه‌سرایی دسته‌گلی درست کند و به ملت ایران اهدا کند. امکانی فراهم آوردند تا جوان‌های هنرمند ایرانی که دلشان برای ایران می‌تپد بتوانند هنر خود را عرضه کنند و من در مقابل بزرگ‌زن ایران سر تعظیم فرود می‌آورم و به او تبریک می‌گویم که از عزا، عشق درست کرد.

    ایران درودی اضافه کرد: ارزش خوشبختی انسان‌ها به اندازه‌ی عشقی است که ایثار می‌کنند و خانواده‌ی بسطامی این عزای تلخ را به هدیه‌ای جاودانه‌ای تبدیل کردند. صدای فرزند شما ایرج بسطامی تا ابد در کشور ما زنده خواهد ماند. صدایی که تصنیف ماندگار «وطن من» را خوانده است.

    درودی متذکر شد: از خود نپرسید چرا نقاشی که ربطی به موسیقی ندارد در این برنامه سخن می‌گوید. ربط من و شما ربط تاریخی است که به ایران برمی‌گردد. همه‌ی ما اینجاییم که موسیقی ایران را بشنوییم و به فرهنگ خود برگردیم.

    این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت حفظ جایگاه هنر ایرانی تصریح کرد: موسیقی یکی از بزرگترین هنرهای ایران است، آن را حفظ کنیم. امروزه در این مقطع بیش از هر زمان دیگر به هویت ایرانی‌مان نیازمندیم. از شما می‌خواهم اگر حرفم را باور دارید، همراهی معنوی خود را از بنیاد ایرج بسطامی دریغ نکنید.

    در بخش دیگری از این مراسم، با حضور حسین الهی قمشه‌ای، محمد سریر، هنگامه اخوان، فاطمه، قدسیه و محمدعلی بسطامی از نادر گلچین به عنوان هنرمند پیشکسوت آواز ایران تقدیر شد.

    این هنرمند با بیان خاطره‌ای کوتاه از زنده‌یاد غلامحسین بنان گفت: شخصا با تقلید در کار خوانندگی مخالفم و از آن رنج می‌برم، چرا که تقلید از خوانندگان معروف باعث محبوبیت هرچه بیشتر خواننده‌ی اصلی می‌شود. تقلید حاصلی ندارد جز گمراهی شنونده و این چنین است که هم‌چون تابلوی ورود ممنوع می‌گویم تقلید ممنوع.

    گلچین هم‌چنین از صدا‌وسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در پیشبرد و اعطای هنر موسیقی ایرانی می‌کوشند تقدیر کرد.

    به گزارش ایسنا، تابلوی استاد اسرافیل شیرچی به نادر گلچین تقدیم شد.

    سپس فاطمه بسطامی، مدیر عامل بنیاد ایرج بسطامی در سخنان کوتاهی گفت: از عزا درآمدم و دیگر سیاه‌پوش نیستم. ایرج بسطامی و پرویز مشکاتیان هر دو عاشق بودند و معنی عشقشان همه‌ی شما هستید که اینجا جمعید.

    او از تلاش‌های بابک خوش‌جان در پیشبرد برنامه‌های بنیاد ایراج بسطامی و از همراهی ایلیا محبوبی کودک هشت‌ساله‌ای که لب‌تاب خود را در اختیار این بنیاد گذاشته است، تقدیر کرد.

    به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی برنامه فیلم کوتاه «آتش آه» ساخته‌ی «احسان صفاپور» از اعضای بنیاد بسطامی به نمایش در آمد.

    در این تصاویر زنده یاد پرویز مشکاتیان درباره‌ی ایرج بسطامی گفت: ایرج قطعه‌ی «وطن من» را به بهترین شکل خواند که از آن زیباتر نمی‌شد. چیزی که در نهان‌خانه‌ی هر ایرانی است، ایران است که برایش اشک می‌ریزیم، شعر می‌گوییم، آهنگ می‌سازیم و …

    درک عظمت و شکوه یک مقوله است و اجرای آن مقوله‌ای دیگر و ایرج این قدرت را داشت.

    در بخش دیگری از این برنامه فاضل جمشیدی، دبیر اجرایی جایزه‌ی ایرج بسطامی، گزارشی را درباره‌ی برگزاری این جایزه ارائه کرد.

    او در این گزارش عنوان کرد: بعد از انتشار فراخوان ۳۰۰ هنرمند برای شرکت در این مسابقه اعلام آمادگی کردند. دستمان خالی بود، ولی انگیزه‌ها بالا. از میان ۳۰۰ اثر ۵۶ اثر به انتخاب احمد‌وند و فریادی به دور دوم راه پیدا کردند و سپس معصومه مهرعلی و حسام‌الدین سراج ۲۶ اثر را برای مرحله‌ی سوم انتخاب کردند که در این میان احمد ابراهیمی و هنگامه اخوان ۱۲ اثر را برای برگزاری آزمون حضوری انتخاب کردند که در این میان ۱۱ هنرمند مرد و یک هنرمند زن، آثارشان ارزیابی شد و در نهایت ۶ هنرمند مرد و یک هنرمند زن به عنوان برندگان نخستین جایزه‌ی هنری ایرج بسطامی انتخاب شدند.

    سپس مظفر شفیعی به نمایندگی از هیات داوران نخستین جایزه‌ی ایرج بسطامی بیانیه‌ی هیات داوران را خواند.

    در این بیانیه هیات داوران متشکل از : احمد ابراهیمی، هنگامه اخوان، حسام‌الدین سراج و مظفر شفیعی عنوان کرده بودند، این تلاش زمانی به نتیجه می‌رسد که بخش‌های مختلف جامعه تلاش خود را در جهت رشد جوانان علاقه‌مند به موسیقی انجام بدهد.

    برندگان این جایزه بدین شرح اعلام شدند: بهرخ شورورزی، دختری جوان از تهران به عنوان نماینده‌ی شرکت‌کنندگان زن جایزه‌ی هفتم را گرفت.

    جایزه‌ی ششم به هادی گراوندی از کرمانشاه، جایزه‌ی پنجم به میلاد محمدی از زاهدان، جایزه چهارم به امیر زمانی از قزوین و جایزه‌ی سوم به محسن سیاووشی از مرودشت فارس اهدا شد. جایزه دوم را علی یاری‌پور از تهران و جایزه‌ی اول را امیر رفعتی فرزند قاسم رفعتی از تهران دریافت کرد که هنگام دریافت جایزه پدرش روی صحنه رفت.

    در حاشیه:

    _ این مراسم با یادبود پرویز مشکاتیان دیگر هنرمند فقید موسیقی برگزار شد.

    _ گروه موسیقی بنیاد بسطامی متشکل از شاگردان ایرج بسطامی و پرویز مشکاتیان قطعاتی را به یاد این دو هنرمند اجرا کردند. غزلی که محمد عابدی در سوگ پرویز مشکاتیان سروده بود، در قالب تصنیفی توسط این گروه با هنرمندی محمد موحد‌نیا، مجید حسین‌خانی و داریوش اسحاقی اجرا شد. این گروه قطعات اجرایی را به پیشگاه فرامرز پایور، مشکاتیان و بسطامی تقدیم کردند.

    _ برندگان این جایزه لوح تقدیر و تندیسی را که توسط محمود نیستانی اجرا شده، همراه با کارت هدیه بانک شهر دریافت کردند. برندگان سوم تا اول همراه با نادر گلچین علاوه بر این هدایا ساعتی هم از شرکت «تیسوت» دریافت کردند. هم‌چنین شرکت‌های «آوای باربد» و «آوانگار» از دیگر حامیان این برنامه بودند.

    _ هنگام معرفی برندگان مرد صدای آواز آنها که قبلا ضبط شده بود،به طور همزمان در سالن پخش می‌شد.

    _ سیمین بهبهانی شاعر ایرانی در این برنامه حضور داشت که حاضران در سالن چندین دقیقه او را تشویق کردند.

    _ در پایان این برنامه گروه «همایون» به سرپرستی حسین پیرنیا تصنیف «قاصد تلخ» را اجرا کردند. در این گروه هنرمندانی هم‌چون رضا رضایی‌پایور، سهیل حکمت‌آرا، صائب کاکاوند، پژمان پرنیا، سهیل احمدی و امین ولی با نواختن تار، تنبک، بم تار در کنار حسین پیرنیا که سنتور می‌نواخت برنامه‌ی خود را اجرا کردند.

    پیرنیا در سخنان کوتاهی گفت: این تصنیف برای ایرج بسطامی ساخته شد و او آن را اجرا کرد، اما آن را بیرون منتشر نکردم چون در این آشفته‌بازار موسیقی جایی برای آن نبود.

    _ مراسم با ۳۰ دقیقه تاخیر آغاز شد و تا ساعت ۲۰ ادامه پیدا کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=5431
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *