×
×

ریشه‌های مشترک موسیقی ایران و آذربایجان در تالار وحدت نمایان می‌شود

  • کد نوشته: 5419
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۸ام آذر ۱۳۸۹
  • ۰
  • آخرین اجرای اروپایی تورکنسرت «پنجره‌ای بسوی آفتاب» در حالی شامگاه هفتم آذر ماه در شهر میلان ایتالیا سپری شد که هنرمندان ایرانی و آذربایجانی این پروژه رهسپار تهران شده‌اند تا با واپسین زخمه‌های خود این پنجره را در تالار وحدت تهران نیز بگشایند. به گزارش بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روابط عمومی […]

  • آخرین اجرای اروپایی تورکنسرت «پنجره‌ای بسوی آفتاب» در حالی شامگاه هفتم آذر ماه در شهر میلان ایتالیا سپری شد که هنرمندان ایرانی و آذربایجانی این پروژه رهسپار تهران شده‌اند تا با واپسین زخمه‌های خود این پنجره را در تالار وحدت تهران نیز بگشایند.

    به گزارش بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، تور کنسرت «پنجره‌ای بسوی آفتاب» از پاییز سال گذشته با ایده‌ای برخاسته از ریشه‌های تنیده در موسیقی سنتی دو کشور ایران و آذربایجان آغاز شد.

    حمید متبسم – موسیقی‌دان نام‌آشنای ایرانی در کنار پژمان حدادی یار همیشگی او در گروه دستان و یکی از خلاق‌ترین نوازندگان تمبک و سازهای کوبه‌ای با امامیار حسن‌اف – کمانچه‌نواز خوش‌تکنیک آذری گرد هم آمدند تا نغمه‌های ماندگار ایرانی و آذری را در هم گره زده و نوای خاطره‌انگیزی را بیافرینند.

    کنسرت‌ها از آمریکا و کانادا شروع شد و بازتاب گسترده آن علاقه‌مندان اروپایی را برای حضور در این کنسرت مصمم کرد،تا جایی که پاییز امسال، پس از اجرای پر سر و صدای «سیمرغ» اثر حمید متبسم در تهران، او این بار با برنامه «پنجره‌ای بسوی آفتاب» به روی صحنه بیاید.

    کنسرت‌ها از آلمان شروع شد و در هلند و سوئد و ایتالیا ادامه پیدا کرد. استقبال بی‌نظیری از این کنسرت‌ها صورت گرفت اما مهم‌تر از آن حضور مخاطبان کنجکاو خارجی در میان حاضران در سالن‌های کنسرت بود. گویی این اجرا راهی بود که زیبایی‌های موسیقی دو سرزمین همسایه را به نمایش بگذارد.

    نظرات مختلفی از این اجراها در سایت‌ها و برخی نشریات اروپایی منتشر شد که مهم‌ترین آن اشاره به تکنیکی بودن این اجرا است. صاحب‌نظران، اجرای «پنجره‌ای بسوی آفتاب» را کنسرتی سرشار از تکنیک می‌دانند که در آن زیبایی‌های موسیقی دو سرزمین ایران و آذربایجان که قرابت‌های موسیقایی بسیاری با هم دارند دو چندان نمایان می‌شود.

    در این کنسرت‌ها، امامیار حسن‌اف کمانچه‌ای نوپرداخته که «پیتر بیفن» سازنده آن است و نام آن را «تارهو» گذاشته است. این کمانچه از نظر اندازه بزرگتر از کمانچه‌های ایرانی و آذری است. صفحه آن به جای پوست از چوبی دارای حفره‌های صوتی است و صدایی نزدیک به کمانچه آلتو دارد. پژمان حدادی نیز در کنار نواختن تمبک و دف از دوایر کوکی که همواره در کنسرت‌های گروه دستان از آنها استفاده می‌کند به روی صحنه می‌رود. این سازها ساخت شرکت ریمو است و حدادی از معدود نوازنده‌هایی است که طرح‌های نو و ایده‌های خلاقانه‌ای در کوک و استفاده از این دوایر دارد. حمید متبسم نیز در این کنسرت‌ها با سه‌تار ساخت دست رامین جزایری سازساز نام‌آشنا به صحنه می‌آید.

    برنامه این سه‌نوازنده در بخش اول با دو نوازی سه‌تار و سازهای کوبه‌ای در مایه‌بیات ترک آغاز می‌شود و با دونوازی کمانچه و تمبک در مایه شور و بیات اصفهان به پایان می‌رسد. در هر دو این دونوازی‌ها به نغمات بومی و آشنای دو سرزمین ایران و آذربایجان گریز‌هایی زده می‌شود و شنونده گویی در سیر ملودی‌ها غوطه‌ور است. در بخش دوم این برنامه سه‌نوازنده ابتدا بداهه‌نوازی‌ای را بر اساس قطعه نیشابورک از ساخته‌های حمید متبسم که نگاهی‌ است خاص به موسیقی خراسان اجرا خواهند کرد و در ادامه با بدیهه‌‍پردازی بر اساس نغمات و موسیقی فلکلور آذربایجان که عمدتا در مایه چهارگاه هستند کنسرت را به پایان می‌رسانند. در بخش پایانی اجرا است که پیوند موسیقی ایران و آذربایجان به وضوح ملموس می‌شود.

    آخرین اجراهای تور کنسرت جهانی «پنجره‌ای بسوی آفتاب» ساعت ۱۸ روزهای جمعه و شنبه ۱۲ و ۱۳ آذرماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به مراکز موسیقی بتهوون، ققنوس، سیاه و سفید، فرهنگ و آهنگ ،کافه‌نت، کافه کهن و سی‌گذر مراجعه کنند. این مراکز در تعطیلات آخر هفته نیز آماده پاسخگویی هستند ، همچنین بلیت این کنسرت پیش از آغاز کنسرت در محل تالار وحدت نیز عرضه خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=5419
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *