×
×

همراه با خشایار اعتمادی درباره کتاب و کتابخوانی

  • کد نوشته: 53763
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۲ام اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۰
  •  خوانندگی پاپ را در دورانی آغاز کرد که هنوز این گونه از موسیقی با دشواری‌هایی در تولید و انتشار همراه بود. وقتی هم که اواخر سال ۷۲ به مرکز موسیقی و سرود صدا‌و‌سیما رفت، به دلیل شباهت صدایش به یکی از خوانندگان لس‌آنجلسی اجازه کار پیدا نکرد. اما با روند رو به رشد موسیقی پاپ، […]

  •  خوانندگی پاپ را در دورانی آغاز کرد که هنوز این گونه از موسیقی با دشواری‌هایی در تولید و انتشار همراه بود. وقتی هم که اواخر سال ۷۲ به مرکز موسیقی و سرود صدا‌و‌سیما رفت، به دلیل شباهت صدایش به یکی از خوانندگان لس‌آنجلسی اجازه کار پیدا نکرد. اما با روند رو به رشد موسیقی پاپ، او نیز به خواننده محبوب نسل جدید بدل شد. خشایار اعتمادی اهل مطالعه تاریخ است و معتقد است که خواندن کتاب‌های تاریخی راهی برای شناخت بیشتر و بهتر امروز ماست.

    کتاب نخواندن اپیدمی جامعه ماست و کم کم دارد به فرهنگ غلط و جاافتاده‌ای بدل می‌شود. چرا مردم ما با کتاب بیگانه‌اند؟
    علتش شاید این باشد که مردم اینقدر گرفتار و درگیر روزمرگی هستند که فرصتی برای خواندن کتاب پیدا نمی‌کنند. اغلب کسانی که کتاب نمی‌خوانند همه‌شان در سایت‌های مختلف پیگیر اخبار روز هستند؛ یعنی خبرهایی که به زندگی و مشکلاتشان مربوط باشد. اصولا دو قشر از مردم هستند که کتاب می‌خوانند، یک عده آنهایی که برای تکمیل معلومات و به صورت آکادمیک به سراغ کتاب می‌روند و عده دیگر آنهایی که می‌خواهند تنها وقتشان را بگذرانند. اگرچه همین دسته دوم هم به واسطه وقت‌گذرانی با کتاب، به معلوماتشان نیز افزوده خواهد شد. اما تعداد آنهایی که همواره مطالعه می‌کنند خیلی زیاد نیست و من فکر می‌کنم که بحث کتاب خواندن خیلی بین مردم نهادینه نشده است.
    میانه شما با کتاب چطور است ؟ معمولا کتاب‌هایی در حوزه موسیقی مطالعه می‌کنید یا به حوزه‌های دیگر علاقه دارید؟
    راستش کتاب‌هایی که می‌خوانم خیلی به فعالیت اجتماعی‌ام به عنوان یک هنرمند یا خواننده ارتباطی ندارد. معمولا کتاب‌های تاریخی می‌خوانم؛ کتاب‌هایی که به تاریخ کشور خودمان و مخصوصا تاریخ معاصر می‌پردازد. البته در مطالعه تاریخ حد و مرزی قائل نیستم. مثلا تاریخ خودمان را از قبل از اسلام تا به امروز مطالعه می‌کنم تا با ذهنیت و فرهنگ مردم سرزمینم آشنا شوم.
    تاریخ جهان را هم مطالعه می‌کنید؟
    بله؛ واقعا تاریخ مثل یک دانشگاه است. به‌خصوص تاریخ معاصر دنیا نشان می‌دهد که مردم دنیا در شرایط مشابه چگونه رفتار می‌کنند. در این زمینه کتاب زیاد خوانده‌ام، مثلا تاریخ اروپا را از دوران کلاسیک تا مدرنیته خوانده و نگاه آنها به حقوق بشر را بررسی کرده‌ام. در این مطالعات دیده‌ام که آنها چقدر خودشان مثلا در سده چهارم میلادی توحش داشته‌اند و امروز به ما انگ می‌زنند.
    نویسنده‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌تان در حوزه تاریخ کدام‌ها هستند؟ 
    معمولا برای من مهم نیست که چه کسی می‌نویسد، مهم این است که چه چیزی می‌نویسد. به همین دلیل شاید نتوانم کتاب یا نویسنده خاصی را معرفی کنم.
    به رمان علاقه ندارید؟
    نه. من اصلا رمان نمی‌خوانم. اما از موضوعات دیگری که به آن علاقه‌مندم، ادیان مختلف است. مثلا تاثیر دانشمندان ایرانی در معرفی اسلام صلح‌آمیز به جهان را مورد مطالعه قرار می‌دهم یا اینکه سرزمین من در گذشته چه بوده و چه مسیری را طی کرده و امروز در چه شرایطی است.
    به نظرتان کتاب گران نیست؟ خیلی‌ها می‌گویند دلیل اینکه کتاب نمی‌خوانند گران بودن آن است. 
    نه؛ مردم ما اینقدر خرج‌های تجملی و زینتی در زندگی دارند که قیمت کتاب در مقایسه با آن چیزی نیست. مثلا یک آدم سیگاری ماهیانه چقدر پول صرف خرید سیگار می‌کند؟ یا کسانی که موبایل‌های گران‌قیمت می‌خرند. درست است که کتاب شاید برای برخی مردم قیمت زیادی داشته باشد، اما آدم کتابخوان خیلی به این مساله فکر نمی‌کند.
    کتاب هدیه دادن از نظر شما چه مفهومی دارد؟
    یک نویسنده معلومات، باورها، تحقیقات و به‌طور کلی تجربه‌های سالیان خودش را در یک کتاب جمع می‌کند و کسی که کتاب هدیه می‌دهد، در واقع هدیه‌دهنده را آدم باشعوری فرض کرده است. یعنی آدمی که لایق چنین گنجینه گرانبهایی است.
    آدم‌های اهل موسیقی معمولا حافظه خوبی دارند. شما چطور؟ کتاب‌هایی که می‌خوانید در یادتان می‌ماند یا معمولا نت‌برداری می‌کنید؟
    خدا را شکر من هم حافظه خوبی دارم و اگر عین واژه‌ها هم ضبط نشود، مفهوم آن در ذهنم جا باز می‌کند و به مرور روی رفتار من تاثیر می‌گذارد.
    برای آنهایی که کتاب نمی‌خوانند چه حرفی دارید؟
    به آنها می‌گویم کتاب استفاده ارزان از تجارب دیگران است، تجربه‌ای که تاوان ندارد و مثلا اگر خیلی گران باشد، ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. اما اگر خودتان بخواهید چیزی را تجربه کنید، گاه باید تاوان سنگین‌تری بپردازید.

    https://musiceiranian.ir/?p=53763
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *